۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۷

آذربایجانی‌ها از روحانی چه می‌خواهند؟

با چرخی در شهر جویای آن شدیم تا بدانیم سر ایران از رئیس جمهور چه می‌خواهد، هرچنداغلب مردم بر این باورند که سفرهای استانی هیئت دولت برای هر استان، باید ثمرات و برکات زیادی داشته باشد که مسلما همینطور هم باید باشد.
کد خبر : ۲۳۹۳۰۳
صراط: رئیس جمهور به همراه هیئت دولت، در سفر قریب‌الوقوع به استان آذربایجا‌ن شرقی می‌آیند، از این رو، در گزارش میدانی به جمعی از مردم آذربایجان‌شرقی و به ویژه شهر تبریز رفتیم، تا خواسته‌ها و انتظارات آنان را از رئیس جمهور و کاروان تدبیر و امید جویا شویم. 

بدینسان در این گزارش میدانی از مردم استان آذربایجان‌شرقی مشخص شد، کمک به رفاه قشر کمک درآمد و آسیب‌پذیر جامعه، حل مشکل بیکاری جوانان و فارغ التحصیلان مراکز آموزش عالی، توزیع عادلانه بودجه در استان‌ها، رفع و حل مشکلات مسکن مهر استان، حمایت از کشاورزان، روستائیان و عشایر، کمک به تامین مسکن برای قشر حمایتی و ضعیف جامعه، توسعه صنعت گردشگری، حمایت و کمک به روند بازسازی خانه‌ها و زیرساخت‌های مناطق زلزله‌زده شهرستان ورزقان، احیای دریاچه ارومیه، کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی، حمایت از توسعه و سرمایه‌گذاری در استان و ... از جمله مهم‌ترین مطالبات و انتظارات مردم آذربایجان از رئیس جمهور و هیات دولت است.

* انتظارات مردم آذربایجان از رئیس‌جمهور

بر همین اساس نیز اغلب مردم بر این باورند که سفرهای استانی رئیس جمهور و هیئت دولت برای هر استان که می‌روند، باید ثمرات و برکات زیادی داشته باشند، که به نظر می‌آید مردم با توجه به عدم تحقق برخی از وعده‌های دولت‌های قبلی در این زمینه نیز گلایه‌مند هستند.

به هر حال آنچه در این خصوص مهم است این است که، بر همین اساس نیز اخیرا مقام عالی استان در گزارشی اعلام کرد که دولت قبلی چهار سفر به استان داشت که در جریان این سفرها، دو هزار و 526 تعهد شامل دو هزار و 48 تعهد مالی و 478 تعهد غیرمالی با 127 هزار میلیارد ریال اعتبار برای استان انجام شد که از این رقم تنها 15 هزار میلیارد ریال معادل 12 درصد عملیاتی شده و 88 درصد باقی مانده است و در قالب تسهیلات نیز 37 هزار میلیارد ریال برای استان تعهد ایجاد شد که 18 هزار و 500 میلیارد ریال آن محقق شده است.

در هر حال، در این زمینه به سراغ مردم آذربایجان‌شرقی رفتیم که در این زمینه دیدگاه‌ها و نظرات مختلف داشته‌اند که جای بسی تامل و تفحص دارند.

مهدی قربانی، یکی از دانشجویان دانشگاه‌های شهر تبریز با انتقاد از وضعیت فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها می‌گوید: امسال فارغ‌التحصیل خواهم شد، ولی امیدی به پیدا کردن شغل مناسب و کسب حداقل درآمد برای خانواده خویش نیستم.

وی در این ارتباط از رئیس‌جمهور و هیئت دولت می‌خواهد، یک فکر اساسی به حال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی داشته باشد و با برنامه‌ریزی درست اقدام به جذب دانشجو در رشته‌های مختلف در دانشگاه و سایر مراکز آموزش عالی داشته باشند.

* قشرهای آسیب‌پذیر جامعه، همچنان چشم‌انتظار رئیس‌جمهور

علی صابری، یکی از شهروندان منطقه پاسداران شهر تبریز نیز بر این باور است: در دولت قلبی این سفرهای استانی برکات خاصی برای شهروندان عادی و به ویژه قشر آسیب‌پذیر جامعه داشته اما مشکلات آنان را به صورت موقت حل کرده و لذا امروز از دولت تدبیر و امید می‌خواهند که حمایت ویژه‌ای از قشر ضعیف جامعه و به خصوص مددجویان بهزیستی و کمیته امداد امام خمینی(ره) داشته باشند، چرا که با این وضعیت جامعه با اندک حمایتی که از سوی این نهادها به مددجویان می‌شود، نمی‌توانند حداقل‌های آسایش و رفاه از زندگی را برای خانواده‌های خویش فراهم کنند.

نادر اکبری، ساکن یکی از روستای‌های شهرستان تبریز هم که بافنده فرش دستباف است، در مورد سفر استانی تیم دولت به استان‌ها معتقد است: بخش عمده مشکلات مردم در روستاهای استان در سال‌های اخیر به دلیل خشکسالی بوده است که این امر باعث شده مردم و به خصوص جوانان روستاها به فکر شغل دیگری به غیر از شغل کشاورزی و دامپروری باشند، که با این وضعیت رکود بازار در استان و به ویژه شهرستان‌ها؛ روستائیان بیشتر از ساکنان شهرها دچار مشکل می‌شوند که در این زمینه نیز حمایت دولت و مسئولان ذیربط ضروری است.

مجید کمالی، یکی دیگر از تولیدکنندگان منطقه چرم شهر مایان نیز از عدم رونق بازار کسب و کار در استان می‌گوید، و در ادامه یادآور می‌شود: در دولت قبلی به تولید کمتر توجه‌ای شده و امروز از دولت یازدهم می‌خواهیم در این خصوص اقدامات شایسته‌ای برای رونق کسب و کار و به ویژه تولیدات کنندگان کوچک انجام دهند، چرا که امروز این تولیدکنندگان محتاج حمایت هستند.

شمس‌الله مددی، ساکن یکی از مجتمع‌های فاز سه مسکن مهر شهر جدید سهند هم از عدم توجه مسئولان و مدیران به مشکلات ساکنان این منطقه که از طبقه محروم و مستضعف جامعه هستند، می‌گوید، که کمترین توجهی به حل مشکلات آنان نمی‌شود.

* زلزله‌زدگان ورزقان به وسعت ایران غم دارند

سلطان کریمی، شهروند ساکن یکی از روستائیان منطقه زلزله‌زده شهرستان ورزقان نیز با انتقاد از عدم تحقق برخی از وعده‌های دولت و مسئولان به زلزله‌زدگان این شهرستان خبر می‌دهد و تصریح می‌کند: زلزله موجب خسارت زیادی به مناطق مسکونی و زیرساخت‌های این شهرستان وارد کرد، که مسئولان در این ارتباط نیز وعده‌های زیادی برای بازسازی مجدد آن داده بودند، که متاسفانه مثل اینکه فراموش شده است.  

وی می‌گوید: در این منطقه سرمایه و ظرفیت‌های زیادی برای توسعه همه جانبه وجود دارد که نمونه بارز آن وجود معدن مس سونگون است که باید از این ظرفیت‌ها برای رشد، شکوفایی و آبادانی و به ویژه رفاه حال مردم این منطقه استفاده شود.

* کشاورزان آذربایجان‌شرقی حال و روز خوشی ندارند/ تبدیل باغ‌ها به خانه‌باغ‌ها

سلمان خدایی، یکی دیگر از ساکنان روستاهای منطقه شهرستان ورزقان، هم بر این باور است: با وجود زمین‌های حاصلخیز و آب فراوان برای کشاورزی و دامپروری، معادن فعال و منطقه گردشگری ویژه، همچنان اکثر اهالی این شهرستان با فقر و بیکاری به سر می‌برند و از حداقل امکانات زندگی شهری و شهروندی محروم هستند.

مریم صمدی، یکی دیگر از شهروندان شهرستان تبریز نیز از ظرفیت‌های این استان می‌گوید و معتقد است: استان آذربایجان‌شرقی در عرصه‌های مختلف از جمله جذب سرمایه‌گذاری، صنعت و معدن، کشاورزی، دامپروری، گردشگری و ... به عنوان قطب به حساب می‌آید، ولی با توجه به این ظرفیت‌ها نسبت به سایر کلانشهرهای دیگر کشورمان در سال‌های اخیر کمتر توسعه یافته که در این زمینه توزیع عادلانه امکانات و اعتبارات ملی به استان‌ها ضروری است.

یکی دیگر از کشاورزان صوفیانی معتقد است زنگ خطر برای کشاورزی استان به صدا درآمده است با وجود کمبود آب بیشتر باغ‌ها در روز روشن به خانه باغ تبدیل شده و از حالت کشاورزی خارج می‌شود و روزانه مثل قارچ این خانه‌باغ‌ها رشد کرده و باغ‌های این منطقه به شهر تبدیل شده است.

مهدوی کشاورز مرندی نیز از تبدیل باغ‌های سرسبز و مستعد این منطقه به خانه باغ ابراز نگرانی می‌کند و از بی‌توجهی مسئولان به این امر انتقاد می‌کند.

گزارش فارس حاکی است، چند برابر شدن قیمت زمین و باغ شهرها و روستاهای اطراف تبریز برآیند و نتیجه چنین سهل‌انگاری و بی‌توجهی به این معضل در حال رشد است. نصب پلاکاردهای بسیار و مختلف بر روی دیوار بسیاری از باغات و اراضی شهرهای اطراف نظیر صوفیان، شبستر، مرند، بستان‌آباد، اسکو و آذرشهر و خسروشهر و باسمنج و سردرود گویای این واقعیت است که این بدعت و تب به سرعت در حال رواج در بین خانواده‌های آذربایجانی است و به نوعی به چشم و هم چشمی خانواده‌ها مبدل شده است.

*احیای دریاچه ارومیه در حد شعار باقی نماند

کارمند یکی از اداره‌های شهرستان تبریز، هم در مورد برکات و آثار سفرهای استانی دولت بر این باور است: این سفرها می‌توانند، برکات زیادی برای استان‌ها داشته باشد، به شرط اینکه تمام وعده‌ها و مصوبات دولت اجرا شود و در حد شعار باقی نماند.

وی در ادامه می‌گوید: نمونه بارز آن وعده‌های دولت و مسئولان عالی رتبه استان، کمک به احیای دریاچه ارومیه است که تا به امروز کار چندانی صورت نگرفته است.

قاسم بهرامی، شهروند ساکن شهرستان آذرشهر نیز از وضعیت رکود کسب و کار در بخش کشاورزی و دامپروری و به خصوص از سودهای بالای بانک‌ها انتقاد می‌کند و در ادامه یادآور می‌شود: کشاورزان قشر زحمت‌کش جامعه به حساب می‌آیند که باید مسئولان به این قشر محروم و پرتلاش جامعه توجه ویژه‌ای داشته باشند و در حد توان از اینها حمایت کنند.

* نبض آذربایجان هنوز به کمک مردم و دولتمردان می‌تپد

حال آنچه در این زمینه اهمیت دارد اینکه، این سفرهای استانی به یقین برای استان‌ها مفید هستند، چرا که این سفرها، ضمن فراهم نمودن بستر مناسب برای پاسخگویی مستقیم مسئولان، موجب توزیع عدالت، و ارتباط و اعتماد مردم و مسئولان را فراهم خواهد کرد. علاوه بر این ها انجام سفرهای استانی موجب می‌شود که رئیس جمهور و به خصوص اعضای کابینه و مدیران دستگاه‌های دولتی با آثار مصوبات استانی و تصمیماتشان در استان‌ها، شهرستان‌ها و حتی روستاهای دور افتاده و محروم آشنا شوند و از این طریق بسیاری از مشکلات موجود حل برطرف شود.

با اینکه این استان به عنوان قطب اقتصادی، صنعتی و کشاورزی کشور مطرح می‌شود اما متاسفانه آنچنان که باید از تمام ظرفیت‌های بالقوه و بالفعلش استفاده نشده است. چه در طی سالیان گذشته به علت نبود امکانات و زیرساخت‌های لازم بسیاری از نخبگان، فارغ‌التحصیلان دانشگاه، افراد متمول و صاحبان سرمایه برای زندگی بهتر، رشد و تعالی به پایتخت و دیگر شهرهای کشور مهاجرت کرده‌اند به طوریکه در طول نود سال گذشته بیش از دو میلیون نفر از این استان رفته‌اند و لاجرم آذربایجان‌شرقی به استانی مهاجرفرست تبدیل گشته است.

از سوی دیگر افزایش طلاق و اعتیاد، کاهش نرخ رشد جمعیت استان، نرخ بیکاری دو رقمی، شیوع افسردگی، آلودگی هوای کلانشهر تبریز، خشک شدن دریاچه ارومیه و بسیاری دیگر از مشکلات ریز و درشت حل نشده اقتصادی و اجتماعی بر دامنه نگرانی دلسوزان و نیز مردم این استان افزوده است امید می‌رود با تدبیر مدیران سایه سیاه این مشکلات از سپهر سرزمین اطلسی‌ها برچیده شود.

با این وجود، در سفر قریب‌الوقوع رئیس‌جمهور به همراه هیئت دولت به استان آذربایجان‌شرقی برنامه‌های مختلفی در نظر گرفته شده که از جمله این‌ها می‌توان به دیدار با اقشار مختلف مردم، کارشناسان، نخبگان و علما، بازدید از پروژه‌های منتخب، برگزاری شورای اداری و سخنرانی اشاره کرد. در همین زمینه نیز شخص رئیس جمهور تنها در مرکز استان حضور می‌یابد و در شهرستان‌ها نمایندگان تام الاختیار وی در سطح وزرا و معاونان حضور خواهند یافت.

به هر حال آنچه در این زمینه مهم به نظر می‌رسد، اینکه امیدواریم این سفر برای توسعه، رشد و ارتقای همه جانبه استان، تکمیل پروژه‌های نیمه تمام و تخصیص اعتبارات خاص برای استان آذربایجان‌شرقی پیش رود و در این ارتباط نیز خود شخص رئیس‌جمهور و اعضای کابینه وی ضمن اهتمام بر انجام تعهدات خود در قبال مردم استان آذربایجان‌شرقی، همچنین در انجام توافقات و تصمیماتشان به شکل واقعی و عملی پایبند باشند. همین ...

منبع: فارس
برچسب ها: روحانی آذربایجان