۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۷
در هشدارهای هسته ای به دولت

کواکبیان به جمع اصغرزاده و زیباکلام پیوست

مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری طی یک نشست دانشگاهی درباره توافق هسته‌ای لوزان که در دانشگاه سمنان برگزار شد، گفته است: سیستم دفاعی ایران هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد و مسئولان نباید اجازه دهند که آنان‌ (بازرسان آژانس و کشورهای 1+5) بتوانند به سیستم دفاعی و امنیتی و نظامی‌ ما نظارت داشته باشند.
کد خبر : ۲۳۹۳۳۰
صراط: مصطفی کواکبیان، دبیر کل حزب مردمسالاری طی یک نشست دانشگاهی درباره توافق هسته‌ای لوزان که در دانشگاه سمنان برگزار شد، گفته است: سیستم دفاعی ایران هیچ ارتباطی به مسائل هسته‌ای ندارد و مسئولان نباید اجازه دهند که آنان‌ (بازرسان آژانس و کشورهای 1+5) بتوانند به سیستم دفاعی و امنیتی و نظامی‌ ما نظارت داشته باشند لذا این موضوع خط قرمز توافق نهایی است.

به گزارش ایسنا، او همچنین تصریح کرده است: (در بیانیه لوزان) آمده است که آژانس باید در خصوص محدودیت‌ها و اجرای توافقنامه و تبدیل فوردو به یک مرکز تحقیقاتی و یا کاهش حجم پلوتونیوم اراک راستی‌آزمایی کند لذا این نکته مهم باید مد نظر مسئولان ما باشد که آژانس سابقه چندان خوبی در خصوص راستی‌آزمایی ندارد بنابراین باید نحوه راستی‌آزمایی نیز باید شفاف باشد.

کواکبیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز بیان می‌کند: مسئولان باید توجه داشته باشند که متن توافق نامه نهایی باید شفاف، صریح و بدون تفسیر باشد و تمام ابهامات را رفع کند.

 تحلیل بر اظهارات اخیر کواکبیان درباره توافق لوزان:

*هم‌صدا شدن چهره‌های اصلاح‌طلب و اصولگرا در نقد قسمت‌های مشخص توافق هسته‌ای لوزان و فکت‌شیت آمریکایی منتشره (که محتوای آن توسط فرانسه و روسیه نیز تأیید شده اما از سوی وزارت خارجه کشورمان بصورت رسمی تکذیب نشده است) می‌تواند حاوی فرکانس‌های خاصی برای مذاکره‌کنندگان و دولت محترم باشد.

مباحثی مثل نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی که مورد اذعان حسین موسویان (دیپلمات سابق) نیز قرار گرفته و بحث عدم رفع یکجای تمام تحریم‌ها که در کلام علی اکبر صالحی (رئیس سازمان انرژی اتمی) به آن صحّه گذاشته شده؛ همگی نشان از وجود برخی موارد غیر قابل انکار در توافق هسته‌ای لوزان دارد.

در همین زمینه اظهارات اخیر اصلاح‌طلبانی همچون مصطفی کواکبیان و نیز ابراهیم اصغرزاده که هر دو خواهان عدم نظارت‌های فرا ان‌پی‌تی شده و اعمال نظارت‌ها را صرفاً در چارچوب خطوط قرمز کشور ممکن دانسته‌اند، می‌تواند حاوی هشدارهایی برای اولی‌الابصار باشد.

«ابراهیم اصغرزاده» و «مصطفی کواکبیان» که هر دو در میان اردوگاه اصلاح‌طلبان به برخورداری از بعضی دیدگاه‌های خودانتقادی شهره‌اند؛ طی روزهای اخیر بر خلاف سیاق عمومی جریان سیاسی خاص حرکت کرده و به بیان هشدارهایی درباره توافق لوزان پرداخته‌اند.

اصغرزاده نیز اخیراً در یک نشست دانشگاهی در این باره گفته است:‌ «علم هسته‌ای نباید عقیم شود. همچنین نباید نظارت‌های طرفین مذاکره‌کننده با منافع ملی‌مان در تضاد باشد»

صادق زیباکلام هم اصلاح طلب دیگری است که به تازگی خواستار انتشار فکت شیت توسط مقامات دولت شده است.

لازم به ذکر است که مقامات بلندپایه نظامی کشورمان، پیش از این در اشاره به برخی احتمالات پیرامون درخواست 1+5 برای بازرسی از تأسیسات و سایت‌های نظامی کشورمان اعلام کرده‌اند که این خواب، هیچگاه تعبیر نخواهد شد و پاسخ این درخواست «سرب داغ» است.

گفتنیست، به گزارش خبرگزاری تسنیم، یک مقام روسی حاضر در مذاکرات اخیر وین اعلام کرده است که بحث تحویل سامانه‌های دفاعی اس‌300، از سوی روسیه به ایران نیز در مذاکرات اشاره شده مورد بحث قرار گرفته است!

منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز