۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۱

افشاگری ناقص توکلی علیه دو بانک

نماینده تهران در مجلس با اشاره به اقدامات بانک‌ها گفت: یک بانک خصوصی و یک بانک دولتی را سراغ دارم که ضربدری عمل می‌کنند و به شرکت‌های یکدیگر وام می‌دهند تا قانون پولی و بانکی را دور بزنند.
کد خبر : ۲۳۹۳۳۴
صراط: نماینده تهران در مجلس با اشاره به اقدامات بانک‌ها گفت: یک بانک خصوصی و یک بانک دولتی را سراغ دارم که ضربدری عمل می‌کنند و به شرکت‌های یکدیگر وام می‌دهند تا قانون پولی و بانکی را دور بزنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز پارلمان دو فوریت طرح استفساریه در مورد قانون پولی و بانکی کشور را مورد بررسی و تصویب قرار دادند.
 
احمد توکلی نماینده تهران در مجلس به عنوان موافق دو فوریت طرح مذکور طی سخنانی اظهار داشت: بعضی از موسسات غیر بانکی، پشت‌شان به جاهایی بند است آیا با این شرایط بانک مرکزی نباید اعمال نظارت کند؟
 
وی افزود: این موسسات غیربانکی بر خلاف قانون، اعتباراتی را از مردم جمع می‌کنند و به شرکت‌های خودشان وام می‌دهند. از این بدتر یک بانک خصوصی و یک بانک دولتی را سراغ دارم که برای اینکه قانون را دور بزند، ضربدری عمل می‌کنند و این بانک به شرکت‌های آن بانک و آن بانک به شرکت‌های این بانک، وام می‌دهد تا قانون را دور بزنند و مدارک آنها هم پیش خودم است.
 
این نماینده مجلس بر همین اساس تصریح کرد: اغلب بانک‌های خصوصی نیز به نهادهای حکومتی متصل هستند؛‌ به عنوان مثال در سال 91 به حدود 99.6 درصد کل سرمایه پرداختی آنها یک سال سود خالص خورد لذا این چاله‌هایی که در زندگی مردم می‌بینید به خاطر تپه‌هایی است که درست شده است.  
 
توکلی تاکید کرد: اگر بانک مرکزی قدرت نظارت بر موسسات سرکش پول‌پرست را نداشته باشد، چطور کشور را اداره کنیم؟ بنابراین از نمایندگان استدعا دارم به دو فوریت این طرح رای دهند. هر چند که معتقدم خود قانون پولی و بانکی این کشش را دارد که بانک مرکزی روی موسسات غیربانکی هم نظارت کند.
 
وی در پایان سخنانش گفت: به این طرح رای بدهید تا بانک مرکزی بتواند به وظایف خود عمل کند و ما هم بتوانیم از بانک مرکزی بازخواست کنیم.
 

منبع: تسنیم