۰۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۵

تنها مشاوران ایرانی در عراق حضور دارند

وزیر خارجه عراق ضمن مخالفت با دخالت زمینی ائتلاف بین‌المللی ضدداعش، خواستار حمایت هوایی و امدادرسانی خارجی شد و داعش را گروهی غیرمرتبط به اسلام دانست.
کد خبر : ۲۳۹۳۷۳
صراط: به نقل از پایگاه النهرین، ابراهیم الجعفری وزیر خارجه عراق اعلام کرد: عراق در برابر مشکل جهانی قرار دارد نه مشکل عراقی ــ عراقی یا عراقی ــ عربی یا عراقی ــ اسلامی. داعش از اتباع مختلف تشکیل شده است و ارتباطی با اسلام ندارد.

وی در جمع نمایندگان کشورهای عربی در مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک گفت: ما با مشکل تروریسمی که از اتباع مختلف است روبه‌رو هستیم و مشکل ما عراقی ــ عراقی یا عراقی ــ عربی و عراقی ــ اسلامی نیست، ما در برابر مشکل جهانی قرار داریم. هنگامی که موصل سقوط کرد ما از جهان کمک خواستیم و کشورهای دنیا با ما تعامل کردند. داعش ارتباطی با اسلام ندارد و اسلام بری از آن است.

وزیر خارجه عراق ضمن مخالفت با دخالت زمینی ائتلاف بین المللی در عراق و منحصر شدن آن به حمایت هوایی و امداد رسانی انسانی تصریح کرد: نیروهای مردمی در عراق تجربه موفقی است. آنها از بهترین‌ها هستند و ما برخی از آنها را به‌خوبی می‌شناسم زیرا در قالب معارضان قبلاً با یکدیگر فعالیت داشتیم، آنها افراد مخلصی هستند.

الجعفری با اشاره به حملات و تبلیغات مسموم علیه نیروهای مردمی عراق تأکید کرد: اتهامات علیه نیروهای مردمی که در برخی رسانه‌ها مطرح شده، پوچ و بی‌اساس است و این ادعاها یاوه‌گویی و بی‌اساس است. نیروهای مردمی تحت هدایت نیروهای مسلح حرکت می‌کنند.

وی افزود: ما برای حل مشکل به‌دنبال ایجاد پایه و اصول تفاهم سیاسی هستیم و با داعش فقط از راه نظامی نمی‌توان مقابله کرد، ما به بسترهایی که به وجود داعش در عراق منجر شده است توجه کردیم و پی بردیم که دامن زدن به مشکلات طایفه‌ای میان سنی و شیعی و اختلاف نظرهای سیاسی، خلأ وزارت دفاع و کشور، شکاف میان دولت مرکزی در بغداد و اقلیم کردستان عامل آن بوده است و لذا به‌دنبال رفع مشکل و یافتن راهکار برآمدیم و منشور شرف با بیست بند را تهیه کردیم و اولین بند از این منشور تشکیل دولت فراگیر متشکل از همه طیفهای عراقی است و اینکه همه گروه‌های اجتماعی در پارلمان نماینده داشته باشند.

وی خطاب به نمایندگان کشورهای عربی در سازمان ملل گفت: شما برادران ما هستید، بیایید و از عراق دیدار کنید یا نمایندگان خود را به عراق بفرستید و متوجه خواهید شد که عراق غیر از آنچه شما می‌شنوید است، ما مشکلی با حضور شما نداریم.

وزیر خارجه عراق تأکید کرد: نیروهای ایرانی در عراق حضور ندارند و فقط مشاوران ایرانی هستند، ما با همه کشورها و نه فقط ایران باب مشورت را گشوده‌ایم، ما مشاوران ایرانی، انگلیسی، استرالیایی و نیوزیلندی داریم.

وی درباره آوارگان الانبار گفت: مخالفتی با وجود ساکنان الانبار در بغداد وجود ندارد. برخی محدودیت‌ها علیه کسانی که مدعی هستند از ساکنان الانبار هستند و چه‌بسا مظنون تروریستی باشند وجود دارد. بازرسی‌ها شدید است اما عراقی‌ها و شهرهای عراقی به‌سوی همه برادران در هر نقطه‌ای باز است، من از شهر خود یعنی کربلا سخن می‌گویم که در آن جنگ‌زدگان موصلی حضور دارند، از الانبار نیز در کربلا افرادی اسکان داده شده‌اند و این افراد میان نجف و کربلا ساکن هستند.

منبع: تسنیم