۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷

وام 60 میلیونی مسکن به کجا رسید؟

بانک مسکن میزان پرداخت تسهیلات ۶۰ میلیونی خرید مسکن که هنوز در گیر و دار تصویب نهایی از سوی بانک مرکزی است را تعیین کرد، بر اساس آن این بانک می‌تواند پس از تصویب به ۱۰۰ هزار درخواست پاسخ مثبت بدهد.
کد خبر : ۲۳۹۵۴۷
صراط: اواخر دی ماه سال گذشته بود که محمد هاشم بت شکن مدیرعامل بانک مسکن از ارائه پیشنهاد وام 60 میلیونی خرید مسکن به بانک مرکزی خبر داد و گفت: به دنبال این هستیم قدرت خرید مردم را برای خرید واحد مسکونی با یک رژیم پس اندازی افزایش دهیم.
 
وی گفته بود آنچه به بانک مرکزی پیشنهاد کرده‌ایم افزایش وام خرید مسکن به میزان 60 میلیون تومان است چرا که توجه به اقشار متوسط که عموما کارمند هستند و قدرت پس‌انداز را نیز دارند متمرکز است، آنها می‌توانند با دریافت تسهیلات تا حدودی قدرت خرید خود را بالا ببرند و با وامی که از بانک مسکن دریافت می‌کنند یک مسکن متوسط در سطح کل کشور تهیه کنند.
 
این پیشنهاد به بانک مرکزی رفت و بررسی کارشناسی وام 60 میلیونی خرید مسکن در بانک مرکزی در سال جاری پس از یک وقفه آغاز شد و شنیده ها حاکی از این است که بانک مرکزی موافقت اولیه خود را با وام 60 میلیونی خرید مسکن اعلام کرده است.
 
گروه کارشناسی بانک مرکزی در آخرین جلسه ای که در این خصوص تشکیل داد پیشنهاد بانک مسکن را برای پرداخت 100 هزار فقره وام 60 میلیون تومانی خرید مسکن بررسی کرد.
 
بر این اساس در مکاتباتی که با بانک مسکن داشته به این بانک اعلام کرده که طرح پیشنهادی برای افزایش وام خرید مسکن به 60 میلیون تومان هرچند که کلیت بحث مورد توافق است، اما باید ابهاماتی را که این وام می تواند داشته باشد را پاسخ دهید.
 
*رفع ابهامات وام 60 میلیونی خرید مسکن
 
یکی از ابهاماتی که بانک مرکزی به آن اشاره کرده میزان سپرده گذاری و دوره انتظار و سپس اقساط آن است که به تازگی تیم کارشناسی بانک مسکن به ریاست ابوالقاسم رحیمی انارکی پاسخ هایی به بانک مرکزی ارائه کرده اند.
 
در پاسخی که بانک مسکن به بانک مرکزی ارائه کرد، آمده بود تلاش بانک بر این است که دوره انتظار برای دریافت این وام تغییری نکند و پرداخت اقساط در استطاعت مالی متقاضیان باشد.
 
رحیمی انارکی عضو هیات مدیره بانک مسکن با تاکید بر اینکه رشد 25 درصدی پرداخت تسهیلات مسکن نشان می‌دهد متقاضیان همچنان به خانه‌دار شدن از این مسیر امیدوار هستند به خبرنگار فارس گفت: اقساط وام 60 میلیونی خرید مسکن که به بانک مرکزی پیشنهاد شده زیر یک میلیون تومان است.
 
بانک مرکزی اطلاعات تکمیلی از بانک مسکن خواسته است و ما در حال دادن اطلاعات تکمیلی به بانک مرکزی هستیم پس این تسهیلات در حال بررسی کارشناسی است.
 
رحیمی انارکی افزود: تمامی سعی ما این است با توجه به اینکه سقف وام را 60 میلیون تومان در نظر گرفته‌ایم در استطاعت مالی مردم و اقساط آن زیر یک میلیون تومان باشد.
 
بر اساس این گزارش، با توجه با تاکید و استقبال سیف رئیس کل بانک مرکزی از بالا رفتن قدرت خرید متقاضیان مسکن به نظر می رسد که بررسی این طرح آغاز شده و در برنامه کاری شورای پول و اعتبار نیز قرار گیرد. گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار با پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات موافقت کنند چرا که قیمت مسکن در سال گذشته و زمانی که تسهیلات خرید مسکن به 35 میلیون تومان رسید افزایش نیافت.
منبع: فارس