۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۱

نمایندگان مجلس یارانه می‌گیرند؟

رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است حداقل آن دسته از نمایندگانی که معتقدند یارانه نقدی افراد پردرآمد جامعه حذف شود، خودشان یارانه نمی‌گیرند.
کد خبر : ۲۳۹۵۵۷
صراط: رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس معتقد است حداقل آن دسته از نمایندگانی که معتقدند یارانه نقدی افراد پردرآمد جامعه حذف شود، خودشان یارانه نمی‌گیرند.

پرداخت یارانه نقدی به افراد در قالب هدفمندی‌سازی یارانه‌ها یکی از موضوعات مهم اقتصاد کشور به شمار می‌رود که  این روزها  با «اما و اگر»هایی مواجه است.
 
وقتی دولت محمود احمدی‌نژاد در آذر سال 89 رسماً قانون هدفمندسازی یارانه‌ها را اجرا کرد،‌ تقریباً همه مردم ایران از دریافت یارانه نقدی ماهانه به مبلغ 45 هزار و 500 تومان بهره‌مند شدند.
 
علیرغم گذشت 6 سال از آن روزها و کاهش شدید ارزش پول ایران و افزایش شدید نرخ تورم، اما همچنان یارانه پرداختی به مردم همان 45 هزار و 500 تومان است!
 
دولت یازدهم که با شعار تدبیر و امید سکانداری کشور را در دست گرفته است، ابتدای سال 93 مردم را به خوداظهاری برای انصراف از دریافت یارانه نقدی دعوت کرد اما در کمال ناباوری حدود 73 میلیون نفر برای دریافت یارانه نقدی ثبت نام کردند!
 
بر کسی پوشیده نیست که هدفمندسازی یارانه‌ها به معنای توزیع مساوی ثروت بین مردم نیست بلکه توزیع عادلانه ثروت مدنظر است.
 
بنابراین نمایندگان مجلس در قانون بودجه 93 دولت را مجاز به حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد کرد اما این اتفاق هرگز در سال 93 روی نداد.
 
وکلای ملت این‌بار در قانون بودجه 94 دولت را مکلف به حذف یارانه نقدی افراد پردرآمد کرده است، موضوعی که انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر اجرایی شود.
 
البته مسئله حذف و عدم حذف یارانه افراد پردرآمد، این روزها به مرض «تأیید و تکذیب» از سوی دولتمردان دچار شده است!
 
هرچند سخنگوی دولت یازدهم حذف یارانه افراد پردرآمد را تکذیب می‌کند اما اخیراً معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از حذف یارانه نقدی 6 میلیون نفر خبر داده است.
 
در کشاکش این مسئله اکثر نمایندگان معتقدند یارانه افراد پردرآمد باید حذف شود و بارها در این رابطه به دولت تذکر داده‌اند.
 
اما اخیراً گفته شده نمایندگانی که به دولت فشار می‌آورند تا یارانه نقدی افراد پردرآمد جامعه را حذف کند، خودشان یارانه دریافت می‌کنند!
 
در همین زمینه جعفر قادری رئیس کمیته اقتصادی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات در این رابطه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: اخیراً‌ شنیدم که به نمایندگان اتهام می‌زنند و می‌گویند نمایندگانی که معتقدند یارانه افراد پردرآمد حذف شود، خودشان یارانه می‌گیرند.
 
وی می‌افزاید: مطمئن باشید حداقل آن دسته از نمایندگانی که به دولت فشار می‌آورند تا یارانه افراد پردرآمد را حذف کند، یارانه دریافت نمی‌کنند.
 
نماینده مردم شیراز تصریح می‌کند: اگر واقعاً این دسته از نمایندگان یارانه دریافت می‌کردند، دولت حتماً اسامی آن‌ها را اعلام می‌کرد.
 
وی در مورد این که چند درصد از نمایندگان مجلس یارانه دریافت می‌کنند، می‌گوید: در مرحله دوم خوداظهاری برای دریافت یارانه که در دولت یازدهم اتفاق افتاد، بعید می‌دانم کسی از نمایندگان مجلس یارانه بگیرد، حداقل من نشنیدم و ندیدم.
 
قادری تصریح می‌کند: شاید در دولت قبلی که یارانه را پول امام زمان (عج) می‌دانستند، تعدادی از نمایندگان یارانه می‌گرفتند اما در دولت فعلی بعید می‌دانم نماینده‌ای یارانه بگیرد.
 
به گزارش باشگاه خبرنگاران، نمایندگان در نوبت بعد از ظهر جلسه علنی روز دوشنبه 11 اسفند 93، در جریان رسیدگی به بخش هزینه‌ای لایحه بودجه سال 94 ، جز (و)، (ز) و (ح) تبصره (21) لايحه بودجه را به تصویب رساندند.
 
بر این اساس، بند (و) ‌تصریح می‌کند: دولت مکلف است نسبت به برقراری و پرداخت مستمری به رزمندگان معسر دارای حداقل 6 ماه حضور در جبهه به طریقی اقدام نماید که مستمری ماهانه آن‌ها کمتر از 75 درصد حداقل دستمزد سال 94 نباشد. منابع مورد نیاز از محل جز (3) بند (ب) این تبصره تأمین می‌شود.
 
نحوه اجرای این بند توسط وزارت دفاع و پشتیبانی نیروی مسلح با همکاری‌ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت تعاون، کار و رفاه اجمتاعی تهیه می‌شود و در آیین نامه اجرایی این تبصره درج می‌شود.
 
همچنین جز (ز) بند (ب) تبصره 21 تصریح می‌کند: دولت موظف است یارانه خانوارهای پردرآمد را قطع کند.همچنین بند (ح) تبصره 21 تصریح می‌کند آیین نامه این تبصره ظرف سه ماه توسط سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و با همکاری وزارتخانه‌های امور اقتصادی و دارایی، نفت، نیرو، صنعت معدن و تجارت، راه و شهرسازی، ‌ورزش و جوانان، تعاون کار و رفاه اجتماعی و کشور تهیه می‌شود و به تأیید هیات وزیران می‌رسد.
 
بنابراین باید منتظر ماند و دید که آیا دولت یازدهم در سال 94 یارانه افراد پردرآمد جامعه را به صورت قطعی حذف خواهد کرد؟

خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز