۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۷

شوخی وزیر کار با سعید آقاخانی

مراسم تقدیر از سینماگران در وزارت کار با اتفاقات گوناگونی همراه شد؛ از یادداشت وزیر کار با تیتر "اگر هنرمند بودم چه می کردم" تا خاطره بیژن امکانیان از روزنامه نگاری‌اش در روزنامه اطلاعات و البته شوخی وزیر کار با سعید آقاخانی.
کد خبر : ۲۳۹۶۲۳
صراط: دومین جشنواره وزارت کار با نام " هنر و کار" امروز 7 اردیبهشت ماه با تقدیر از سینماگران، اصحاب رسانه، نویسندگان و تقدیر ویژه از خسرو سینایی برگزار شد.

در این برنامه که در تالار 17 شهریور وزارت کار برگزار شد، حجت الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی با قدردانی از وزیر کار به دلیل حمایت‌هایش از سینما گفت: از اینکه از زبان سینما برای بیان مفاهیم اجتماعی استفاده می کنید، سپاسگزارم چرا که زبان سینما اثرگذار و برای ایجاد فرهنگ کار و افتخار به شغل بهترین وسیله است.

وی اضافه کرد: اگر می‌خواهیم طبق سند چشم انداز در سال 1400 رتبه اول را در منطقه به دست بیاوریم، باید همه کارگر باشیم و به آن افتخار کنیم.

ایوبی از توجه علی ربیعی به هنر و سینما قدردانی کرد و خطاب به او گفت:‌ ان‌شاالله دیگر وازتخانه‌ها از شما بیاموزند و از زبان گویای سینما استفاده کنند.

در ادامه قرائتی مشاور وزیر کار گزارشی را درباره جشنواره هنر و کار که همزمان با هفته کارگر برگزار می‌شود، ارائه کرد.

سپس محمدمهدی عسگرپور، مدیر عامل خانه سینما به نمایندگی از اصناف این تشکل از وزیر کار که امور وزارتخانه خود را با دیدی فرهنگی انجام می‌دهد، سپاسگزاری کرد.

این سینماگر گفت: ما از جهتی جامعه خوشبختی هستیم چرا که از فرهنگ غنی برخورداریم. اما از طرف دیگر جامعه خوشبختی نیستم چون نحوه بهره برداری از فرهنگ و هنر را نمی‌دانیم. درحالی که کشوری مانند آمریکا به خوبی از هنر صنعت سینما برای مقاصدش بهره می‌برد.

عسگرپور با اشاره به برخی نارضایتی ها درباره کم توجهی سینما به فرهنگ عمومی و به مسائلی مانند ارزش و منزلت کار تاکید کرد و گفت: این کم توجهی به هنرمندان برنمی‌گردد. فراموش نکنیم بعضی از همسایگان ما تا 10 سال پیش چیزی به نام برنامه حرفه‌ای تلویزیون و سینما نداشتند، اما چه چیزی سبب می‌شود که امروز مخاطبان بسیاری در کشور ما یافته‌اند؟!

این کارگردان سینما توضیح داد:‌ ظاهرا فقدان نگاه استراتژیک نسبت به سینما و تلویزیون باعث این نارضایتی شده است و باید امیدوار باشیم نگاه خوب دولت فعلی در خدمت گسترش مباحث فرهنگی مانند منزلت کار و ... در سینما باشد.

در ادامه این برنامه با حضور عسگرپور، علی ربیعی وزیر کار، محجوب نماینده مجلس و معاون سازمان بین‌المللی کار از عوامل پنج فیلم جشنواره فیلم فجر که به مفهوم کار و کارگر توجه داشته‌اند، قدردانی شد. بر همین اساس از فرزاد موتمن کارگردان، سعید آقاخانی بازیگر و علی حضرتی تهیه‌کننده فیلم "خداحافظی طولانی" تقدیر شدند.

وزیر کار با لحنی طنزآمیز و دوستانه خطاب از سعید آقاخانی خواست بخش کوچکی از فیلم را اجرا کند، اما آقاخانی به جای آن در سخن کوتاهی گفت‌: خوشحالم در فیلم نقش یک کارگر را بازی می‌کردم. این نقش باعث افتخارم و برایم بسیار خوش‌یمن بود.

همچنین هاتف علیمردانی کارگردان، منصور لشکری قوچانی تهیه کننده، فرهاد اصلانی و باران کوثری به عنوان عوامل فیلم "کوچه بی نام" نیز تقدیر شدند.

در ادامه بیژن امکانیان تهیه کننده فیلم "ناهید" همراه با آیدا پناهنده کارگردان این فیلم، پژمان بازغی، نوید محمدزاده و ساره بیات به عنوان سه بازیگر فیلم تقدیر شدند.

در این بخش رضا رفیع، مجری برنامه به فعالیت مطبوعاتی بیژن امکانیان در روزنامه اطلاعات اشاره کرد و امکانیان هم هنگام دریافت هدیه‌اش گفت: سال‌ها پیش در صفحه کارگر روزنامه اطلاعات کار می‌کردم و کارگران را از طریق نوشته حس می‌کردم. بعدا که وارد سینما شدم، در چند فیلم در نقش کارگر بازی کردم و متوجه شدم میان زندگی واقعی کارگران و آنچه ما می‌نویسیم، تفاوت بسیار است. امیدوارم شرایط برای کارگرها بهتر شود.

همچنین پرویز پرستویی تهیه کننده و بازیگر فیلم "دو"، سهیلا گلستانی کارگردان و مهتاب نصیرپور بازیگر این فیلم نیز تقدیر شدند که به دلیل نبود پرستویی و نصیر پور، اشکان خطیبی به نیابت از آن‌ها هدایایشان را گرفت.

عوامل فیلم "چهارشنبه 19 اردیبهشت" نیز مورد تقدیر قرار گرفتند. امیرآقایی و نیکی کریمی دو بازیگر این فیلم و وحید جلیلوند کارگردان آن، محمد حسین لطیفی و جلیلوند تهیه‌کنندگان آن تقدیر شدند.

در بخش بعدی برنامه از مدیران عامل بعضی از خبرگزاری‌ها تقدیر شد. بر این اساس محمد خدادی (خبرگزاری ایرنا)،‌ مجید قلی زاده( تسنیم)، علیرضا معزی (خبر آنلاین)، علی عسگری (خبرگزاری مهر) و محمد صادق عرب مدیرعامل سایت "تابناک" تقدیر شدند.

سپس مدیر مسئولان روزنامه‌ها مورد تقدیر قرار گرفتند که در این بخش از محمد تقی روغنی‌ها (ایران)،‌ مهدی رحمانیان (شرق)، الیاس حضرتی (اعتماد)،‌ علیرضا بختیاری (دنیای اقتصاد)، اسرافیل عبادتی(کار و کارگر) و سیف الله یزدانی (عصر اقتصاد) تقدیر شدند.

در بخش تقدیر از مولفان نیز فریده همتی برای نگارش کتاب " مددکاری اجتماعی"، محمد مقیمی، یوسف وکیلی و مرتضی اکبری برای نگارش کتاب "نظریه‌های کارآفرینی" به عنوان مولفان فعال در حوزه کار و کار آفرینی تقدیر شدند.

همچنین فعالان رسانه در حوزه کار و کارگر تجلیل شدند که در این بخش کامران نجف زاده، محمدرضا طلاجوران، مهدی نجف پور، مجید اکبری و میثم صفائیان تقدیر شدند.

این برنامه با تقدیر ویژه‌ای از خسرو سینایی به عنوان مستند ساز و فیلم ساز ادامه یافت. سینایی در سخنان کوتاهی، گفت: بسیار شرمنده‌ام و نمی‌دانم چرا از من تقدیر می‌شود. در مورد سینما سخنان بسیاری گفته می‌شود و به جنبه‌های مختلف آن می‌پردازند، اما داستان کوچکی از ویتوریو دسیکا فیلم سازی ایتالیایی تعریف می‌کنم که نشان می‌دهد که سینما چگونه می‌تواند ایجاد کار کند.

او بعد از تعریف این داستان که طی آن دسیکا روایت کرده بود چگونه در دوره جنگ جهانی توانسته بود برای عده‌ای کار ایجاد کند، اضافه کرد: همه جنبه‌های سینما را تجربه کرده بودم، اما برایم بسیار جالب است از یک سینماگر به دلیل ایجاد کار تجلیل شود.

در بخش پایانی برنامه علی ربیعی وزیر کار یادداشتی مکتوب را با عنوان "اگر فیلم ساز بودم دوست داشتم چه کنم؟ " ارائه کرد.

در بخش‌هایی از این نوشتار آمده بود:" اگر فیلم ساز بودم، فیلمی می‌ساختم که وزیر کارش بداند وظیفه‌اش نشاندن لبخند امید بر مردم سرزمین‌اش است. اگر هنری داشتم و فیلمی می‌ساختم، از زندگی رنج‌بار کارگرانی می‌گفتم که به حداقل رضایت دارند تا وزیر کار بداند که آن‌ها به تدبیر این دولت امید بسته‌اند. از زندگی کارگرانی می‌گفتم که از سیاست چیزی نمی‌دانند و از تمام حقوق‌شان بیش از هر چیز به حقوق ماهشان فکر می‌کنند. اگر فیلمساز بودم، از زنان سرپرست خانوار فیلم می‌ساختم. اگر نویسنده بودم، رمانی می‌نوشتم درباره انتقاد از تضعیف فرهنگ کار و چشم دوختن مردم به یارانه و از رانت خواری می‌گفتم. اما من مدیرم، بنابراین طبیعی است از آرزوهای بینوایان، رنج‌ها و سفره‌های تهی بگویم."

به گزارش ایسنا،‌ این برنامه با اجرای رضا رفیع مجری برنامه‌های طنز تلویزیون و برنامه "قندپهلو" برگزار شد. او در جای جای برنامه اشعار طنزی را ارائه کرد که یکی از آن‌ها در مورد کابینه حسن روحانی بود.

اجرای یک قطعه موسیقی و یک قطعه نمایش از دیگر بخش‌های این برنامه بود. ضمن اینکه در فاصله برگزاری برنامه نقاشی به نام تقی زاده به نمایندگی از انتشارات "علمی فرهنگی" تابلویی را که از ابتدای برنامه کشیده و آن را در انتهای برنامه کامل کرده بود، به وزیر کار هدیه کرد.

منبع: ایسنا
برچسب ها: وزیرکار آقاخانی