۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۷
جمال شورجه:

ارشاد بیشتر به فکر برلین و کن است!

به نظر می رسد که دست اندرکاران امر باید با نگاه عالمانه تری به این قضیه نگاه کنند . البته اگر دوستان اصرار دارند که بخش بین الملل جدا باشد باید فکری هم به حال اسم آن بکنند.
کد خبر : ۲۳۹۷۲۵
ارشاد بیشتر به فکر برلین و کن است!
صراط: جمال شورجه کارگردان سینما  با اشاره به جشنواره در حال برگزاری بین المللی فجر افزود: اینکه بنده به نوبه خودم با تفکیک کردن جشنواره فیلم فجر و بخش بین الملل آن موافق نیستم به این دلیل است که جشنواره یک شأنی  دارد که باید در ایام دهه فجر پخش  شود و باید در این برهه تمامی اقدامات ما تحت الشعاع دهه فجر قرار بگیرد چرا که برگزاری جشنواره در آن زمان به مناسبت دهه فجر است‌. اتفاقا ً باید بخش بین الملل در همان زمان برگزار شود تا مهمانان و هنرمندان خارجی که در جشنواره حضور پیدا می کنند و بعضا ً تعدادشان هم کم نیست با شور و شعف مردم در آن زمان شریک باشند‌.
 
وی افزود: ما نباید در این جشنواره صرفا ً فیلم را بما‌هو فیلم نمایش دهیم‌. ما تنها نمی‌خواهیم که یک جشنواره برگزار کنیم جشنواره باید یک هدفی داشته باشد. یکی از اهداف برگزاری جشنواره فجر این است تا از سایر نقاط جهان نیز هنرمندان ، فیلمسازان و سایر گروههای مرتبط با عرصه سینما بیایند و واقعیت های کشورما را از نزدیک ببینند و متوجه شوند که سمپاشی هایی که رسانه های غربی شبانه روز علیه انقلاب اسلامی انجام می دهند و سیاه نمایی هایی که می کنند، دروغی بیش نیست. با این کار دوستان‌ ما از این هدف جشنواره دور شده ایم و آن رونق و شور و شعف را هم از دست داده ایم کما این که الان از دست داده ایم و شبیه یک جشنواره های کوچک و خالی از جذابیتی است که بعضا ً برگزار می شود.
 
تهیه کننده نفوذی تصریح کرد: به نظر می رسد که دست اندرکاران امر باید با نگاه عالمانه تری به این قضیه نگاه کنند . البته اگر دوستان اصرار دارند که بخش بین الملل جدا باشد باید فکری هم به حال اسم آن بکنند و آن را تغییر دهند مثلا ً جشنواره بهار‌. البته تا حدودی این جدائی جشنواره فیلم فجر را نیز از رونق انداخت .
 
شورجه افزود: دوستان ما(مسئولان جشنواره) چون بیشتر به فکر جشنواره برلین، کن و لوکارنو هستند بخش بین الملل فیلم فجر را جدا کردند. شاید به این دلیل که مهمانان ما بیشتر آنجا درگیر هستند و نمی توانند در جشنواره ما حضور پیدا کنند و یا فیلمسازان ما نمی‌توانند در آنجا حضور پیدا کنند که این هم دلیل متقنی نیست . مسئولان این جشنواره ها در پی آنند تا یک سری فیلم های تلخ و گس و منفی ما بروند در این جشنواره ها شرکت کنند. این جشنواره‌ها فیلم‌‌های انقلابی‌، ارزشی و فیلم هایی که دربر دارنده پیشرفت‌ها ، موفقیت‌ها و واقعیت های امروز جامعه ماست را نشان نمی‌دهند. آنها در واقع به دنبال مطامع خودشان هستند‌.
 
کارگردان فیلم سی‌وسه روز با بیان اینکه غربی‌ها دنبال این هستند تا فیلم‌های تلخ و به دور از واقعیت ایران را در جشنواره های خودشان نمایش بدهند، اظهار داشت: غرب می‌خواهد القاء کند ایرانی که مردم آن انقلاب کرده‌اند و فرامین اسلام را اجرا کنند‌، چنین وضعیت اسفناکی دارد و به جهانیان بگوید ای مردمی که به تاسی از انقلاب اسلامی دارید در برابر ما می ایستید این شرایط ایران بعد از سی و اندی سال مقاومت است . جان کلام اینکه غرب و آنچه آن‌ها انجام می دهند نباید نگاه ما باشد.  
 
شورجه خاطرنشان کرد: بخش سینمای هنر و تجربه معمولاً محل اکران فیلم های بی گیشه و بدون مخاطب و در پاره ایی موارد نیز فیلم های گس و تلخ و زننده است که ما با نمایش شان این فیلمها را از محاق و بدون مخاطب بودن خارج می کنیم و محلی می شویم برای عرضه آنها و به عبارتی ما در ذیل این عنوان داریم به غربی ها و مطامع شان خدمت می کنیم.به نظرمن از این بخش آبی برای انقلاب اسلامی گرم نمی شود.
 
منبع: کرمان خبر