۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹

ایران موفق‌ترین کشور در مهار تروریسم است

دبیر شورای عالی امنیت ملی ایجاد انتظار و توقع بیش از اندازه برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مرتبط کردن آن با مذاکرات هسته‌ای را موجب آسیب پذیر شدن اقتصاد کشور دانست.
کد خبر : ۲۳۹۷۳۶
صراط: علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی امروز (سه‌شنبه) در آستانه روز ملی خلیج فارس در دانشگاه علامه طباطبایی و در همایش «دولت، ملت و آینده مشترک» به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
شمخانی با تشکر از توجه و پیگیری دانشجویان به مطالبه مقام معظم رهبری به منظور ایجاد همدلی و هم زبانی بین دولت و ملت «آینده مشترک» را اصلی‌ترین عامل در ایجاد همگرایی و وحدت دانست و افزود: انتظار از دانشگاه این است که در این مسیر ضمن تولید ادبیات جدید، فرآیند گفتمان سازی و تبیین قواعد علمی را محقق کند.
 
علی شمخانی خاطرنشان کرد: در فرآیند «وحدت دولت و ملت» بدون شک باید نگاه ملی به سمت احصاء و تقویت عناصر وحدت بخش و تکرار تجربیات موفق در تولید و توسعه مولفه‌های وحدت آفرین باشد.
 
وی گفت: اصلی‌ترین عناصر وحدت بخش در سطح ملی، اسلام، ایران، انقلاب اسلامی، ولایت، استقلال و عزت ملی، دشمن شناسی، دستاوردهای ملی، مفاخر و اسطوره‌های دینی و ملی و ارزش‌های سرزمینی ایران همانند روز ملی خلیج فارس هستند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی دفاع مقدس را عالی‌ترین تجربه تاریخی ملت ایران در حوزه همدلی و همزبانی بین دولت و ملت برشمرد و تاکید کرد: ابعاد مختلف این ظرفیت وحدت آفرین باید بیش از گذشته در مجامع دانشگاهی مورد واکاوی قرار گرفته و از این تجربه موفق و کم نظیر در تاریخ کشور الگوسازی شود.
 
شمخانی مطالبه گری، روحیه جستجوگری و آزاداندیشی دانشجویان را سرمایه‌ای ارزشمند دانست و خاطرنشان کرد: ارزش و اهمیت دادن به دستاوردهای هسته‌ای و احساس دغدغه داشتن برای صیانت از این صنعت و دانش و در مقابل مطرح شدن علل بی اعتمادی ایران به طرف مقابل و دلایل دشمنی آن‌ها با پیشرفت‌های ما در فضای دانشگاهی بیش از هر جای دیگری قابل مشاهده است.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی ایجاد انتظار و توقع بیش از اندازه برای حل مشکلات اقتصادی کشور و مرتبط کردن آن با مذاکرات هسته‌ای را موجب آسیب پذیر شدن اقتصاد کشور دانست و افزود: پیشرفت و اصلاح ساختاری در ایران از طریق تقویت ساخت درونی کشور، حضور موثر مردم و اقتصاد مقاومتی میسر خواهد شد.
 
وی ابعاد گسترده موفقیت‌های جمهوری اسلامی ایران در منطقه را به موضوع قدرت گفتمانی و منطق قابل قبول انقلاب اسلامی مرتبط دانست و گفت: قدرت نرم جمهوری اسلامی ایران موجب شده است کشور ما در سطح بین‌الملل به عنوان موفق‌ترین کشور در مقابله و مهار تروریسم شناخته شود.
 
شمخانی اضافه کرد: متاسفانه عدم توجه برخی کشورهای غربی و همپیمانان منطقه‌ای آن‌ها به توصیه‌های جمهوری اسلامی موجب شکل گیری و توسعه گروه‌های تروریستی و وارد شدن لطمات سنگین مادی و انسانی به کشورهای منطقه شد.
 
علی شمخانی با مقایسه عملکرد ایران با ائتلاف ادعایی مبارزه با تروریسم به رهبری آمریکا تصریح کرد: برخی کشورهای منطقه و فرامنطقه‌ای با صرف بیشترین هزینه و امکانات به حمایت از گروه‌های تروریستی پرداختند و اکنون نیز باید هزینه‌های سنگینی را برای مهار خطر آن‌ها متحمل شوند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان تاکید کرد: عربستان سعودی با زیر پا گذاشتن تمام قواعد حقوق بین‌الملل و کنوانسیون‌های بین‌المللی و عبور از مرزهای اخلاقی و اسلامی تهاجم به یمن را آغاز کرد، اما به اهداف خود دست نخواهد یافت، زیرا منجر به تقویت وحدت گروه‌های مختلف و مردم یمن شد به گونه‌ای که جبهه متحدی را در مقابل خود تشکیل داد که نتیجه آن شکست متجاوزان خواهد بود.
 
وی با تأکید بر اینکه وضعیت ایران در منطقه هم‌‌اکنون وضعیت برنده‌‌ای است، گفت:‌نفوذ و قدرت منطقه‌ای ایران پذیرفته شده، ضمن اینکه هم‌اکنون طرف مذاکرات منطقه‌ای هستیم.
 
شمخانی با بیان اینکه عراق برای ایران فرصت محسوب می‌شود، گفت:‌عراق روزی تصمیم داشت با سه هدف از بین بردن قرارداد الجزایر، اشغال خوزستان و از بین بردن انقلاب ایران به ایران حمله کند، در حالی که در این سه هدف ناکام ماند. ضمن اینکه هم‌اکنون افرادی که در رأس عراق حکومت می‌کنند همگی با ایران روابط بسیار خوبی دارند، در حالی که آنها به دلیل فشارهای صدام از عراق خارج شده بودند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی در مورد وضعیت کنونی سوریه نیز، گفت: کشورهای غربی روزی تأکید می‌کردند که باید بشار اسد برود در حالی که همین کشورها در مذاکرات مختلف با ما می‌گویند که بشار بخشی از راه‌حل سوریه است.
 
نماینده مقام معظم رهبری در شورای عالی امنیت ملی گفت: اگر جمهوری اسلامی ایران امروز در مقابل داعش نمی‌ایستاد، حتما آنها برای منطقه تعیین تکلیف می ‌کردند. البته آنها با اقدامات خود منجر به تولید قدرت برای ما شده‌اند، هر چند که ما در این راه هزینه هم داده‌ایم.
 
شمخانی افزود: تروریسم خوب و تروریسم بد و تروریسم داعشی همه یکپارچه هستند و نباید در زمینه تروریسم تفاوتی را قائل شد.
 
وی در توضیح وضعیت فعلی یمن نیز افزود: در یمن حاکمیتی وجود داشت که در تولید فساد و رانت‌خواری بی‌نظیر بود، ضمن اینکه مردم آن کشور نیز از سوی حاکمیت نادیده گرفته می‌شدند، ولی ملت یمن با برافراشته کردن پرچم مبارزه با فساد تحولی را در این کشور ایجاد کرد. وقتی مردم یمن با حکومت فاسد خود مقابله کردند، کشورهایی که حامی حکومت قبلی در یمن بودند به دفاع از این رژیم پرداختند.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی خاطرنشان کرد: کسانی که به یمن حمله کرده‌اند حتما سرنوشت صدام را برای خود رقم خواهند زد.
 
وی افزود: خیلی سعی کردیم در زمان ملک عبدالله پادشاه عربستان مشکل خود را با سعودی‌ها حل کنیم و حتی پیغام‌هایی را نیز برای آنها فرستادیم، ولی آنها با همکاری صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها مأمور اقداماتی علیه جمهوری اسلامی ایران شده بودند.
 
شمخانی تأکید کرد: مردم یمن حتما سیلی محکمی را به صورت سعودی‌ها خواهند زد.
 
شمخانی در ادامه به سوالات خبرنگاران نیز پاسخ داد.
منبع: فارس