۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

قانون حمایت از تولید کاری از پیش نمی‌برد

رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است تصویب قانون رفع موانع تولید به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، بلکه نداشتن برخورد سلیقه‌ای و نحوه و زمان اجرا می‌تواند نتیجه را مشخص کند.
کد خبر : ۲۴۰۳۷۲
صراط: رئیس اتاق بازرگانی ایران معتقد است تصویب قانون رفع موانع تولید به تنهایی کاری از پیش نمی‌برد، بلکه نداشتن برخورد سلیقه‌ای و نحوه و زمان اجرا می‌تواند نتیجه را مشخص کند.
 
غلامحسین شافعی در پاسخ به اینکه لایحه حمایت از تولید تا چه حد می‌تواند به رونق تولید و فضای کسب و کار کمک کند، اظهار داشت: مهم ترین مسئله‌ای که باید به آن توجه کرد، این است که صرفاً تصویب این قانون به تنهایی کاری از پیش ببرد، امیدواریم آنچه که تصویب می‌شود، با سرعت لازم به اجرا در بیایید. ما اگر در اجرا با قانون سلیقه‌ای برخورد نکنیم و این تصمیمات به موقع اجرا شود، حتما نتیجه مثبت خواهد داشت.
 
وی در پاسخ به اینکه برخی مسئولان وزارت صنعت اعلام کرده‌اند، تا 2 هزار میلیارد تومان یارانه تولید برای سال 94 در نظر گرفته شود و به نظر شما بهتر است یارانه تولید چگونه و به چه بخش‌هایی اختصاص یابد، گفت: به نظر من در مورد اختصاص یارانه تولید طی دو سال اخیر جفا شد. از آن طرف با افزایش قیمت ارز فشار مضاعفی بر تولید وارد شد، اما از آن طرف تولید بی پناه رها شد.
 
رشد بخش غیرمولد کشور در سال های اخیر
 
شافعی بر این نکته تاکید کرد که در این بازار آشفته بخش های غیرمولد رشد پیدا کرد. در این مورد برای تولید باید فکر اساسی کرد و باید با بررسی گذشته و استفاده از تجربیات قبل نسخه ای اجرایی در پیش بگیریم که دچار آزمون و خطا نشویم و آینده حداقلی برای تولید ترسیم کنیم، تا این بخش با اطمینان خاطر حرکت کند.
 
رئیس اتاق بازرگانی ایران تصریح کرد: وزیر اقتصاد برای اختصاص یارانه تولید نگاه مثبتی دارد، ولی در این زمینه باید یک هماهنگی کلی برای تولید کشور حاکم باشد.
 
واحد های کوچک و متوسط در اولویت اختصاص یارانه تولید
 
وی در مورد نحوه تخصیص یارانه تولید هم گفت: واحد‌های کوچک و متوسط تولید برای اختصاص یارانه باید در اولویت قرار گیرند، چون صدمه بیشتری دیده‌اند، اما نحوه اختصاص یارانه به تولید هم بسیار مهم است که عدالت را رعایت کنیم.
 
به اعتقاد شافعی اختصاص یارانه به تسهیلات بانکی و منابع انرژی مصرفی صنایع می‌تواند گره بیشتری را از بخش تولید باز کند.
 
شافعی همچنین در مورد کاهش نرخ سود تسهیلات بانکی اظهار داشت: نرخ سود تسهیلات با تورم رابطه مستقیم دارد و الان باید یک تناسبی برقرار شود و امیدواریم در جلسه آتی شورای پول و اعتبار به جمع بندی خوبی برسیم.
منبع: فارس