۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۶:۳۷

آمریکا دنبال جمع‌آوری اطلاعات از ایران است

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای به دنبال سرک کشیدن در داخل ایران برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها هستند.
کد خبر : ۲۴۰۴۷۷
صراط: فؤاد ایزدی کارشناس مسائل بین‌الملل و استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران درباره اظهارت اخیر جان کری وزیر خارجه آمریکا درباره بازرسی از تأسیسات هسته‌ای ایران و همچنین اظهارات جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا درباره تحریم‌های اعمال شده علیه ایران، عنوان کرد: آمریکایی‌ها در مذاکرات هسته‌ای بر روی سه حوزه اصلی فعالیت می‌کنند، توقف برنامه هسته‌ای ایران، بازرسی از نقاط غیر قابل دسترس در ایران و همچنین عدم لغو تحریم‌ها و تعلیق آن.

وی با بیان اینکه محدود کردن و به عقب برگرداندن برنامه هسته‌ای ایران در حال رخ دادن است، عنوان کرد: زیرا غنی‌سازی 20 درصد هم‌ اکنون متوقف شده و همچنین 98 درصد از اورانیوم 5 درصد نیز به محصول دیگری تبدیل و تعداد سانتریفیوژهای ایران کم شده است.

*آمریکا به بهانه برنامه هسته‌ای ایران به دنبال سرک کشیدن در کشورمان است

ایزدی گفت: عدم غنی‌سازی در فردو و طراحی جدید برای راکتور آب سنگین اراک نیز بخشی از اقدامات آمریکایی‌ها علیه ایران برای متوقف کردن برنامه هسته‌ای و به عقب برگرداندن آن است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل درباره بحث نظارت بر برنامه هسته‌ای ایران نیز خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها به بهانه هسته‌ای به دنبال سرک کشیدن در داخل ایران برای جمع‌آوری اطلاعات و داده‌ها هستند، به طور مثال آنها اطلاعاتی راجع به کارگاه‌های کوچک تولید کننده قطعات صنعت هسته‌ای را جمع‌آوری خواهند کرد.

*غرب تلاش دارد تا چرخه سوخت هسته‌ای ایران را زیر نظر بگیرد

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران افزود: طرف غربی به صراحت بیان کرده که آنها نه تنها سایت‌های هسته‌ای را بازرسی خواهند کرد، بلکه از سایت‌های کمک کننده به برنامه هسته‌ای کشورمان نیز بازدید خواهند داشت و در مجموع‌ آنها تلاش دارند تا تمام نقاط چرخه سوخت هسته‌ای ایران را زیر نظر بگیرند، یعنی اینکه از تمام محیط‌های استخراج کننده اورانیوم تا هر محیطی که کمک کننده به این برنامه است را تحت نظر خود بگیرند که البته این موضوع فراتر از بازرسی‌هاست.

وی درباره تحریم‌ها نیز، اظهار داشت: طرف مقابل بحث لغو تحریم‌ها را منتفی کرده و اگر به متن سخنرانی جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا در موسسه واشنگتن مراجعه شود وی به صراحت از منتفی بودن لغو تحریم‌ها سخن به میان آورده و فقط بحث تعلیق آنها را مطرح کرده است.

*اجرای تعهدات پذیرفته شده ایران زمان بر است و به دوران ریاست جمهوری اوباما نخواهد رسید

ایزدی خاطرنشان کرد: تعلیق تحریم‌ها فقط در زمانی که ایران به همه وظایف و تعهداتش عمل کرده باشد و راستی آزمایی از برنامه هسته‌ای کشورمان صورت گرفته باشد، اجرایی خواهد شد.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران گفت: اگر تعلیق تحریم‌ها بخواهد صورت بگیرد به دلیل طولانی بودن اقدامات ایران در مواردی مانند انجام فعالیت‌ها و محدودیت‌ها در فردو، نطنز و اراک انجام خواهد شد، ولی بسیار زمان‌بر است، ضمن اینکه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هم باید در این مورد راستی‌آزمایی کند، ولی با انجام تمام این موارد دوران ریاست جمهوری اوباما هم به اتمام خواهد رسید.

ایزدی گفت: دوره ریاست جمهوری اوباما در ژانویه 2017 به اتمام خواهد رسید، یعنی دقیقا وی یک سال و ده ماه دیگر رئیس‌جمهور آمریکاست و با توجه به اینکه تعلیق تحریم‌ها در دستان اوباماست اگر وی صلاح دانست آنها را تعلیق می‌کند و اگر صلاح ندانست آن را اجرایی نخواهد کرد، ولی با توجه به اینکه اوباما موافق امضای توافق با ایران است قطعا تحریم‌های ایران را تعلیق خواهد کرد، ولی رئیس‌جمهور بعدی می‌تواند بحث تعلیق تحریم‌های ایران را متوقف کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: هم‌اکنون طرحی به نام «کورکر منندز» که در کمیته روابط خارجی با قاطعیت بالایی رأی آورده و قرار است در صحن اصلی هم رأی بالایی را به خود اختصاص دهد، می‌تواند شرایط را تغییر دهد ضمن اینکه اوباما هم اعلام کرده که این قانون را وتو نخواهد کرد که طبق این قانون رئیس‌جمهور باید در مورد حوزه‌های مختلف اجرای توافق از سوی ایران به کنگره گزارش دهد.

وی تصریح کرد: اگر در بحث حوزه تعلیق طرف مقابل بخواهد بدقولی کند، کار بسیار ساده‌ای است زیرا آنها با تعلیق گزارش‌های اوباما به کنگره می‌توانند تعلیق تحریم‌ها را نیز حذف کنند.

ایزدی گفت: تفکری که با گرفتن قطعنامه سازمان ملل و مجبور کردن آمریکایی‌ها برای لغو تحریم‌ها از سوی مسئولان و اعضای تیم مذاکره کننده ایران مطرح است، خیال خامی است.

وی اظهار داشت: دولت آمریکا در عمل نشان داده که به قطعنامه‌ها و منشور سازمان ملل توجهی ندارد، زیرا در سخنرانی کری هم به صراحت تهدید به استفاده از گزینه نظامی علیه ایران وجود دارد، در حالی که تهدید به حمله نظامی خلاف فصل یکم منشور سازمان ملل است. آمریکایی‌ها هر هفته این فصل اول را نقض می‌کنند و متأسفانه تیم مذاکره‌ کننده ایرانی هم اعتراضی به این امر ندارد، پس چه تضمینی وجود دارد که فصل هفتم منشور نیز از سوی آمریکایی‌ها نقض نشود.

این عضو هیأت علمی دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: به طور حتم اگر دولت مجریه یک کشوری قراردادی را امضا کند و زیر آن بزند حتما موجب آبروریزی خود شده، ولی ما هم‌اکنون با دولتی سر و کار داریم که نگران آبروی خود نیست و اگر نگران این موضوع بود با دولت عربستان برای کشتن مردم یمن و انجام جنایت‌های مختلف همکاری نمی‌کرد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هدف تیم مذاکره‌ کننده ایرانی رسیدن به توافق است، نه لغو تحریم، لذا به نظر می‌رسد که آنها به دنبال آن هستند که به هر شرط و شرایطی به توافق برسند و درباره اینکه آیا تحریم‌های اصلی برداشته می‌شود یا نمی‌شود، دقتی ندارند.

وی به بیانیه لوزان اشاره کرد و گفت: حرف‌های جان کری، جک لو و جو بایدن همان متن توافق لوزان است که آنها هم به اجرای موارد آن متعهد شده‌اند که طبق همین توافق بحثی در مورد لغو تحریم‌ها نشده است.

ایزدی گفت: چرا باید ظریف در بیانیه لوزانی که خود قرائت کرده بپذیرد که فقط تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شود که معنایش این است که دغدغه‌ای برای لغو تحریم‌های اصلی وجود ندارد، در حالی که تحریم‌های حقوق بشر، تروریسم و... نیز وجود دارد که باید در برنامه لغو تحریم‌ها قرار بگیرد، ولی این موضوع در بیانیه لوزان وجود ندارد.

این استاد دانشکده مطالعات دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: مشکلاتی در توافق لوزان درباره حوزه بازرسی‌ها و به عقب برگرداندن حوزه هسته‌ای ایران وجود دارد که باید مرتفع شود، زیرا طرف غربی با چرخاندن طراحی خود بر روی این موارد در حال ضربه زدن به ایران است، لذا باید در دو ماه آینده مشکلات موجود در توافق لوزان اصلاح شود.

ایزدی اظهار داشت: در حوزه تحریم‌ها طرف مقابل باید بپذیرد در حین توافق نهایی تحریم‌های مختلف هسته‌ای، حقوق بشر و تروریسم به این دلیل که ریشه سیاسی دارند برداشته شود که اگر این امر را پذیرفت در آن صورت توافق به امضا برسد و اگر هم آن را قبول نکرد به هیچ وجه توافقی صورت نگیرد، زیرا در آن صورت به نفع ما نخواهد بود چون امکان ندارد که هم در حوزه هسته‌ای امتیاز دهیم و هم اینکه تحریم‌های هسته‌ای سر جایشان باقی بمانند.

وی گفت: ایران برای لغو تحریم‌ها مذاکره می‌کند و اگر این امر محقق نشود، باید سوال کنیم که پس چرا مذاکره می‌کنیم؟

ایزدی در مورد کاهش تحریم‌های ایران از طریق معافیت‌های مالیاتی نیز گفت: دو نوع تحریم در آمریکا وجود دارد که یک نوع آن تحریم‌های اعمالی رئیس‌جمهور آمریکا از زمان کارتر یعنی از سال 1357 به بعد است و نوع بعدی تحریم‌ها هم مربوط به تحریم‌های مصوب کنگره است.

وی اظهار داشت: تحریم‌های اصلی اعمالی رئیس‌ جمهور آمریکا علیه ایران هم‌اکنون تبدیل به قانون شده، ضمن اینکه تحریم‌های اصلی هم همان تحریم‌های کنگره و در موارد بانکی، مالی و نفتی است.

این کارشناس مسائل بین‌الملل خاطرنشان کرد: در برخی تحریم‌های کنگره این حق به رئیس‌ جمهور برای تعلیق آن داده شده است که جمله گفته شده از سوی جک لو وزیر خزانه‌داری آمریکا هم بر همین اساس است که تحریم‌های اصلی سر جای خودش باقی بماند و تحریم‌هایی که حق تعلیق در آن وجود دارد، رئیس‌ جمهور می‌تواند آن را اجرایی کند، در حالی که این امر بسیار مشکل است، زیرا پروسه فعالیت‌ها، اقدامات و محدودیت‌های ایران و همچنین راستی‌آزمایی آن بسیار زمان‌بر است و شاید به دوران ریاست جمهوری اوباما نرسد.

وی گفت: نامه 47 سناتور آمریکا مبنی بر اینکه عدم تعلیق تحریم‌ها توسط رئیس‌جمهور فعلی و بعدی طبق قانون اساسی آمریکاست کاملا صحیح است.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران اظهار داشت: در بحث کاهش تحریم‌های ایران توسط اوباما بعد از انجام تعهدات ایران و با روی کار آمدن رئیس‌ جمهور بعدی مجددا این تحریم‌ها می‌تواند اعمال شود.

وی افزود: موضع دولت ایران و تیم مذاکره‌ کننده کشورمان درباره تحریم‌ها این باید باشد که تمامی تحریم‌ها در حوزه‌های هسته‌ای، تروریسم و حقوق بشر به این دلیل که ریشه سیاسی دارند باید بلافاصله بعد از توافق لغو شوند.

این استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها که خود جنایت‌های مختلفی را در زمینه حقوق بشر انجام داده و می‌دهند حق تحریم‌های حقوق بشری علیه دیگران را ندارند.

وی در پایان تأکید کرد: اگر قرار است که برنامه هسته‌ای ایران رو به عقب حرکت کند، باید کلیه تحریم‌ها نیز لغو شود.

جان کری وزیر خارجه آمریکا که در سفری کاری به سریلانکا رفته، از آنجا با کانال ۱۰ تلویزیون رژیم صهیونیستی مصاحبه کرد و به صهیونیست‌ها اطمینان داد بازرسی‌ها از تأسیسات هسته‌ای ایران محدود به ۱۰ یا ۲۵ سال نیست و تا ابد ادامه می‌یابد.

منبع: فارس