۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۵

افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره کودتا علیه سلمان

پایگاه تحلیل دفاعی-اطلاعاتی «آی‌اچ‌اس جین» با انتشار گزارشی نسبت به تبعات تصمیمات اخیر پادشاه عربستان هشدار داده است.
کد خبر : ۲۴۰۵۵۴
افزایش گمانه‌زنی‌ها درباره کودتا علیه سلمان
صراط: پایگاه تحلیلی «آی‌اچ‌اس جین» انگلیس که در زمینه امور دفاعی و اطلاعاتی فعالیت می‌کند، روز یکشنبه گزارشی را به تصمیمات تازه سلمان پادشاه عربستان اختصاص داده است.
 
مطلب آی‌اچ‌اس با این تیتر منتشر شده است: «تلاش‌های ولی ولیعهد برای تثبیت قدرت، ریسک بروز واکنش بی‌ثبات‌کننده رقبا در عربستان سعودی را به همراه دارد.»
 
نویسنده مطلب با اشاره به اقدامات سلمان از جمله تعیین فرزندش، محمد به عنوان ولی ولیعهد و همچنین جداسازی شرکت نفت آرامکو از وزارت نفت و سپردن اختیار آن به محمد بن سلمان، نوشته است که سرعت اقدامات سلمان در ساختار سیاسی عربستان سعودی «بی‌سابقه» است.
 
به نوشته آی‌اچ‌اس، این تغییرات گسترده، «احتمالا موجب بروز خصومت از سوی متعب، فرزند قدرتمند پادشاه فقید، که کنترل گارد ملی را در اختیار دارد، شده است.»
 
این گزارش با بیان اینکه سلمان از زمان روی کار آمدن، عرف رایج آل سعود، مبنی بر تغییرات آهسته به منظور کسب حمایت حداکثری را کنار گذاشته، نوشته است که فرزند او محمد بن سلمان نیز به وضوح در تلاش است تا قدرت خود را تثبیت کند. آی‌اچ‌اس با اشاره به برکناری مقرن از ولیعهدی، نوشته است که حتی ممکن است محمد بن سلمان برای کنار زدن محمد بن نایف از ولیعهدی و در دست گرفتن قدرت پیش از برآوردهای کنونی، تلاش کند.
 
این پایگاه تحلیلی در ادامه به پیش‌بینی تحولات احتمالی در آینده پرداخته و نوشته است: «ارزیابی آی‌اچ‌اس این است که این خردادها، ریسک اینکه ولیعهد و دیگر شاخه‌های آل سعود برای برکناری شاه سلمان به بهانه مشکلات سلامت، با شورای بیعت لابی کنند را افزایش داده است.»
 
در پایان این گزارش آمده است: «چنین نتیجه‌ای احتمالا چیزی است که آل‌سعود تلاش می‌کند از آن جلوگیری کند و به همین جهت تنها آن را برای جلوگیری از هرگونه تلاش برای برکناری محمد بن نایف، حفظ می‌کند. چنین چیزی ریسک تقابل نیروهای نظامی وفادار به پادشاه علیه نیروهای نظامی وفادار به شاهزاده متعب و شاهزاده محمد بن نایف را نیز به وجود می‌آورد.»
منبع: فارس