۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۷

پورمحمدی: بدبینی به غرب درست است

وزیردادگستری گفت: ما باید به موضوع مالکیت فکری به عنوان مهمترین موضوع توسعه کشور فکر کنیم.
کد خبر : ۲۴۰۶۲۰
صراط: وزیردادگستری گفت: ما باید به موضوع مالکیت فکری به عنوان مهمترین موضوع توسعه کشور فکر کنیم.

حجت‌الاسلام پورمحمدی صبح امروز در پنجمین همایش ملی حقوق مالکیت ادبی، هنری و حقوق مرتبط با موضوع حمایت بین‌المللی از آثار ادبی و هنری، فرصت‌ها و چالش‌ها اظهار داشت: بحث مالکیت فکری از ابعاد مختلف بسیار مهم و قابل توجه است.
 
وی افزود: امروز ثروت کشورها و ملاک توسعه‌یافتگی آنها به میزان خلاقیت‌های ذهنی و فکری در ابعاد مختلف است و در تقویم ثروت هم بحث مالکیت فکری و حوزه تولیدات فکری جایگاه بزرگی را به خود اختصاص داده است.
 
وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه هر چه میزان توسعه‌یافتگی کشورها بیشتر باشد، ابداعات و اختراعات آنها نیز بیشتر می‌شود، گفت: همین امر ارزش افزوده فوق‌العاده‌ای را ایجاد کرده و گردش مالی بزرگی به همراه دارد.
 
پورمحمدی ادامه داد: امروز دیگر معادن، منابع و وسعت سرزمینی تعیین‌کننده میزان رشد توسعه کشورها و جایگاه اقتصادی آنها نیست، بلکه حوزه مالکیت فکری جایگاه گسترده‌ای پیدا کرده و اهمیت آن با گذر زمان بالا رفته است.
 
وزیر دادگستری با بیان اینکه جمهوری اسلامی به برکت نیروهای خلاق، متفکر و نسل جوان و سازنده از این مزیت برخوردار است، گفت: خوشبختانه ما مسیر شکوفایی خود را حفظ کرده‌ایم و وظیفه داریم در حوزه حقوقی از جایگاه خود در بحث مالکیت فکری دفاع کنیم که اگر غفلت کنیم، به طور طبیعی ارزش و درآمدزایی این عرصه را از دست می‌دهیم.
 
پورمحمدی در ادامه با اشاره به اینکه باید به موضوع مالکیت فکری به عنوان مهمترین توسعه کشور فکر کنیم گفت: بحث اساسی این است که سرمایه به خالق اثر برگردد، تلاش‌های خوبی شده و مروری بر قوانین موجود کشور در دولت و کمیسیون لوایح داشته‌ایم.
 
وی افزود: ما در حال تکمیل لایحه جامع مالکیت فکری هستیم، این قانون جامع چند فصل دارد که فصل اول مختص مالکیت ادبی و هنری است.
 
پورمحمدی تصریح کرد: این لایحه با پیگیری وزارت ارشاد به دولت و من در کمیسیون ده‌ها جلسه برگزار شد که برخی از آن از دولت قبل شروع شده بود، درنهایت فصل اول تصویب و به مجلس ارسال شد. این فصل از لایحه 120 لایحه دارد که می‌تواند دغدغه‌های وزیر ارشاد و همکاران ایشان در حوزه تولیدات ادبی پاسخ دهد.
 
وزیر دادگستری در ادامه سخنان خود از تشکیل معاونت مالکیت فکری در وزارت دادگستری خبر داد و گفت: ما تلاش داریم برای هر بخش یک دفتر ایجاد کنیم و مسائل جدید را تعقیب و پیگیری کنیم و تلاش می‌کنیم تا در عرصه جهانی هم جایگاه ما احراز شود.
 
وی در ادامه تأکید کرد: امروز در دنیا درگیر مباحثی همچون انرژی هسته‌ای، حقوق بشر، حقوق زن و سلاح‌های کشتار جمعی هستیم و می‌بینیم که غرب با توجیهات و جانبداری‌ها و تحمیل دیدگاه‌های خاص متأسفانه به ضرر بسیاری از کشورها عمل می‌کند.
 
پورمحمدی افزود: بدبینی نسبت به غرب وجود دارد و درست هم است. اکثریت جامعه جهانی نسبت به کارکردهای نهادهای غربی بدبین هستند، اینجا خوشبین بودن غلط و خلاف هویت، عزت و استقلال ملت‌ها است.
 
وزیر دادگستری با تأکید بر اینکه خوشبختانه جمهوری اسلامی در جایگاه برجسته‌ و تأثیرگذاری قرار گرفته، گفت:‌ ایران توان دفاع از حق و پیگیری حقوق شهروندان را دارد.
 
وی درخصوص حضور ایران در عرصه جهانی مالکیت فکری و پیوستن به معاهده برن گفت: باید ببینیم حقوق شهروندان ما اقتضا می‌کند و مصلحت است که به این معاهده بپیوندیم یا خیر. نهادهای بین‌المللی از حقوق یک اقلیت بسیار کم دفاع می‌کنند و این یک رسوایی در دنیای معاصر است.
 
وزیر دادگستری تأکید کرد: ما باید به منافع خود فکر کنیم، نیازهای خود را ببینیم و اگر به این جمع‌بندی رسیدیم که پیوستن به این معاهده به نفع ماست، به آن می‌پیوندیم. البته معاهده برن تحفظ‌هایی دارد که حقوق ملت‌ها را حفظ می‌کند، قطعاً اگر حقوق ما را هم تأمین کند، به آن می‌پیوندیم.
 
پورمحمدی در پایان گفت: ما به طور جدی آماده کمک و همکاری هستیم، دولت باید اقدامات اجرایی کند و ما هم آماده اقدام اجرایی هستیم به شرطی که متخصصین و اهل نظر به ما مشورت دهند و ما را برای یک تصمیم درست راهنمایی کنند.
منبع: فارس
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز