۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۰

شرط جنتی برای پخش «محمد(ص)»

علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فیلم «محمدرسول الله» با کیفیت تصویر D ساخته شده است و سینماها برای پخش آن باید به سیستم پخش D مجهز شوند که ما از این سیستم بی بهره هستیم.
کد خبر : ۲۴۰۶۵۸
صراط: علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی صبح امروز در حاشیه پنجمین همایش ملی حقوق و مالکیت ادبی هنری در جمع خبرنگاران گفت: سینماهای کشور دیجیتالی شدند ولی هنوز یک سری وابستگی‌ها داریم. به عنوان نمونه فیلم محمدرسول الله با مدرن ترین سیستم های دنیا ضبط شده و باید پخش شود و برای پخش آن در سینماهای داخلی حداقل باید 40 تا 50 سالن سینما آن را نمایش دهند.
 
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: فیلم «محمدرسول الله» با کیفیت تصویر D ساخته شده است و سینماها برای پخش آن باید به سیستم پخش D مجهز شوند که ما از این سیستم بی بهره هستیم چون این سیستم کاملا آمریکایی است بنابراین اکنون باید تلاش کرد تا از راه های دیگری این فناوری را به دست آوریم.
 
وی با اشاره به اینکه تنها سینما فرهنگ به سیستم پخش D تجهیز شده است، گفت: اگر قرار باشد فیلم سینمایی «محمدرسول الله» به اکران عمومی برسد حداقل 50 سینما به صورت همزمان باید آن را اکران کنند که در حال حاضر این امکان فراهم نیست.
 
جنتی همچنین درباره حفظ حقوق مالکیت ادبی هنرمندان ایرانی در خارج از مرز های کشور گفت: ما کشوری خلاق و با دانش هستیم و تولیداتی که در بخش های ادبی، صنعتی و فرهنگی تولید می شود اگر از آن ها در عرصه بین المللی حراست نکنیم تمام هنر ما به راحتی به خارج از کشور می رود.
 
وی گفت: فیلم های سینمایی که در کشور تولید می شود در شبکه های فارسی زبان ماهواره ای پخش می شوند و هیچ کس نمی تواند از نظر حقوقی مانع آن ها شود چون ما به هیچ کدام از کنوانسیون های بین المللی نپیوسته ایم.
 
وزیر ارشاد ادامه داد: حتی صنعت فرش ما که نماد خلاقیت هنرمندان ایرانی است الان در صحنه بین المللی به راحتی مورد استفاده قرار می گیرد بنابراین این آثار هنری باید ضمانت های بین المللی داشته باشد تا بتوانیم از آن ها حفاظت کنیم.
 
جنتی همچنین در پاسخ به سوالی درباره ممیزی آثار هنری خارجی که به ایران می آیند نیز توضیح داد: طبق قراردادی که معمولا با پدیدآورندگان آثار بسته و حق پخش یک فیلم سینمایی خریداری می شود ما می توانیم طبق قراردادی که منعقد شده فیلم را اصلاح کنیم.

منبع: تسنیم