۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۷

هشدار لاریجانی به آمریکا

علی لاریجانی با اشاره به اینکه زنده نگهداشتن روحیه حماسی و استقامت در کشورضروری است، درباره حرف های اخیر مقامات آمریکایی هشدار داد.
کد خبر : ۲۴۰۷۱۵
صراط: مراسم رونمایی از منظومه حماسه امام علی(ع) که با حمایت سازمان تبلیغات اسلامی منتشر شده است عصر امروز با حضور علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی در مجتمع فرهنگی سرچشمه برگزار شد.

در این مراسم رونمایی رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی با تجلیل از همت بلند محمد شفیعی شاعر این مجموعه که ۱۰ سال از عمر خود را برای تالیف آن صرف کرده است گفت: این کار به باور من از چند نظر ارزش دارد نخست اینکه زبان شعر  را انتخاب کرده و از آن برای نقل فکر و سیره امام علی(ع) بهره برده؛ زبانی که برای ما ایرانی ها بیشتر تاثیرگذار است. این خصلت ما است که با شعر مانوس هستیم. روح ایرانی ها با شعر موانست دارد. از دانشجو و طلبه و... همه با شعر عجین هستند و حتی مزار برخی از شاعرانمان هم زیارتگاه شده است. شهید مطهری هم در برنامه سلوک روزانه خود هر صبح در کنار قرآن و ادعیه غزلی از حافظ می خواند. این عادتی است که سایر اقوام بجز اعراب آن را ندارند.

لاریجانی گفت: این مجموعه، شخصیتی را برای روایت انتخاب کرده که دردانه تاریخ است. همه متفکران او را اعجوبه می دانند؛ چه در کلام و چه در سیره.

وی در ادامه با اشاره به نگاه امام علی(ع) به مسئله عبادت گفت: کلام امام کلامی بسیار متعادل است و این انتخاب ایشان را برای این کتاب تبدیل به یک انتخاب احسن می کند.

رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین با اشاره به نگاه حماسی اشعار این کتاب افزود: شعر حماسی روح ملت  را زنده می کند. تمام ملت هایی که به نوعی از بیداری و خودآگاهی می رسند حتما نیاز به روحیه حماسی دارند.   به قول شهید مطهری جوامع با زندگی متعارف خموده می شوند و تنها روحیه جهادی که آنها را از این خمودگی در می آورد.

لاریجانی گفت: شعر حماسی نوعی زنده شده و حیات بخشی در جامعه را در خود دارد. امروز ایران مشحون از تفکر حماسی است و در هر محله اش نام یک شهید درج شده که ستون های استقامت ملی ما را می سازند.

وی به وضعیت امروز ایران اشاره کرد که به تعبیر وی در مصافی چند گونه است و گفت: در منطقه امروزه گرفتار موجودات جنایتکاری هستیم که همان جمود  و تحجر خوارج در زمان امام (ع) را دارا هستند و مصاف سختی میان آنها و مسلمانان واقعی در جریان است. این جریان کثیف از سوی قدرت ها به بازی گرفته می شود و برخی سفله ها هم در منطقه به این جریان لاابالی از نظر فکر کمک می کند. اگر جریان مقاومت در ما وجود نداشته باشد ما نمی توانیم در مقابل چنین جریانی ماندگار بمانیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی به مسئله هسته ای نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در موضوع هسته ای وارد مصافی شده ایم که سالها با قدرتمندان جهان آن را داریم. تعدی آنها به خاطر ایستادگی ما است. وقتی دیدند که تحریم ها فایده ای ندارند آمدند پای میز مذاکره اما بعد از آن شاهدیم که دوباره حرفهای عجیبی می زنند. اخیرا دیدم که یک مقام آمریکایی گفته ایران تا  الی الابد تحت بازرسی ما می ماند. وقتی ما به سمت سلاح هسته ای نمی رویم و همیشه هم بازرسی ها از ما وجود داشته است دیگر این حرفها چه معنایی دارد؟ اینها چیزی جز دغل کاری نیست. گزافه هایی است که آمریکایی ها تحت تاثیر صهیونیست ها می گویند. آنها حاضر نیستند بگویندما کشور مستقلی هستیم و اذعان نمی کنند که حق غنی سازی ما را پذیرفته اند بلکه بیشتر دوست دارند حرفهای حاشیه دار بزنند.

لاریجانی افزود: آمریکایی ها بدانند اگر جدیتی بیشتری از این حرفهای سطحی داشته باشند ما به وضعیت نخستمان بر می گردیم و کارمان را ادامه می دهیم. اگر ایران غنی سازی ۲۰ درصد را کنار گذاشته به خاطر آن است که لازمش نداشته است. ما چندی قبل به خاطر مصرف رآکتور تهران غنی سازی ۲۰ درصد را انجام دادیم و حالا چون لازم نداریم آن را انجام نمی دهیم اما اگر شما گستاخی کنید و چند پهلو حرف بزنید این راه برای ما باز است تا به هر درجه ای که می خواهیم خودمان غنی سازی را انجام دهیم.

وی تصریح کرد: مردم کشور ما باید همچنان استقامت را پیشه کنند که این نیاز به حرکت های مجاهدانه دارد.

همچنین در این مراسم علی شفیعی شاعر این مجموعه نیز در سخنانی اظهار داشت: این مجموعه به صورت دقیق شامل ۱۳ هزار و ۷۷ بیت است که به شیوه حماسی شرح زندگی حضرت علی (ع) از تولد تا شهادت را روایت می کند. کتابهایی که تا پیش از این  در این مسئله تالیف شده است عمدتا به صورت موضوعی به وقایع نگاه می کنند. به همین خاطر من نیز برای سرودن  ابتدا یک زندگینامه و بیوگرافی از امام تهیه می کردم و سپس آن را به نثر تبدیل می کردم.

وی از حمایت های معاونت پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی در تولید این کتاب که طراحی آن ۱.۵ سال زمان برده است تشکر کرد.

همچنین در این مراسم حجت الاسلام موسوی هوایی معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی نیز در سخنانی گفت: آقای شفیعی ترانه سرای خوبی است و من شاهد بودم که از آن سوی آبها برای کار از او دعوت شد اما او شجاعانه ایستاد، در کشورش ما و مشورت کرد تا به انجام این کار رسید. البته ما هم برای حمایت از انتشار این کتاب پیچ و خم های زیادی را پشت سر گذرانیدم اما ایستادیم و از چنین جوانی حمایت و تشویق کردیم.

وی همچنین تصریح کرد: نیروهایی مانند آقای شفیعی در کشور ما کماکان با مشکل نداشتن شغل مناسب و یا تحت نظارت و حمایت نبودن برای سرودن چنین اشعاری مواجه هستند در حالی که چنین توانایی های فرهنگی باید در نظام آبرومندانه زندگی و فعالیت کنند.

معاون پژوهشی سازمان تبلیغات اسلامی خواستار برنامه ریزی و حمایت جدی از نسل های جوانی شد که قادر هستند تولیدات فرهنگی متنوعی در راستای اهداف فرهنگی نظام اسلامی ایران ایجاد کنند.

منبع: مهر