۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۴

جزئیات حمله زمینی عربستان به یمن

عربستان که با همراهی 9 کشور عربی و آمریکا 'عملیات طوفان قاطعیت' را برای سیطره بر کشور یمن با تجاوز هوایی و دریایی به این کشور آغاز کرد، شاید در ابتدا پیش بینی نمی کرد که در باتلاقی فرو رود که خروج از آن مدتها طول بکشد.
کد خبر : ۲۴۰۷۳۶
صراط: پایگاه خبری اخبارالساعه امارات روز دوشنبه گزارش مفصلی از نقشه عربستان و متحدان ریاض در حمله هوایی و پس از آن اعزام نیروی زمینی به یمن منتشر کرد.

آل سعود ابتدا قصد داشت از طریق هوایی و بمباران مراکز حیاتی و نظامی یمن، این کشور را از مقابله و مواجهه با نیروهای ائتلاف ناتوان و سپس عملیات زمینی را شروع کند که با گذشت بیش از یک ماه، تاکنون این آرزو تحقق نیافته است.

این پایگاه خبری آورده است که عملیات زمینی عربستان از طریق کشور جیبوتی که قرار بود برای ایجاد منطقه امنی در شهر عدن برای بازگرداندن عبدربه منصورهادی رییس جمهوری مستعفی و فراری یمن صورت گیرد، به گفته کارشناسان مسایل سیاسی منطقه بیش از 27 روز به تاخیر افتاده است.

این عملیات قرار بود روز هفتم آوریل (هجده فروردین) و از طریق جیبوتی انجام شود، اما به دلیل ضعف لوجستیکی و فراهم نبودن مقدمات آن تا دیروز (یکشنبه) که به گفته ساکنان استان عدن حدود 30 نظامی وابسته به ائتلاف سعودی از طریق دریا و قایق های لاستیکی وارد این بندر شدند، انجام نشده است.

پایگاه خبری اخبارالساعه امارات به نقل از برخی ساکنان شهر عدن نوشت: نیروهای ائتلاف شنبه گذشته از طریق سواحل جیبوتی به ساحل منطقه الخیسه در البریقه در استان عدن اعزام و سپس به مرکز شهر منتقل شدند.

از سوی دیگر، منابع دیپلماتیک نیز دلیل تاخیر در ورود این نیروها به یمن را وقوع درگیری های شدید بین نیروهای وابسته به منصور هادی با نیروهای جنبش مردمی انصارالله در بندر عدن ذکر کردند.

بندر عدن که در خلیج عدن قرار دارد و بدون سیطره بر فرودگاه این شهر، امکان ورود نیروهای پیاده نظام به دلیل خطراتی که نیروهای جنبش انصارالله بوجود می آورند، امکان پذیر نیست.

نیروهای عربستان می خواهند از بندر عدن به عنوان پایگاه دریایی برای حملات دریایی و استقرار نیروهای زمینی استفاده کنند.

فرودگاه عدن شامل سه بخش است، پایگاه هوایی، فرودگاه شهری و محل استقرار لشگر 39 زرهی که از سال 1994 تشکیل شده است.

عربستان و گروه ائتلاف برای اعزام نیروهای پیاده نظام خود تاکنون منتظر سیطره کامل طرفداران منصور هادی بر فرودگاه عدن بودند.

** ماهیت عملیات زمینی علیه مردم یمن و اهداف آن:

عربستان از عملیات زمینی دو هدف نظامی و سیاسی را دنبال می کند. هدف نظامی ایجاد منطقه ای امن در شهر عدن در جنوب یمن است تا بتوانند از آن به عنوان پایگاهی برای استقرار نیروهای ائتلاف استفاده نماید. اما هدف سیاسی، استحکام جای پایی برای منصور هادی به منظور حضور در این کشور است. او با فرار از صنعا تاکنون از ریاض پایتخت عربستان عملیات طرفداران خود علیه جنبش انصارالله را هدایت می کرده است.

** اهمیت شهر عدن برای گروه ائتلاف به رهبری عربستان:

جغرافیای یمن از لحاظ نظامی به سه دسته تقسیم می شود، مناطق ساحلی، صحرای وسیع و کوهستان های صعب العبور.

در چنین شرایطی امکان پیاده کردن نیروی نظامی بدون تسلط بر شهر عدن به هیچ وجه امکان پذیر نیست.

بندر عدن با بقیه استان های یمن مرتبط بوده و با مناطق کوهستانی ارتباط دارد و هر گروهی که بر این بندر تسلط یابد، می تواند از طریق زمینی به استان های دیگر دسترسی داشته و از طریق دریا سلاح های سنگین توپخانه ای وارد یمن نماید.

** صحنه عملیات:

عربستان و نیروهای همپیمان او قصد دارند بندر عدن را به عنوان صحنه اصلی عملیات زمینی خود قرار دهند و جیبوتی اولین نقطه آغاز این عملیات خواهد بود.

مسافت بین بندر عدن با سواحل جیبوتی حدود 240 کیلومتر است و این کشور از نظر نزدیکی به این بندر که بخشی از ساکنان آن از طرفداران منصور هادی هستند، برای عربستان از اهمیت خاصی برخوردار است. همچنین پایگاه های نظامی فرانسه و آمریکا نیز که با عربستان در انجام این عملیات همکاری دارند، در جیبوتی قرار دارد.

بندر الحدیده نیز در بین بنادر یمن دارای اهمیت خاصی است. الحدیده یک بندر اصلی در سواحل دریای سرخ است و از نشاط تجاری بیشتری نسبت به دیگر مناطق یمن برخوردار است. می توان با استفاده از پایگاه دریایی موجود در الحدیده همه تحرکات زمینی نیروهای جنبش انصارالله یا نیروهای خارجی طرفدار آن را از سمت شمال یا هرجای دیگر تحت سیطره و نظارت قرار داد.

عربستان و کشورهای ائتلاف از ارسال هرگونه کمکی از سوی خاک اریتره برای جنبش انصارالله وحشت دارند.

عربستان تقریبا دولت اریتره را هم در عملیات علیه یمن با خود همراه کرده است و در سفر اخیر اسیاس افورقی رییس جمهوری این کشور به عربستان، ملک سلمان با دو ولیعهد خود برای استقبال از وی به فرودگاه رفت .

منابع دیپلماتیک همچنین از حضور هزاران نیروی زمینی از کشورهای عربستان و ائتلاف در عملیات زمینی احتمالی علیه یمن خبر داده اند و گفته اند که واشنگتن و پاریس از طریق دو پایگاه نظامی خود در جیبوتی نقش مهمی در این عملیات ایفا خواهند کرد.

آمریکا بین 900 تا 1900 نیرو در پایگاه لیمونییر در پنج کیلومتری فرودگاه جیبوتی دارد که از سال 2002 به عنوان نیروی مشترک در شاخ آفریقا تشکیل شده است. پایگاه نظامی فرانسه نیز در کنار فرودگاه جیبوتی قرار دارد و با قدمت 100 ساله یکی از قدیمی ترین پایگاه های نظامی این کشور در آفریقا محسوب می شود و در کنار کشورهای دیگر شاخ آفریقا مثل سودان، اریتره، سومالی، گینه و نیز یمن و کشورهای خاورمیانه به مراقبت هوایی، دریایی و زمینی می پردازد.

پایگاه خبری اماراتی اخبارالساعه همچنین به نقل از منابع مطلع نوشت که حدود 150 نیروی نظامی اماراتی به پایگاه فرانسه در جیبوتی اعزام شده اند تا در عملیات زمینی علیه یمن مشارکت کنند.

به گفته این منابع، تعداد زیادی از این نیروها که به جیبوتی رفته اند از اهالی جنوب یمن هستند که پس از جنگ در سال 1993 میلادی به امارات رفته و با اخذ تابعیت این کشور در موسسات نظامی مشغول به کار شده اند.

این افراد نظامی که عمدتا خلبان و یا از مقامات ارشد نیروی دریایی هستند، به دلیل شناخت زیاد از جغرافیایی یمن و اماکن نظامی که تحت کنترل جنبش انصارالله و طرفداران علی عبدالله صالح قرار دارد، برای هدایت عملیات زمینی عربستان وارد جیبوتی شده اند.

در صحنه های عملیاتی نیز شواهدی بر تحرکات گسترده دیپلماسی و نظامی برای عملیات زمینی علیه یمن به چشم می خورد.

- از یکم تا 27 ماه مارس ( یازدهم اسفند تا هفتم فروردین): تماس های گسترده تلفنی بین شاه عربستان با فرانسوا اولاند رییس جمهوری فرانسه که به اعلام آمادگی پاریس برای تامین احتیاجات همه جانبه عربستان برای شروع عملیات علیه یمن انجامید.

- روزهای 11 و 12 ماه آوریل ( 22 و 23 فروردین) : لوران فایبوس وزیر خارجه فرانسه به ریاض رفت و در دیدار با شاه و وزیر دفاع عربستان، اوضاع یمن و روابط دو جانبه را با حضور فرمانده ارتش این کشور بررسی شد.

- 15 ماه آوریل (26 فروردین): ریاض یاسین وزیر خارجه دولت منحله یمن به جیبوتی رفت و با اسماعیل عمر جیلی رییس جمهوری این کشور در باره تحولات یمن و 'عملیات طوفان قاطعیت' بحث و تبادل نظر کرد.

- 18 آوریل (29 فروردین): سفیر جیبوتی در ریاض با توجه به نزدیکی کشورش و روابط تاریخی و امنیتی با یمن، از باز نمودن فضای هوایی و دریایی جیبوتی برای استفاده کشورهای ائتلاف در جنگ علیه یمن به رهبری عربستان خبر داد.

- 26 تا 28 آوریل (ششم تا هشتم اردیبهشت): هیاتی بلندپایه از عربستان و امارات در سفر به اریتره از بنادر عصب و مصوع و برخی جزایر دیگر مجاور با کشور یمن بازدید کردند.

- 28 و 29 آوریل (هشتم و نهم اردیبهشت ): اسیاس آفورقی رییس جمهور اریتره برای گفت وگو با شاه و ولیعهد عربستان به ریاض رفت و مورد استقبال خصوصی ملک سلمان قرار گرفت.

- 30 آوریل (دهم اردیبهشت): اسماعیل عمر جیله رییس جمهوری جیبوتی در تماس تلفنی با ملک سلمان شاه عربستان و ولیعهد و جانشین ولیعهد این کشور در باره تحولات یمن و عملیات طوفان قاطعیت گفت وگو کرد.

- چهارم می (14 اردیبهشت): رییس جمهوری فرانسه برای امضای قرارداد فروش هواپیماهای جنگنده 'رافائل' به دوحه سفر کرد. این سفر رییس جمهوری فرانسه قبل از سفر وی به ریاض بود که به دعوت ملک سلمان برای حضور در نشست سران کشورهای شورای همکاری خلیج فارس انجام می گرفت. این اولین حضور یک رهبر کشور غربی در این نشست بود که برای بررسی عملیات نظامی عربستان در یمن صورت می گرفت.

- پنجم می (15 اردیبهشت): جان کری وزیر خارجه آمریکا در راس هیاتی بلندپایه به جیبوتی خواهد رفت. وی در این سفر از پایگاه لیمونییر در خاک این کشور بازدید می کند. آمریکا و جیبوتی در سال 2003 میلادی توافقنامه تاسیس پایگاه نظامی در جیبوتی را با هدف استفاده علیه فعالیت های تروریستی در شاخ آفریقا امضا کردند.

عربستان به همراه 9 کشور عربی دیگر با همکاری آمریکا از ششم فروردین حملات وحشیانه ای علیه زیر ساخت ها و مراکز مسکونی یمن آغاز کرده است .

در جریان این حملات تاکنون هزاران یمنی کشته ، مجروح و یا آواره شده اند .

منبع: ایرنا
برچسب ها: عربستان یمن صراط