۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۹:۵۷

آیت الله مکارم: در مدارس و دانشگاه نمی شود اعتکاف کرد!

آیت الله العظمی مکارم شیرازی گفت: اعتکاف حتما باید در مساجد صورت گیرد، در مدارس و دانشگاه نمی شود اما اسلام مساجد را توسعه داده است و چندین روایت در این زمینه داریم و لذا محدود به مسجد جامع شهر نیست.
کد خبر : ۲۴۰۹۰۵
صراط: آیت الله العظمی مکارم شیرازی، امروز درآغاز درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، اظهار داشت: امسال در سراسر ایران 700 هزار نفر آنگونه که گفتند سراغ اعتکاف رفتند و اکثریت قاطع هم جوانان بودند. برخی ساده از کنار این مسئله گذشتند در حالیکه مساله ساده ای نیست.

او افزود:حضور جوانان مومن دانشجو و محصلین بدون برای تهذیب و خودسازی، نگرش درگذشته و تصمیم برای آینده ، مطالعه در زندگی و اخلاق و برنامه های خویش مساله مهمی است آن هم در دنیایی که آلوده شده است.

آیت الله مکارم شیرازی عنوان کرد: اعتکاف دو پیام عمده داشت اول اینکه دشمنان اسلام و انقلاب تبلیغ می کنند که جوانان از دین و معارف الهی فاصله گرفته اند که این حضور پرشور جواب دندان شکنی برای آنان است و تازه مساجد ظرفیت بیش از این نداشت و حتی عده ای خواستند ثبت نام کنند که نشد.

وی با اشاره به پیام دوم شرکت جوانان در اعتکاف گفت: در دنیایی که فساد و آلودگی از در و دیوار آن می ریزد، اسلام راههایی برای اصلاح پیش بینی کرده است و همین سه روز اعتکاف می تواند جوانان را منقلب کند و سدی برابر آلودگی ها شود؛ از 1400سال قبل اسلام پیش بینی چنین برنامه هایی کرده که این برنامه های  معنوی جلوی مفاسد بایستند و لذا هم پیام عظمت اسلام است و هم پیام به افراد مغرض و دشمن است که به اهمیت موضوع پی ببرند.

این مرجع تقلید ادامه داد: باید بیش از پیش برای رونق مساله اعتکاف تلاش کرد و با توسعه اماکن اعتکاف، زمینه حضور بیشتر علاقه مندان را فراهم نمود: چرا که این اعتکاف خود یک حج کوچک است و بسیاری از اوضاع و احوال آن بی شبیه به حضور در مکه و حج نیست.

آیت الله مکارم شیرازی تصریح کرد: اعتکاف حتما باید در مساجد صورت گیرد، در مدارس و دانشگاه نمی شود اما اسلام مساجد را توسعه داده است و چندین روایت در این زمینه داریم و لذا محدود به مسجد جامع شهر نیست.