۱۵ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۷

زنگ خطر برای یونسکو به صدا درآمده

«در چند سال گذشته سایه سیاست بر سر یونسکو افتاده است، این برای یونسکو به عنوان سازمان فرهنگی‌، علمی و آموزشی سازمان ملل متحد یک زنگ خطر است.»
کد خبر : ۲۴۰۹۲۴
صراط: جشن هفتادمین سالگرد تاسیس یونسکو در حالی سه شنبه شب در هتل لاله تهران برگزار شد که یونسکویی‌های حاضر در این جشن، نسبت به سیاسی شدن جو حاکم در این سازمان هشدار دادند.

در این مراسم علاوه بر حضور 15 نماینده از کشورهای منطقه که به منظور حضور در نشست شورای حکام مرکز مطالعات منطقه‌ای پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس در آسیای غربی و مرکزی تحت نظارت یونسکو در هتل لاله در رفت و آمد هستند، استر کیش لاروش، مدیر کل یونسکو در ایران؛ مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و معاون رئیس جمهور؛ محمدرضا سعید آبادی، دبیر کل کمیسیون یونسکو در تهران؛ افتخار حسین عارف، نماینده اکو در ایران؛ شهین دخت ملاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو و محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز حضور داشتند که هر کدام در سخنانی روند ادامه دار اقدامات یونسکو در سراسر دنیا را گرامی داشتند.

کنوانسیون 12 ساله با 160 عضو

مسعود سلطانی فر، رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در بخشی از صحبت های خود اقبال روزافزون کنوانسیون جوان «پاسداری از میراث فرهنگی ناملموس» را به خاطر اشتراکات این کنوانسیون دانست و در بخشی از صحبت‌هایش در این مراسم اظهار کرد: این کنوانسیون جوان با آن‌که تنها 12 سال از عمرش می گذرد عضویت بیش از 160 کشور را در کارنامه خود دارد. آمار ثبت‌های جهانی در این حوزه روبه افزایش است و علاقه به پیگیری امور مختلف دراین زمینه بالاست.

معاون رییس جمهور افزود: مرکز میراث ناملموس تهران فرصتی است که از این جنبه به منطقه ما داده شده است و کشور ایران افتخار دارد که در جایگاه یک عضو از میان اعضای دیگر مسائل مالی و لجستیکی این مرکز را تمشیت کند تا از این طریق واسطه‌ای باشد برای کمک به رویت پذیری میراث فرهنگی ناملموس منطقه،‌ شناساندن آن به جهان و پاسداری از آن به نحوی که این میراث توان منتقل شدن به نسل‌های آینده را از دست ندهد.

یونسکو باز هم به صلح و توسعه پایدار نزدیک شود

محمد رضا سعید آبادی، مدیرکل دفتر یونسکو در تهران، نیز در سخنانی با اشاره به افتادن سایه سیاست بر سر یونسکو در چند سال گذشته گفت: امیدوارم روند فکری گذشته در یونسکو در آینده نیز ادامه داشته باشد تا به اهداف صلح و توسعه پایدار نزدیک‌تر شود.

او اضافه کرد: اگر سیاست همچنان در این حوزه باشد یک زنگ خطر برای این سازمان 70 ساله محسوب می‌شود.

ابزار پرقدرت میراث ناملموس برای توسعه حوزه

احمد جلالی، سفیر و نماینده دائم ایران در یونسکو نیز در بخشی از صحبت‌هایش در مراسم جشن هفتادمین سال تاسیس یونسکو اظهار کرد: مجموعه کنوانسیون یونسکو یک مجموع از رفتارهای فرهنگی ایجاد شده از اواخر قرن 20 است که معنویت و میراثی ماندگار از خود به جا گذاشته که باید نگهداری شوند.

وی این معنویت و میراث را در گروه میراث ناملموس یا معنوی قرار داد و گفت: این گروه میراث از ابزارهای پرقدرتی برای تکمیل و گسترده‌تر کردن این حوزه فرهنگ کمک می‌گیرند.

او همچنین تصویب کنوانسیون میراث فرهنگی زیر آب در یونسکو در سال 2001 را اقدامی دانست که می‌تواند آینده‌ای روشن در دنیا داشته باشد.

روستای اورامانات، یک منظر فرهنگی تمام عیار در ایران

محمد حسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در بخشی از صحبت‌های خود در این مراسم با اشاره به اقداماتی که سازمان میراث فرهنگی و معاونت میراث فرهنگی برای تهیه پرونده‌های میراث طبیعی و تاریخی انجام می‌دهد گفت: قصد داریم در سال‌های آینده روستای اورامانات را به عنوان یک منظر فرهنگی تمام عیار دیده و پرونده‌اش را به یونسکو ارسال کنیم چون ویژگی‌های خاص خود را برای ثبت جهانی دارد.

خدا را شکر که یونسکو تاسیس شد

سید محمد بهشتی رییس پژوهشگاه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری نیز در سخنانی با شکرگزاری برای تاسیس یونسکو در سال 1945 اظهار کرد: باید به یونسکو تبریک بگوییم که توانست به سن 70 سالگی برسد چون هنوز فرهیختگی در دنیا در حاشیه است و اقتصاد دارها و سیاست دارها میدان دار اداره جهان هستند.

منبع: ایسنا