۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۱۰

اسدی: مایلی‌کهن بماند و انتقاد کند

دبیر فدراسیون فوتبال گفت: نباید برای کسانی که می‌توانند به هر طریقی به فوتبال کمک کنند، منعی قائل شد.
کد خبر : ۲۴۱۰۲۰
صراط: علیرضا اسدی، دبیرکل فدراسیون فوتبال این روزها در فدراسیون فوتبال به سختی تلاش می‌کند تا مسائل مختلف فوتبال کشور روی روال خود قرار گرفته و در چارچوب‌های قانونی و مشخص دنبال شود.

بر همین اساس در مورد مسائل مختلف و روز فوتبال کشور دقایقی با دبیر کل فدراسیون فوتبال همکلام شدیم که متن آن در زیر می‌آید:

از حضور در انتخابات کنفدراسیون فوتبال آسیا صحبت کنید؟

فوتبال ایران در کنفدراسیون فوتبال آسیا از جایگاه خوبی برخوردار است و کرسی‌هایی که در این کنفدراسیون وجود دارد نیز برای ما بسیار مهم است و این کرسی هم که آقای کفاشیان توانست به دست بیاورد باعث افتخار برای فوتبال ایران است. در واقع نایب‌رئیسی AFC برای کشور ما بسیار ارزشمند است. انتخابات AFC نیز بیشتر به این سمت حرکت می‌کرد که جایگاه ایران در فوتبال آسیا در جلساتی که وجود داشت تعریف شود و از آن نیز دفاع شود که بیشتر اعضاء این موضوع را قبول داشتند و خدا را شکر یک موفقیت بزرگ برای فوتبال ایران در انتخابات به دست آمد که باید از آن مراقبت کنیم تا این کرسی از بین نرود.

برخی‌ها عنوان کردند که نایب‌رئیس AFC خیلی در جایگاه تصمیم‌گیری در فوتبال آسیا نیست و از سوی دیگر برخی‌ها عنوان کردند این پست، پست بسیار مهمی به شمار می‌رود ارزیابی شما چیست؟

پست‌ها و کرسی‌هایی که در AFC هست هرکدام به مرتبه‌ای که آن جایگاه وجود دارد، اهمیت دارد یعنی این کرسی یک تریبونی هست که ما می‌توانیم توانمندی‌های خودمان در آن حوزه را اجرایی کرده و آن را در ساختار اداری و اجرایی AFC تعریف کنیم و در بسیاری از مجامع بین‌المللی از آن به نفع فوتبال کشورمان استفاده کرده و دفاع کنیم. به طور حتم اگر این جایگاه نباشد نمی‌توان در بسیاری از موارد از جمله ناداوری‌ها، تبانی‌‌ها و سایر مسائل این چنینی از فوتبال ایران دفاع کرد. در صورتی که با این کرسی‌ها می‌توان به صورت مستقیم احقاق حق کرده و به صورت مستقیم برای گرفتن حق‌مان اقدام کنیم و این موضوع بسیار ارزشمند است. هیچ کرسی را نباید بی اهمیت بدانیم ضمن اینکه کرسی‌های کوچک سکوی پرتاب برای رسیدن به کرسی‌های بزرگ‌تر است. این کرسی هم کرسی کوچکی نیست و کرسی بزرگ و ارزشمندی برای فوتبال ایران به شمار می‌رود.

در این سفر گویا دیدارهایی با رؤسای فدراسیون‌های مختلف آسیایی و حتی رؤسای AFC و FIFA داشتید.

در AFC برای فوتبال ایران یک جایگاه ارزشمند و رفیع وجود دارد. در حوزه فیفا هم بلاتر کاملا فوتبال ایران را می‌شناسد و جالب اینکه اعضا را هم می‌شناسد که این شناخته شدن خیلی مهم است. این دیدگاه باعث قدرت بیشتری هم می‌شود.

از دیدار با روسای فدراسیون های مختلف و تعاملاتی که شکل گرفت صحبت می‌کنید.

چند کشور از جمله سوریه، عراق و افغانستان می‌خواستند تا دیدارهای خود در مقدماتی جام جهانی را در ایران برگزار کنند که این نشان از قدرت و توانمندی فوتبال ایران دارد. در این مورد صحبت شد و اعلام شد که ما این توان و علاقمندی را داریم، ضمن اینکه قصد داریم به این شکل توانمندی‌های خود را به عنوان یکی از قطب‌های بزرگ فوتبال آسیا به AFC و فیفا نشان دهیم. این موضوع مورد موافقت قرار گرفت و باعث افتخار ما نیز بود که این مسأله این چنین بیان شده و با آن موافقت شد.

به بحث کی روش برسیم. گویا مشکل مالیاتی این مربی حل شد. البته آقای حسنی‌خو عنوان کردند که دیگر هیچ فدراسیونی حق تقبل پرداخت مالیات مربیان را ندارد.

همه آدم‌ها وقتی یک رابطه متقابلی تحت عنوان یک قرارداد با هم دارند یک حقوق متقابل نیز برای همدیگر در نظر می‌گیرند که این حقوق باید رعایت شود و هر کسی موظف است چیزی که تعهد دارد را بدون هیچ منتی انجام دهد، چون تعهد آن به گردنش هست و از لحاظ اخلاقی هم درست نیست که بخواهیم مشکلی برای طرف مقابل انجام دهیم. چیزی که به گردن فدراسیون هست را به دنبالش هستیم تا برطرف کنیم و از اول هم به دنبال آن بودیم تا چنین مشکلاتی به وجود نیاید. برخی مواقع در دیدگاه‌ها اختلاف هست اما دلیلی نمی شود که از لحاظ اخلاقی سنگ جلوی پای یکدیگر بیاندازیم و بگوییم چون اختلاف داریم در یک جای دیگر تلافی می‌کنیم. این کارها در حوزه افراد بالغ، مسئول و کسانی که برای منافع مالی کشور کار می‌کنند نیست و فکر کردن به آن هم اشتباه هست چه برسد به انجام و اجرای آنها. هرکسی یک وظیفه‌ای دارد که باید براساس آن و تعهدش برای منافع ملی و شاد کردن دل مردم به وظایفش عمل کند. همه ما باید این مشکل را هرچه سریع‌تر حل کنیم تا دغدغه‌ها متمرکز به آماده سازی تیم ملی برای مسابقات پیش رو شود.

در مورد برنامه های تیم ملی صحبت کنید؟

کی‌روش کلیات و برنامه هایش را به کفاشیان ارائه کرد و قرار شد تا تاج  و کمیته فنی هم نظر خود را در این مورد ارائه کنند تا آماده سازی و کارهایی که قرار است انجام شود، انجام شده تا تیم ملی با قدرت کامل وارد رقابت های مقدماتی جام جهانی شود. فعلا بحث بازی با ترکمنستان و آنالیز این تیم در دستور کار است تا با قدرت به مصاف این تیم برویم.

خصوصی سازی استقلال و پرسپولیس هم به سرانجام نرسید. در این مورد گفته می‌شود که همه ما سرکار هستیم.

از ادبیات این شکلی اصلا خوشم ‌نمی‌آید و این طور صحبت کردن به چیزی کمک نخواهد کرد.

ارزیابی شما چیست؟

طبق اصل 44 قانون اساسی باید به سمت خصوصی سازی دو تیم حرکت کرد و منعی در آن نمی بینم حال اینکه زیرساخت های آن چه زمانی آماده شود، صحبت‌ها در این مورد است. دولت هم دلش می‌خواهد این واگذاری صورت بگیرد تا بار دولت کم شود اما باید زیرساخت‌ها درست شود اگر این کار به غلط انجام شود دوباره به جای اول خود بر می گردد و چیزی که می خواهیم اتفاق نمی افتد و این خوب نیست.

جلسه‌ای هم با داوران داشتید و حساسیت‌های دو هفته پایانی لیگ را گوشزد کردید.

همیشه با داوران جلسه داریم و حساسیت ها و نکات را می گوییم و مدیریت می کنیم هرچند که در روش انتخاب داوران دخالتی نداریم و کمیته و دارتمان داوران مستقل هستند و فقط تشریک مساعی می کنیم و نکات حساس را مشاوره می کنیم تا حقی از تیمی ضایع نشود و تا جایی که می توانیم مراقبت می کنیم تا حاشیه‌‌ها کمتر اتفاق بیافتد.

ذهنیتی که بر روی داوران ندارید؟

ما روی هیچکس ذهنیت نداریم. اگر ذهنیت باشد نمی‌شود اصلا کار انجام داد.

مجمع فوق‌العاده فدراسیون چه زمانی برگزار می‌شود.

قرار شده بحث حسابرسی انجام شود، سپس زمان این مجمع نیز مشخص خواهد شد.

یکی از رسانه ها عنوان کرده بود که کفاشیان به خاطر بازنشسته بودن برای انتخابات بعدی فدراسیون فوتبال تأیید صلاحیت نمی‌شود. در این مورد صحبت می‌کنید.

امیدوارم تمام کسانی که می‌توانند برای فوتبال کشور کمک کنند منعی برایشان نباشد چون فارغ از بحث آقای کفاشیان خیلی از افراد هستند که بازنشسته هستند اما دارای توان، فکر و صاحب سبک هستند و می‌توانند به فوتبال خدمت کنند. اما اگر قانون باشد دیگر منع قانونی آن را نمی‌توان کاری کرد. اما اعتقادم این است تمام کسانی که می‌توانند به فوتبال ایران کمک کنند نباید برایشان مانعی ایجاد کرد.

شما برای انتخابات کاندید می‌شوید؟

من به دنبال کارهای فدراسیون هستم و فعلا برنامه‌ای ندارم برای این موضوع.

کشورهای آسیایی همچنان رأیشان در انتخابات فیفا بلاتر است؟

فکر می‌کنم چون رقیب جدی برای بلاتر وجود ندارد همین موضوع باشد. من رقیب جدی در انتخاباتی که برای AFC برگزار شد برای بلاتر ندیدم.

در مورد شرایط تیم امید هم صحبت می‌کنید؟ گویا هنوز قرارداد کادرفنی امضا نشده است.

چرا حدود یک هفته پیش این قراردادها توسط من و کفاشیان امضا شد.

گفته می‌شود فدراسیون فوتبال به دنبال قطع همکاری با خاکپور هست.

در این مورد بحثی مطرح نشده است.

در خصوص اظهارات مایلی کهن که دیگر کارم با تیم ملی امید تمام شد؛ چه صحبتی دارید؟

اقای مایلی کهن یکی از عالم تریم آدم‌های فوتبال ماست و آدم بزرگی است و باعث افتخار فوتبال ایران است که یک آدم سالم در حوزه فوتبال مثل او وجود دارد که این طور حرف‌هایش را می‌زند. او نظرش را داده و نظرش هم محترم است اما امیدوارم آدم‌های سالمی مثل او که همیشه در حوزه فوتبال هستند همچنان در این حوزه بمانند. حتی انتقاد کنند چون اگر انتقادی نباشد فوتبال ما به گمراهی می‌رسد.

منبع: فارس