۱۹ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۴

جزئیات پرونده حادثه در مهاباد

یک حادثه در هتل تارای مهاباد موتور شایعه پراکنی و موج سواری رسانه های بیگانه و کاربران حقوق بگیر عربستان و آمریکا را در فضای مجازی روشن کرد. اما موج رسانه ای با ۲۵ مجروح به پایان رسید.
کد خبر : ۲۴۱۲۴۰
صراط: «تجاوز نیروهای امنیتی به یک دختر جوان+عکس.... عاقا این خبر حقیقت داره توی مهاباد به یک دختر جوان حمله کردند؟ .... جزئیات تجاوز به دختر جوان در هتل تارا ... کلیک کن ... » اینها بخشی از تیترهای زرد ویژه سایتهای زرد و بسیاری از سایتها در فضای مجازی بود که در چند روز گذشته فضای رسانه های مجازی را به خود اختصاص داد.

بر اساس این گزارش، «فریناز خسروانی» کارمند هتل تارا در مهاباد از پنجره اتاق طبقه چهارم هتل سقوط می‌کند و جان می‌سپارد. تمام حادثه همین بود اما تا چندین ساعت هیچ مقام رسمی در مورد حادثه اطلاع رسانی نکرد و فضای مجازی آرام آرام حادثه را با نگاه خود پوشش داد. پس از چند روز اخبار به نحوی منتشر شد که اصل ماجرا به قول ضرب المثل ایرانی یک کلاغ چهل کلاغ شد و برخی رسانه های فارسی زبان در فضای مجازی اعلام کردند كه اين خانم در حين فرار از دست يك مامور دولتی كه نظر سوئي به او داشته است، سقوط كرده و جان خود را از دست داده است. رفته رفته متهم ماجرا به دو نفر افزايش یافت و بحث تجاوز به اين واقعه افزوده شد.

پس از گذشت ۴ روز فشار فضای مجازی موجب تجمع گروهی از مردم شریف مهاباد مقابل هتل تارا شد که متاسفانه تعدادی از فرصت طلبان یا همان جو زدگان فضای مجازی بخشی از هتل را به آتش کشیدند و این همان خوراک رسانه ای بود تا رسانه های خارجی روی آن مانور کنند.

استانداری آذربایجان غربی: فرد مضنون دستگیر شد/ مامور دولتی نبوده است

اخبار ضد و نقیض ادامه داشت تا اینکه معاون سياسي، امنيتي استاندار آذربايجان غربي اعلام کرد: شخصی که متهم احتمالی است، فردی است مربوط به بخش خصوصی و هیچ ارتباطی با نهادهای دولتی و امنیتی ندارد؛ این شخص به عنوان مشاور در هتل مستقر شده بود که در خصوص ارتقای درجه هتل به مسئولان هتل کمک کند. عليرضا رادفر اعلام کرد:« ۱۳ارديبهشت‌ماه سال‌جاري در هتل تاراي مهاباد يك خانمي به‌دليل مسائل عاطفي و خانوادگي از طبقه ۴ سقوط مي‌كند كه منجر به مرگ وي مي‌شود. اين خانم بر اثر يك حادثه از بالكن طبقه ۴هتل سقوط و فوت كرده كه فرد مظنوني كه در اين ماجرا بازداشت شده برخلاف اعلام رسانه‌هاي بيگانه اصلا ربطي به نيروهاي دولتي نداشته است. مردم مهاباد هم بدانند كه متهم احتمالي، دستگير شده و استانداري و قوه قضاييه به جد پيگير اين قضيه هستند.»

 فرماندار مهاباد: نام متهم "س.م.ه" و کارمند شرکت تلاشگران اندیشه در تهران است/ پرونده قضایی تشکیل شد

 «جعفر کتانی» فرماندار مهاباد هم اعلام کرد: «متهم پرونده حادثه هتل تارا شهرستان مهاباد که منجر به مرگ یکی از کارمندان بانو این هتل شد  به هیچ یک از نهادهای امنیتی و انتظامی کشور وابستگی ندارد. این متهم که در بازداشت به سر می برد با نام مخفف «س.م.ه» کارمند شرکت تلاشگران اندیشه در تهران است.» وی گفت: «پرونده در دادگستری شهر مهاباد به یک قاضی قابل اعتماد و سختگیر واگذار شده و بنده در تماس‌ها و دیدارهایی که با دادستان شهرستان مهاباد و قاضی این پرونده داشتم تأکید کرده‌ام هرچه زو‌تر قضایای این پرونده معلوم شود.»

۲۵ مجروح در حادثه مهاباد/ منافقین آتش بیار معرکه

نکته قابل تامل این است که در فضای مجازی در میان کاربرانی که بیشترین پست ها و کامنت ها و اخبار را اشاعه می دادند بیشترین سهم برای کاربران عربستان سعودی و سازمان منافقین بود. همچنین دعوت از جوانان برای تجمع در مقابل هتل و تخریب ساختمان ۲۵ مجروح در بر داشت که ۷ نفر از آنها افراد نیروی انتظامی بودند.

پزشکی قانونی: هیچگونه تعرضی به دختر فوت شده انجام نشده است

هرچند در فضای مجازی تاکید بر تعرض به دختر جوان بیشتر به چشم می خورد اما با حضور خانواده مرحومه و براساس معاينات پزشكي قانوني مشخص شد هيچ تعرضي به اين مرحومه صورت نگرفته و اخبار منتشر شده ساخته و پرداخته رسانه‌هاي ضدانقلاب بوده است.

فریبا خسروانی تعادل خود را از دست داده و پرتاب شده است

خبرگزاري صدا و سيما هم بلافاصله اعلام کرد: «حادثه مهاباد زماني رخ داده كه يكي از كاركنان دختر هتل هنگامي كه براي جلوگيري از شايعات و شك همكارانش قصد داشته از در پشتي يكي از اتاق‌ها خارج شود، تعادل خود را از دست داده و سقوط كرده و جانش را از دست داده است.»

ورود یک سفیر به ماجرا و ۱۲ میلیون توئیت برای یک خبر!

نکته قابل تامل در این میان فضا سازی رسانه ای کلیدواژه های این حادثه است. به نحوی که با جستجویی کوتاه از طریق کلید واژه های مهاباد؛ بالاحواز؛ وتنتفض؛ تلتحق و کردستان در صفحات اجتماعی توئیتر و فیس بوک تنها ۷ درصد اخبار از ایران منتشر شده و بیشتر از کشورهای حاشیه خلیج فارس به ویژه عربستان و آمریکا و برخی کشورهای اروپایی بوده است.

ماجرا به نحوی پیش رفت که حتی «يوهانس دوما» سفير هلند در ايران هم کامنت گذاشت که با واکنش کاربران ایرانی مواجه شد. اما ۱۲ میلیون توئیت برای یک روز آن هم برای یک خبر قابل تامل است.

معاون نیروی انتظامی: مضنونین دستگیر شدند/ پای نیروی امنیتی در میان نیست

پس از گذشت چند روز از حادثه سردار منتظرالمهدی معاون اجتماعی نیروی انتظامی با اشاره به ماجرای مهاباد گفت: پس از وقوع این حادثه، شبکه‌های معاند تلاش کردند با غلو کردن، جوّی امنیتی را در این شهر حاکم کنند که خوشبختانه با حضور به‌موقع مأموران انتظامی استان و خویشتنداری پرسنل، جوّ آرامی در شهر حاکم است. وی با بیان اینکه طی این ماجرا تعدادی از افراد مجروح شدند و به‌صورت سرپایی درمان شدند، گفت: «خوشبختانه این ماجرا هیچ کشته‌ای نداشته و جوسازی‌های اخیر انجام شده در خصوص کشته شدن تعدادی از افراد بعد از این ماجرا صحت ندارد.»

منتظرالمهدی با تکذیب ادعای برخی شبکه‌های معاند مبنی بر دست داشتن یک مأمور امنیتی یا انتظامی در ماجرای فوت دختر جوان گفت: «در این پرونده هیچ ردپایی از مظنون امنیتی موجود نیست و مظنون اصلی که یکی از اهالی همین استان بوده دستگیر و تحویل مقام قضایی شده است که به جرم خود نیز معترف است. البته تعدادی به‌عنوان مظنون دستگیر شده‌اند و این اتفاق در حالی رخ داد که مردم و اهالی آن منطقه به هتل و رئیس آن معترض بودند.» وی در تشریح علت وقوع حادثه گفت: این «اتفاق در حالی رخ داد که خانم جوان فوت‌شده از اطلاع یافتن خانواده خود و رئیس هتل محل کارش از موضوع مطلع شد و قصد داشت از بالکن اتاق به بالکن دیگری برود که متأسفانه سقوط کرد و جان باخت.»

اگر مسئولان استان و کشور رصد رسانه ای در فضای مجازی را در دستور کار خود داشته باشند قطعا می توانند به موقع و سریعتر وارد شده و به شایعات پایان دهند تا شاهد تخریب یا مجروح شدن افراد آن هم تنها به دلیل یک شایعه در فضای مجازی نباشیم. هرچند این حادثه و تجمع کشته ای در بر نداشت اما می تواند هشداری باشد تا شورای اجتماعی کشور دستورالعمل رصد رسانه ها در فضای مجازی و کنترل فضای اجتماعی در فضاهای مجازی را بعنوان تکلیف و وظیفه ابلاغ کند.

*گزارش: سید هادی کسایی زاده

منبع: مهر
برچسب ها: هتل مهاباد صراط