۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
سیاست های آموزشی دولت چگونه است؟

رهبر انقلاب: دولت نگاه ویژه به آموزش و پرورش داشته باشد/ روحانی: تعداد مدارس غیردولتی باید بیشتر شود

روحانی 14 اردیبهشت بر خروج آموزش و پرورش از حالت دولتی بودن محض تاکید کرد. دو روز بعد رهبر انقلاب تصریح کردند: دولت باید نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشد و آن را در مسائل اولویت‌دار خود قرار دهد.
کد خبر : ۲۴۱۳۵۲
گروه اجتماعی صراط - حسن روحانی چهاردهم اردیبهشت امسال از لزوم حرکت مدارس به سمت خصوصی شدن گفت و تاکید کرد: "آموزش و پرورش از حالت دولتی بودن محض به تدریج و قدم به قدم باید خارج شود. این آمار خیلی خوب بود که بیش از ۱۰ درصد مدارس ما الان غیردولتی است این باید بیشتر شود."

به گزارش گروه اجتماعی صراط، اظهارات رییس جمهور درباره لزوم حرکت به سمت خصوصی شدن مدارس در حالی است که بر اساس اصل سی ام قانون اساسی،  "دولت موظف است وسائل آموزش وپرورش رايگان را براي همه ملت تا پايان دوره متوسطه فراهم سازدو وسائل تحصيلات عالي را تا سرحد خودكفائي كشور به طور رايگان گسترش دهد."

از سوی دیگر، اجرای سیاست غیرانتفاعی کردن مدارس باعث شده است تا در مناطقی از تهران و برخی کلانشهرهای کشور، عملا مدرسه دولتی نزدیک به محل سکونت وجود نداشته باشد و یا تعداد آنها به اندازه ای کم است که اکثر دانش آموزان، "ناخواسته" به مدارس غیرانتفاعی سوق داده می شوند.

اظهارات حسن روحانی در حالی است که دو روز پس از آن، رهبر معظم انقلاب در دیدار معلمان با ایشان، بر نگاه ویژه دولت به آموزش و پرورش به ویژه از منظر اقتصادی تاکید کردند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای محقق شدن رسالت واقعی معلمان را نیازمند الزاماتی دانستند و گفتند: یکی از این الزامات توجه به مسئله‌ی معیشت معلمان است. مسئولان دولتی به‌ویژه مسئولان اقتصادی باید با وجود محدودیت‌ها، نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش و معلمان داشته باشند و آن را در مسائل اولویت‌دار خود قرار دهند.