۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳
در مناظره روانبخش و وکیلی عنوان شد:

دولت منتقدان را نفهم لقب می‌دهد

حجت الاسلام روانبخش با اشاره به کلمات رئیس جمهور خطاب به منتقدان گفت: این دولت منتقدان رابه بدترین شکل ممکن خطاب می کند منتقدانی که به اداره کشور انتقاد دارند اما دولت آن ها را نفهم، بی عقل، بی سواد، بی شناسنامه و کم فکر لقب می دهد.
کد خبر : ۲۴۱۸۶۲
صراط: حجت الاسلام روانبخش با اشاره به کلمات رئیس جمهور خطاب به منتقدان گفت: این دولت منتقدان رابه بدترین شکل ممکن خطاب می کند منتقدانی که به اداره کشور انتقاد دارند اما دولت آن ها را نفهم، بی عقل، بی سواد، بی شناسنامه و کم فکر لقب می دهد.

در مناظره ای که شامگاه چهارشنبه با موضوع بررسی حدود و ثغور آزادی بیان و برخورد دولت ها با منتقدان با حضور حجت الاسلام قاسم روانبخش، عضو جبهه پایداری و محمدعلی وکیلی، مدیر مسئول روزنامه ابتکار در تالار اجتماعات دانشکده مهندسی دانشگاه مشهد برگزار شد فعالیت رسانه ای راه رفتن بر روی لبه تیغ عنوان شد.

 حجت الاسلام قاسم روانبخش عضو هیئت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با بیان این که رسانه ها باید در چارچوب قانون عمل کنند اظهار داشت: اگر رسانه ای در چارچوب قانون عمل نکند به مقدسات الهی توهین کند نباید انتظار داشته باشد قانون کاری به کارش نداشته باشد.

وی فعالیت رسانه ای را بسیار دقیق و راه رفتن بر روی لبه شمشیر توصیف کرد و افزود: یک جمله باید به گونه ای بیان شود که نویسنده هم بتواند حرف و منظور خود را بیان کند و هم حرفش خلاف قانون و شرع نباشد.

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: رسانه ای مصونیت دارد که در چارچوب قانون عمل کند و با جملات خود تمامیت ارضی و امنیت ملی را به خطر نیندازد.

نشریات اصوالگرا تحت فشار دولت

وی به دو گفتمان اصول گرا و اصلاح طلب به عنوان زیرگفتمان های انقلاب اسلامی اشاره کرد و افزود: رئیس جمهور در سخنرانی های خود به اصلاح طلب بودن دولت اذعان داشته و مدیران دولتی بزرگان کارگزاران هستند و این روزها هم درباره انتخابات در کاخ سعدآباد تجمع می کنند.

حجت الاسلام روانبخش در پاسخ به وکیلی که اصول گراها را لازم و ملزوم امنیت دانست گفت: در کمتر از دوسال که دولت یازدهم بر سرکار آمده چه برسر مطبوعات آمده است یارانه روزنامه هایی مانند کیهان و جوان را قطع کردند و گذشته از آن به خاطر چند انتقاد ساده تا به حال سه بار هفته نامه ۹دی را تعطیل کرده است.

وی ادامه داد: رئیس جمهور در مراسم تنفیذ تصریح می کند که از استبداد رأی و از بستن زبان ها و قلم ها به خدا پناه می برد اما  همین دولت اقدام به تعطیلی روزنامه های جریان اصول گرا کرد.

حجت الاسلام روانبخش افزود: این در حالی است که وقتی با روزنامه بهار که وابسته به جریان اصلاحات است برخورد می شود رئیس جمهور واکنش نشان می دهد و توقیف روزنامه را آخرین اقدام معرفی می کند.

دولت یازدهم امنیتی ترین دولت بعد از انقلاب است

وی با بیان اینکه تنها تعداد کمی از مدیران این دولت قبلا در پست های امنیتی شاغل نبودند، اذعان کرد: دولت یازدهم امنیتی ترین دولت بعد از انقلاب محسوب می شود.

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: رئیس جمهور مدعی است دوره منبرهای یک طرفه به سر آمده و باید فضای نقد و انتقاد ایجاد شود پس چرا در جلساتی که رئیس جمهور در دانشگاه حاضر می شود به کسی اجازه سوال پرسیدن داده نمی شود.

وی به حضور هاشمی رفسنجانی در دانشگاه امیرکبیر اشاره کرد و افزود: اگر فضای آزادی است وقتی دانشجویان گفتند نمی خواهند ایشان در دانشگاه حضور پیدا کند چرا آن فضای شدید امنیتی را ایجاد کردند.

منتقدان بی شناسنامه

حجت الاسلام روانبخش با اشاره به کلمات رئیس جمهور خطاب به منتقدان گفت: این دولت منتقدان رابه بدترین شکل ممکن خطاب می کند منتقدانی که به اداره کشور انتقاد دارند اما دولت آن ها را نفهم، بی عقل، بی سواد، بی شناسنامه و کم فکر لقب می دهد.

وی ادامه داد: دیکتاتورها هم شعار آزادی می دهند اما در مقام عمل بدترین محدودیت ها را اعمال می کنند و سر دانشجو را دربرابر آزادی می برند.

حجت الاسلام روانبخش در خصوص اتهام قداست جویی رئیس جمهور پیشین گفت: به نظر می رسد دوستان اصلاح طلب جلوتر از اصول گراها هستند و این روزها با خاطره گویی ها مطالب جدیدی را مطرح می کنند.

احترام به کارشناسان دینی

وی با بیان این که در مسائل دینی باید به نظر کارشناسان دینی احترام بگذاریم، ادامه داد: آیت الله مصباح یزدی تنها کارشناس دین نیست کارشناسان دین را جامعه مدرسان و نهادهای این چنینی تعیین می کنند و مراجع عظام کارشناسان دین هستند.

حجت الاسلام روانبخش به سخنان روحانی درباره وظیفه پلیس اشاره کرد و گفت: چه گروه هایی به این سخنان اعتراض کردند آیت الله مکارم شیرازی، آیت الله نوری همدانی و دیگر مراجعی که شناخته شده اند همه در درس خارج خود به این سخنان رئیس جمهور اعتراض کردند.

و ی ادامه داد: آیا شما معتقدید که این اشخاص در فهم اولیه دین و درک ولی فقیه مانده اند.

مردم باید در جریان مذاکرات نزدیک توافق باشند

وی در خصوص عدم انتشار فکت شیت ایرانی از سوی مقامات مذاکره کننده، گفت: ریز مذاکرات را نمی خواهیم اما وقتی مذاکرات در حال رسیدن به توافق است باید مردم را در جریان بگذارند.

حجت الاسلام روانبخش ادامه داد: توافق ژنو صورت گرفت گفتند موقت است اما برای برداشتن گام نهایی داده ها و ستانده ها یکسان نیست هیچ تحریمی برداشته نشد چرا بعد از مذاکرات لوزان فکت شیت منتشر نشد.

وی افزود: اگر معتقد هستید هنوز اتفاقی نیفتاده پس چرا برای وزیر امورخارجه فرش قرمز پهن کردید و به جشن پرداختید.

حجت الاسلام روانبخش گفت: به نظر ما متن توافق را آمریکا نوشته است مانند توافق ژنو که آمریکا متن توافق  را نوشته بود به ما نشان دادند و بعد همان را توافق کردند و از نبرد نقطه ها ویرگول ها خبری نبود.

اتکای اصلاح طلبان بر قانون و اصول گرایان بر امنیت است

در ادامه محمد علی وکیلی مدیرمسئول روزنامه ابتکار اظهار داشت: در جمهوری اسلامی یک فراگفتمان داریم به نام انقلاب اسلامی که دو خرده گفتمان اصول گرا و اصلاح طلب را در خود جای داده است.

وی با بیان این که هرگفتمان خرده گفتمان هایی دارد، افزود: خرده گفتمان ها عنصر کانونی خود را جمهوری اسلامی قرار می دهند و تفاوتشان در عنصر شناسی است.

وکیلی ادامه داد: عنصر آغازین اصلاح طلبان قانون است برخی گرایش های اصلاح طلبی از آزادی شروع می کنند در حالی که اصول گراها از امنیت شروع می کنند.

وی با اشاره به این که ظرفیت گفتمانی اصلاح طلبان به مراتب بیش از از اصول گراها است، گفت: اصول گراها آزادی را در پایین ترین حد قانونی تجویز می کنند و ظرفیت گفتمانی این جریان بیش از این کشش ندارد.

وکیلی ادامه داد: به زعم اصول گراها امنیت در هرجامعه ای به حاکم اجازه می دهد که سر آزادی را ببرد و فدای امنیت کند.

وی گفت: برای ارائه مقایسه عملکردها و برای ای که وارد وادی پوپولیستی و گرفتار احساسات نشویم اول باید تببین کنیم که آیا ظرفیت گفتمانی اجازه آزادی می دهد یا خیر.

وکیلی با بیان این که اصلاح طلبان در دوره مدیریتی خود حتما دچار افراط گری هایی شده اند، گفت: بی شک بخشی از اصلاح طلبان از مرزهای قانونی عدول کردند و در ظرفیت اصلاح طلبی که گوهر جریان شیعه است افراط کردند و ایران دچار تفریطی به نام دولت اصول گرا شد.

وی درمقابله آزادی و دین حق را به دین داد و گفت: اما کدام دین اگر سلیقه را جای دین گذاشتیم و آزادی را در برابر این دین بگذاریم در اینجا آزادی قربانی می شود.

وکیلی ادامه داد: هیچ فردی اجازه توهین به مقدسات و مراجع را ندارد اما این که اجازه دهیم به یک مرجع توهین شود و در برابر توهین به دیگر مراجع موضع گیری کنیم این استفاده ابزاری از مقدسات است.

مصادره حزبی مقدسات حرمت آن ها را می شکند

وی گفت: وقتی ما مقدسات را مصادره حزبی و جناحی می کنیم بی شک در بازی سیاسی حرمت ها شکسته می شود.

وکیلی قداست سازی دولت ها را آسیب دولت ها دانست و گفت: اگر ما یک دولت را رنگ خدایی  بدهیم و انقدر آن را مقدس کنیم که در مرز مقدسات قرار بگیرد این دولت از نقد مصون می شود و هزینه نقدش سرسام آور خواهد شد.

وی با بیان این که دولت اجرایی باید پی در پی زیر شلاق نقد باشد، گفت: کدام دولت ها از قوه مجریه نایب امام زمان می سازد گفتمانی که کارش قدسی سازی است این گفتمان ظرفیت آزادی ندارد.

وکیلی ادامه داد: اصلاح طلبان اشتباهات بسیار داشتند اما ظرفیت گفتمانی اصلاح طلبی ظرفیتی است که آزادی را در نظر می گیرد.

وی با بیان این که جریان سیاسی اصول گرایی نمی تواند آزادی را در مرز قانون اساسی جمهوری اسلامی ترویج دهد، افزود: به همین دلیل در مقطعی که مدیریت را بر عهده بگیرد آزادی را توجه نمی کند.

وکیلی تفسیر کارشناسان از دین را محدود به یک کارشناس ندانست و گفت: وقتی رئیس جمهور سخنانی درباره اختیارات نیروی انتظامی گفت برافروختگی بسیاری در جامعه ایجاد شد و دلواپسان فریاد برآوردند که رئیس جمهور به حریم شریعت نفوذ کرده است.

با تشکیل حکومت اسلامی قانون مقیاس شریعت می شود

وی با بیان این که این افراد در مفهوم اولیه ولایت فقیه مانده اند اظهار کرد: براساس دکترین ولایت فقیه وقتی حکومت اسلامی تشکیل شد دیگر نباید در مسائل اجتماعی مردم را به توضیح المسائل ارجاع دهیم.

وکیلی تصریح کرد: وقتی قانون و ولی فقیه داریم و قانون آینه ولایت پذیری است تخلف از قانون حکومت اسلامی علاوه بر آثار وضعی تبعات عقوبتی هم دارد.

وی ادامه داد: قانونی که زیرنظر ولی فقیه تدوین شده مقیاس شریعت است و قانون ملاک دینداری و ولایت پذیری است.

وی گفت: معنای روشن ولایت فقیه تقدم حکم اسلامی بر حکم شرعی مراجع است این ولایت فقیه امام خمینی(ره) است و طبق آن نظر کارشناس دینی همان نظر حاکم و قانون است.

وی با محکوم کردن توقیف هفته نامه ۹دی گفت: با این حال هیئت نظارت بر مطبوعات که حکم توقیف این هفته نامه را صادر کرد و در میان اعضای این هیئت تنها دو نفر نماینده دولت حضور دارند بقیه اعضا نمایندگان قوایی هستند که هیچ ربطی به دولت ندارد.

وکیلی با بیان این که ۹دی به رأی حاکمیت و نه دولت توقیف شد ابراز داشت: اما دلیل توقیف این هفته نامه قانونی است که در دوران دولت احمدی نژاد شورای عالی امنیت ملی تصویب کرد و طی آن مذاکرات هسته ای و نقد آن و تخریب تیم هسته ای توسط رسانه ها ممنوع اعلام شد.

آرمان گرایی یکطرفه

وی به مذاکرات هسته ای اشاره کرد و گفت: در زمان احمدی نژاد منتقد سرسخت تیم هسته ای جلیلی بودیم  و می دانستیم این آرمان گرایی یک طرفه منافع ملی را قربانی می کند با این حال در همان زمان طبق قانون نقدی بر تیم هسته ای در هیچ یک از شماره های ابتکار درج نشد اما وقتی توافق ژنو صورت گرفت وطن امروز نشان واره خود را سیاه کرد.

وکیلی در خصوص قطع یارانه روزنامه ها گفت: در دولت احمدی نژاد مصوبه بسیار صحیحی داشتند که طی آن روزنامه هایی که از بودجه عمومی برخوردار بودند و مدیر مسئول آن ها یکی از دستگاههای حاکمیتی تعیین می کند نباید از یارانه استفاده کنند و طبق این مصوبه روزنامه های ایران، اطلاعات، کیهان، جوان، خراسان و همشهری و  برخی روزنامه های دیگر یارانه شان قطع شد.

وی برخورد روحانی با منتقدان را رد کرد و گفت: نباید دولت هرچه گفت ما تأیید کنیم روحانی را مقدس نمی کنیم و با هیچ یک از سران اصلاحات عقد اخوت نداریم.

وکیلی ادامه داد: دولت ابزار قوه قهریه اش کجا است که راه بر منتقدین بسته است و می تواند فضا را امنیتی کند.

وی در خصوص مذاکرات گفت: تا وقتی هیچ امر نهایی رخ نداده است سند مذاکرات را نباید به مردم بدهند مذاکره اصولی دارد جای اخم و لبخند معلوم است اگر متنی منتشر شود درواقع چرک نویس مذاکرات است که انتشارش در فضای عمومی باعث ایجاد هرج و مرج می شود.

منبع: مهر
برچسب ها: صراط روانبخش