۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۴

احتمال اخلال در سفر روحانی به تبریز از زبان پزشکیان

«داور می‌توانست بازی را طوری مدیریت کند که جو آرام باشد. کاری که داور کرد این بود که کارت زردی که به بازیکن داد جو را کمی تغییر داد و ...
کد خبر : ۲۴۲۱۹۱
صراط: مسعود پزشکیان نماینده تبریز در مجلس با‌ «آرمان» به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه می‌خوانید:

* جمعه و پس از پایان بازی فوتبال میان تراکتور و نفت اعتراضاتی صورت گرفت؛ تصور می‌کنید راه بروز این اعتراضات به‌طوری که آرامش شهر در آستانه سفر رئیس‌جمهور را برهم نزند، چیست؟

بستگی به نوع برخورد دولت دارد. من اطلاعی در خصوص جزئیات ندارم اما رفتاری که صورت گرفت ذهنیت مردم را خدشه‌دار کرد. حدود 100 تا 150 هزار تماشاگر برای تماشای بازی به استادیوم یادگار امام رفته بودند که بسیاری از آنها مجبور شدند با دلخوری از آنجا برگردند. این بازی کردن با احساسات و روحیات جوانان به ویژه فوتبال‌دوستان درست نیست. من نمی‌گویم کار داور قانونی یا غیرقانونی بوده اما او می‌توانست به بازیکن خاطی تذکر بدهد و کاری کند که بازی به اینجا کشیده نشود. اما رفتار او باعث شد بازی 1-3 برده تبدیل به 3-3 شود. اخبار نادرستی هم که پخش شد بر انتقادات افزود. الان هم مردم انتظار دارند کاری صورت بگیرد. چهارشنبه هم که رئیس محترم جمهور وارد تبریز می‌شوند ممکن است مردم درخواست‌هایی از او داشته باشند.

* یک‌سری از سایت‌های اصولگرا مدعی شدند به خاطر سفر آقای روحانی ممکن است بی‌اخلاقی‌هایی صورت بگیرد.

به هرحال این روند در بین هواداران فوتبالدوست تبریزی ناراحتی ایجاد کرده و باز هم اشاره می‌کنم بستگی به نوع رفتار دولت با این موضوع دارد. شاید بتوان گفت نوع برخورد دولت می‌تواند در محبوبیت آقای روحانی تاثیرگذار شود. البته دستگاه‌های مسئول در این خصوص بهتر می‌توانند پاسخگو باشند اما دولت می‌تواند در تعقیب قضایا نقش مهمی ایفا کند.

* دولت چگونه می‌تواند این مقوله را مدیریت کند؟

دولت می‌تواند از سیستمی که اطلاعات کذب را منعکس کرده، پاسخ بخواهد و با آنها برخورد کند. دولت باید کاری صورت دهد که نهادها با مردم درست و صادقانه رفتار کنند. اگر می‌شد حدس زد مسابقه جنجالی است، باید داور به نحو دیگری برخورد می‌کرد. من در این خصوص نمی‌دانم که بازیکن چه صحبتی با داور داشت که داور کارت نشان داد اما خیلی از اوقات داورها می‌توانند از این دست مسائل گذر کنند. این رفتار داور، مساله را خیلی بدتر کرد. بازی کردن با روحیات و عواطف مردم هم بحث را خراب‌تر کرد.

* حالا آقای روحانی باید راسا وارد قضیه شوند؟

چیزی که من می‌دانم این است که آذری‌ها نسبت به تیمشان به‌حق یا ناحق حساسیت دارند. مساله جمعه که امری ساده بود، تبدیل به یک مساله شد. اگر دولت یا وزیر ورزش قبل از سفر به تبریز ماجرا را پیگیری کنند قضیه بهتر جمع می‌شود تا اینکه پیگیری‌ها را به بعد از سفر موکول کنند.

* مجلس قرار نیست از وزیر ورزش در این زمینه توضیح بخواهد؟

مجلس هم می‌تواند روند را پیگیری کند. من خودم شخصا قضیه را پیگیری می‌کنم اما با توجه به جوانب قضیه داور می‌توانست کارت نشان ندهد. احتمالا این اتفاق به صحبت‌هایی مربوط است که بین بازیکن و داور رد و بدل شده ولی من که از دور صحنه را می‌دیدم نمی‌دانم چه اتفاقی افتاد. باز هم می‌گویم اتفاق خاصی نبوده که داور بخواهد کارت دوم را نشان بدهد. البته من چون در کار داوری دخالت نمی‌کنم وارد این قضیه نمی‌شوم اما داور می‌توانست طوری بحث را مدیریت کند که کار به اینجا نکشد.

* بحث کارت دادن نیست. به هواداران تراکتور گفته شده تیمتان قهرمان است؟!

تراکتور تا دقیقه 70 ، 1-3 بازی را برده بود. بعد از اخراج بازیکن بوده که بازی 3-3 شد و بعد از آن به تماشاگران اطلاعات غلط دادند.

* با توجه به اینکه می‌توان گفت فدراسیون از وزارت ورزش تقریبا مستقل است چگونه دولت یا مجلس می‌تواند پیگیری کند؟

در کشور ما استقلال به این صورتی نیست که شما می‌گویید. بالاخره نمی‌توانند کاملا مستقل باشند. آنها در چارچوب قانون قرار دارند و می‌توان قضیه را به طریقی پیگیری کرد. وزارت ورزش می‌تواند مساله را پیگیری کند چراکه ورزش کل کشور چه به صورت فدراسیونی باشد چه به طور مستقیم به این وزارتخانه وابسته باشد به این وزارتخانه ارتباط دارد. مثل این است که بگویید بیمارستان‌های خصوصی، دولتی نیستند که وزیر بهداشت در امورشان مداخله کند. آنها خصوصی‌اند اما در چارچوب نظام سلامت عمل می‌کنند و وزیر می‌تواند با آنها برخورد کند.

برچسب ها: صراط پزشکیان