۰۳ اسفند ۱۳۸۸ - ۲۰:۳۰

بانک ملت کاملا خصوصي شده است

مديرعامل بانک ملت با اعلام اینکه اين بانک کاملا خصوصي شده است ، از رشد بيش از 100 درصدي سپرده هاي ارزي بانک خبر داد و گفت: تحريم ها اثری بر عملکرد بانك ملت و سیستم بانکی کشور نگذاشته است.
کد خبر : ۲۴۲۳
به گزارش خبرنگار اقتصادي برنا، علي ديواندري امروز به مناسبت سالروز خصوصي شدن بانك ملت در جمع خبرنگاران، اظهارداشت : این بانك ملت به عنوان اولين بانك دولتي مشمول اصل 44 در 30 بهمن سال گذشته با عرضه 5 درصد از سهام به قيمت هر سهم 105 تومان وارد بورس شد.

وی با بيان اينكه اصل 44 قانون اساسي يك انقلاب اقتصادي در كشور است، افزود: در يك سال گذشته بانك از هر جهت روند مثبتی نسبت به گذشته داشته است.

ديواندري تصریح کرد: عمده دوره خصوصي‌سازي بانك ملت در 11 ماه سالجاری رخ داده است ، در این مدت مدت سپرده ارزي 7/1 ميليارد دلاري بانك با رشد 100درصدي مواجه شد و كل منابع ارزي با رشد 5/62درصدي از 4 ميليارد دلار به 5/6 ميليارد دلار افزایش یافته است.

مديرعامل بانک ملت با بیان اینکه سپرده‌هاي خصوصي بانك ملت با افزايش 26 درصدي از 216 به 274 هزار ميليارد ريال رسيده است، گفت : منابع بانك با 30 درصد رشد از 280 به بیش از 365 هزار ميليارد دلار رسيد.

وی با بيان اينكه سود هر سهم اين بانك براي سال مالي گذشته با 19 درصد تعديل مثبت مواجه شده است بیان داشت: خريداران روز اول سهام بانك ملت 35 درصد بازدهي در يك سال گذشته كسب كرده‌اند و تاپایان آبان ماه 90 درصد از پيش‌بيني سود 249 ريالي هر سهم بانك پوشش داده شد.

ديواندري در خصوص مطالبات معوق بانك ملت، اظهار کرد: مطالبات معوق بانك در يك سال گذشته از 21 هزار ميليارد ريال به 17 ميليارد ريال كاهش يافته است و سهم بانك ملت از مطالبات معوق 40 هزار ميليارد توماني بانك هاي كشور حدود 5 درصد است.

وی همچنین مطالبات اين بانك از دولت را هزار ميليارد تومان اعلام کردو افزود: كل رقم به صورت خط اعتباري بدون سود از طرف بانك مركزي تامين شده و هيچگونه فشار نقدينگي به بانک تحمیل نشده است .

ديواندري ادامه داد : در برنامه 5 ساله توسعه نيز پيش‌بيني شده از محل حساب ذخيره ارزي، برگشت اقساط تهاتر شود و از سوي ديگر با تصويب مجلس درصدي از سهام قابل واگذاري بابت تهاتر بديهي‌هاي دولت به بانك تامين شود.

وي با بيان اينكه اين پروژه از آينده بسيار خوبي برخوردار بوده و به صورت "باي ‌بك " است ادامه داد: بانك ملت 40 درصد در اين پروژه مشاركت كرده كه از طريق منابع داخلي بانك و فروش اوراق مشاركت نسبت به تامين منابع مالي آن اقدام خواهد كرد.

ديواندري با اعلام اینکه بانک ملت، کاملا خصوصي شده است، اظهار داشت: بانك از نظر حقوقي و قانوني بانكي خصوصي بوده و 80 درصد سهام دولت واگذار شده است، همچنین 9 درصد از 25 درصد سهام بانك ملت كه بابت رد ديون به صندوق‌هاي بازنشستگي واگذار شده بود در بازار سهام به فروش رسيده است.

وی افزود: اين درحالي است كه سهام مربوط به كارگزاري عدالت به شركت‌هاي استاني درحال انتقال است كه تا پايان سال به پايان مي‌رسد اما در مجمع تير سالجاري، سهام عدالت 2 عضو هيئت مديره بانك ملت را در اختيار دارد ولي دو عضو ديگر كاملا " از بخش خصوصي است كه در بين بانك‌هاي مشمول اصل 44 اين موضوع انحصاري است.

مديرعامل بانک ملت با بیان این مطلب که دولت هم يك عضو هيئت مديره بانك ملت را در اختيار دارد، تصريح كرد: از لحاظ قانوني ، بانك ملت بانكي نيمه دولتي نبوده و كاملا " خصوصي است، اما اينكه آيا نگرش‌هاي آن نيز خصوصي شده بايد گفت كه در حال گذار است و تکاليف امسال بانک باقيمانده تکاليف سال هاي گذشته است و براي امسال تکليف جديدي نداشتيم.

وي از برنامه افزايش سرمايه بانک ملت و تصويب آن در هيات مديره به ميزان 2 هزار ميليارد ريال خبر داد و افزود: سرمايه هزار و 310 ميليارد توماني بانك ملت طي دو مرحله افزايش سرمايه 300 ميليارد توماني به دو هزار ميليارد تومان در سال آينده خواهد رسيد که در روزهاي اخير مجوز لازم براي اين کار از سوي بورس صادر شده و بانک مرکزي نيز تائيد کرده و اميد است تا پايان سال مجمع افزايش سرمايه بانک برگزار شود.

ديواندري با بیان اینکه در اوايل سال آينده مرحله اول افزايش سرمايه بانك ملت اعمال شود، افزود : اين افزايش سرمايه از محل آورده نقدي سهامداران خواهد بود و باعث تقويت بنيه مالي بانك و توسعه سرمايه‌گذاري‌ها خواهد شد.

وي از فعال شدن بخش سرمايه گذاري بانک ملت خبر داد و گفت: بخش سرمايه‌گذاري بانك ملت به دليل حاكم بودن قواعد دولت در گذشته فعال نبود كه دو دستور كار جدي در حوزه سرمايه‌گذاري بانك ملت وجود دارد. اول سرمايه‌گذاري‌‌هاي سودآور در بازار سرمايه و دوم تعديل دارايي‌هاي راكد بانك به دارايي‌هاي مولد.

وی افزود: در گذشته املاك بانك ملت بعد از نگهداري به صورت مزايده به فروش مي‌رسيد اما بعد از خصوصي شدن اين بانك ترجيح داده شده كه املاك و دارايي‌هاي غيرمولد را به دارايي‌هاي مولد و سودآور تبديل كند.خريد سهام شركت‌هاي بيمه‌اي نيز با اين رويكرد بوده است.

به گفته ديواندري تاكنون 15 درصد از سهام بيمه آسيا و 20 درصد از سهام بيمه البرز توسط بانك ملت خريداري شده و ادامه خريد سهام اين دو بيمه بستگي به تحليل‌هاي اقتصادي دارد. از سوي ديگر در صورتي كه خريدار مناسبي وجود داشته باشد احتمال فروش اين دو بانك وجود خواهد داشت.

وی با اشاره به انعقاد قرارداد پروژه ميدان گازي کيش، شراکت 40 درصدي بانک در تامين مالي اين پروژه و حضور اين بانک در پروژه هاي نفتي و گازي به لحاظ لزوم سرمايه گذاري در آنها، گفت: کنسرسيومي متشکل از شرکتهاي ملي و بين المللي با تامين مالي بانک ملت در اين خصوص تشکيل شده است.

ديواندري از تدابير اتخاذ شده براي روزهاي پاياني سال خبر داد و گفت : تدابير مناسبي از جمله آنها افزايش ساعات كار شعب در رزوهای پایانی سال دیده ایم، همچنین در روزهاي تعطيلي ايام نوروز شعب كشيك بانك ملت آماده خدمت رساني به مردم خواهند بود و وجه نقد و چك پول به اندازه كافي در شعب تعبيه شده و همچنين سيستم‌هاي الكترونيك در شعب تجهيز شده‌اند.

مديرعامل بانك ملت با بيان اينكه هنوز تصميمي براي خريد مديريتي يك شركت بيمه‌اي اتخاذ نكرده‌ايم و خريد شركت‌ها با هدف شكل‌گيري‌ سبد سهام است ادامه داد: در رابطه با شايعات تغيير و تحولات مديريتي به شخصه چيزي نشنيده‌ام. از طرف ديگر تا زماني كه احساس كنم مي‌توانم در خدمت همكاران و سرمايه‌گذاران و مجموعه نظام بانكي باشم در بانك ملت خواهم ماند. اين درحالي است كه بعضا برخي جابجايي‌ها مطرح بوده كه استقبال نكردند.

ديواندري پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص اثرات تحريم‌هاي كشورهاي غربي بر بانك ملت، بیان داشت : تحريم ها جنبه قانوني ندارد و برخلاف قوانين بين المللي است و برخوردي سياسي با بخش خصوصي کشور محسوب مي شود و کشورهای غربی، به گمان اينكه بانك ملت ، دولتي است برخوردي سياسي مي‌كنند که در اين باره اعتراض‌هاي خود را از طريق مراجع رسمي عنوان كرده و پيگيري مي‌كنيم و اينگونه رفتارها غيرقانوني بوده و بايد پاسخگوي اعمال خود به سهامداران باشند.

مديرعامل بانك ملت با بیان اینکه تحريم‌هاي اعمال شده از سوي آمريكا شامل كل دنيا نيست بلكه مربوط به منطقه آمريكاست، تصریح کرد: تحریم هاي اعمال شده جنبه عام ندارد و جنبه منطقه اي دارد وبانک ملت به لحاظ اينکه مراوده اي با بانکهاي آمريکايي و انگليسي و هيچگونه دارايي در آمريکا ندارد و ايران نيز مبادلات تجاري با اين کشور ندارد و تحريم ها اثر روي عملکرد بانك ملت و سیستم بانکی کشور نگذاشته است.
وي با بیان اینکه در سال‌هاي گذشته از دلار خارج شده‌ايم، ادامه داد: تحريم اخير انگلستان نيز مربوط به ايجاد محدوديت‌هايي براي نظام بانكي كشور بود. در اين رابطه نيز تصور آنها اين بوده كه بانك ملت بانكي دولتي است بنابراين پيگيري‌هايي انجام شده تا نسبت به رفع اين موضوع نتيجه‌اي حاصل شود.

ديواندري با اعلام اينكه هيچ بانكي از جمله بانك ملت به طرح‌هاي زودبازده ورود پيدا نكرده است اعلام کرد: در سالجاري هيچگونه بدهي به بانك مركزي نداریم و مصارف بانك با رشد 10 درصدي نسبت به سال گذشته از 287 هزار ميليارد ريال به 306 ميليارد ريال در سال جاري رسيده است.

مديرعامل بانک ملت به بيان اينكه نرخ سود بانكي در دو طبقه عقود مبادله‌اي و مشاركتي تقسيم مي‌شود، گفت: در سال گذشته 8 درصد از اعتبارات بانك ملت مشاركتي و 92 درصد ديگر مبادله‌اي بود اما بعد از خصوصي شدن اين نسبت تغيير كرد و به 38 درصد مشاركتي و 62 درصد مبادله‌اي رسيده كه به تدريج نسبت عقود مشاركتي در حال افزايش است.

وي در خصوص خرید سهام شرکت مخابرات نیز، اظهارداشت: ابتدا قرار بود در 5 درصد از 50 درصد سهام مخابرات را مشاركت كنيم اما به دليل شكل‌گيري كنسرسيوم و مشاركت از طريق خريد سهام اين كنسرسيوم، از مشاركت در خريد مخابرات انصراف داديم.

ديواندري با بیان اینکه بانك مركزي حداقل موجودي در حساب‌هاي سپرده كوتاه مدت را معادل 10 هزار تومان اعلام كرده است، اظهارداشت: در مورد حساب‌هاي قرض‌الحسنه، پس‌انداز و معمولي هيچ حدي در مورد ميزان موجودي وجود ندارد مگر اينكه سپرده‌كذاران قصد شركت در قرعه‌كشي را داشته باشند.

مديرعامل بانک ملت در پایان بر حمايت هاي بانک از تجار، بازرگانان و صنعتگران تاکيد و گفت: این بانک با ساير بانکهاي دنيا کار مي کند و در صورت نياز آنها را مديريت و جايگزين مي کند.
نظرات بینندگان
محمدرضا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۳۸ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۸
۱
۱
ل سلام
طفا بفرمایید بانک ملت دقیقا درچه سالی به صورت رسمی خصوصی شد