۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۵

"قبل از مصرف بجوشانید" راه فرار است

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور گفت: عبارت «قبل از مصرف بجوشانید» باید از لیبل کنسروها حذف شود زیرا به راه فرار تولیدکنندگان از پاسخگویی تبدیل می‌شود.
کد خبر : ۲۴۲۶۶۴
صراط: مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور گفت: عبارت «قبل از مصرف بجوشانید» باید از لیبل کنسروها حذف شود زیرا به راه فرار تولیدکنندگان از پاسخگویی تبدیل می‌شود.

مسعود بختیاری پنجشنبه ‌شب در گردهمایی سندیکای صنعت کنسرو ایران در اصفهان اظهار کرد: صنایع غذایی کنسروی کشور باید به سمت و سویی حرکت کنند که نیازی به درج هشدار «قبل از مصرف بجوشانید» نداشته باشند.

وی با بیان اینکه این عبارت می‌تواند راه فراری برای تولیدکننده از پاسخگویی باشد، تصریح کرد: وقتی چنین عبارتی بر روی لیبل درج می‌شود یعنی اولا احتمال ابتلا به بیماری وجود دارد و دوما اگر اتفاقی برای مصرف‌کننده رخ بدهد تولید‌کننده مسئولیت چندانی در قبال مشکل پیش آمده ندارد.

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور افزود: اگر کیفیت به حد اعلای اطمینان باشد لزومی بر درج چنین هشداری نیست کما اینکه در هیچ نقطه‌ای از دنیا چنین دستورالعملی بر روی کنسروهای غذایی دیده نمی‌شود.

وی بیان کرد: در حال حاضر بسیاری از کارخانجات کنسروسازی کشور هستند که می‌توانند این عبارت را از لیبل محصولاتشان حذف کنند اما اجرای این فرآیند باید از سوی سازمان‌های نظارتی مانند استاندارد و وزارت بهداشت صورت گیرد.

بختیاری تاکید کرد: با رتبه‌بندی صنایع، باید به سمتی پیش رویم که کارخانجات توانمند و دارای محصول با کیفیت عالی، بر روی لیبل محصول خود عبارت «نیاز به جوشاندن نیست» درج کنند.

وی توانمندسازی صنعت کنسروسازی و آبزیان کشور را از مهم‌ترین اهداف شکل‌گیری کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور عنوان کرد و گفت: با حضور و نظارت کمیته فنی آبزیان که از امروز به طور رسمی اعلام موجودیت کرده، فرآیند تولید محصول سالم، اطمینان‌بخشی از کیفیت و در نتیجه سلامت مصرف‌کنندگان تضمین می‌شود.

مسئول کمیته فنی صنعت کنسرو آبزیان کشور هدف از تشکیل این کمیته را توانمند کردن تمام صنایع غذایی نسبت به قبل عنوان کرد و ادامه داد: کمیته فنی با همکاری و حضور ارگان‌های مربوط مانند استاندارد، وزارت بهداشت، دامپزشکی، وزارت صنعت و اداره شیلات تشکیل شده است.

وی با بیان اینکه این کمیته، تنها کمیته فنی در صنعت کنسرو آبزیان کشور است، افزود: هدف از تشکیل کمیته فنی، توانمندسازی صنعت کنسرو آبزیان، تولید محصولات با کیفیت، توانمندسازی صنعت کنسرو و دست‌یابی به دانش فنی برای ارتقای کیفیت است.

بختیاری کمک به فرآیند تولید محصول سالم در راستای حفظ سلامت مصرف‌کنندگان و اطلاع‌رسانی به مصرف‌کنندگان در راستای اطمینان‌بخشی را از دیگر اهداف تشکیل این کمیته عنوان کرد.

وی در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه صنعت کنسرو آبزیان کشور از سالم‌ترین و پاک‌ترین صنایع غذایی کشور است، اضافه کرد: تمام میکرو ارگانیسم‌های بیماری‌زای کنسروها با قرار گرفتن در دمای 121 درجه سانتی‌گراد از بین می‌روند لذا هیچ‌گونه نیازی به مواد نگه‌دارنده ندارد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط کنسرو