۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۹
کسانی که در جنگ با مردم یمن بودند نباید در مذاکرات ژنو نقشی داشته باشند

اظهارات امیرعبداللهیان درباره مذاکرات ژنو

امیرعبداللهیان افزود: ما به نقش فعال خود در حوزه مستشاری در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.
کد خبر : ۲۴۲۶۷۱
صراط: معاون وزیر امور خارجه ایران، با تاکید بر اجرای طرح ۴ ماده‌ای تهران در خصوص امکان اخلال متجاوزان به یمن در مذاکرات ژنو هشدار داد و گفت: کسانی که طرف جنگ با مردم یمن هستند در گفت‌وگوهای ژنو نقشی نخواهند داشت.

حسین امیرعبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران پس از مذاکره با نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در امور یمن گفت: آقای اسماعیل ولد شیخ احمد در آستانه برگزاری نشست گفت‌وگوهای یمنی در ژنو به تهران سفر کرده است.
وی افزود: نماینده بان کی مون در این سفر درباره آخرین مباحث مربوط به توقف آتش‌بس، ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه و گفت‌وگوهای ملی و سیاسی گروه‌های یمنی با مقامات کشورمان مشورت کرد.
امیرعبداللهیان گفت: در این گفت‌وگوها هم با وزیر امور خارجه و هم با بنده دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران درخصوص بحران یمن به صراحت بیان شد.
وی افزود: عمده گفت‌وگوها حول طرح چهار ماده‌ای جمهوری اسلامی ایران بود و اینکه در چارچوب این طرح چه اقدام عملی می‌توان انجام داد تا شاهد صلح، ثبات و آرامش در یمن باشیم.
معاون وزیر امور خارجه گفت‌وگوها با نماینده ویژه دبیر کل سازمان ملل را مثبت و سازنده دانست و ابراز امیدواری کرد: عربستان و دیگر کشورهای منطقه نیز نقش سازنده ایفا و به حل مسائل و ساماندهی وضع کنونی در یمن کمک کنند.
امیرعبداللهیان گفت: هدف معاون دبیر کل سازمان ملل از سفر به تهران این است که از دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران برای به نتیجه رساندن گفت‌وگوهای ژنو آگاه شود.
وی افزود: ما اعلام کردیم که برای موفقیت سازمان ملل متحد در این باره حتماً تلاش می‌کنیم و از ارتباطاتی که با گروه‌های مختلف یمنی داریم استفاده و تلاش خواهیم کرد که یمنی‌ها در گفت‌وگوهایشان به نتیجه برسند.
معاون وزیر امور خارجه تصریح کرد: البته ما ملاحظه‌ای در این باره داریم و آن اینکه کسانی که طرف جنگ با مردم یمن هستند در گفت‌وگوهای ژنو نقشی نخواهند داشت. در این گفت‌وگوها گروه‌های یمنی به عنوان نمایندگان آحاد ملت این کشور حضور خواهند یافت.
امیرعبداللهیان تصریح کرد: انتظار ما از سازمان ملل این است که طرف‌هایی که طبل جنگ را در یمن می‌کوبند اکنون در مذاکرات ژنو فرصت ایجاد اخلال پیدا نکنند.
وی گفت: ما بر مبنای طرح چهار ماده‌ای که ارائه کردیم از گفت‌وگوهای یمنی - یمنی با نقش آفرینی سازمان ملل حمایت می‌کنیم، اما مداخلات خارجی که می‌تواند مسیر گفت‌وگوها را منحرف کند، صلح و ثبات را به تعویق بیندازد و در رفع محاصره انسانی ملت یمن و توقف آتش بس مؤثر نباشد مورد تأیید ما نیست.
معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری درخصوص ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه کشورمان به مردم یمن از طریق هوایی گفت: طبق برنامه تا ساعاتی دیگر نخستین پرواز حامل کمک‌های انسان دوستانه کشورمان با هماهنگی‌هایی که انجام شده از تهران انجام خواهد شد.
امیرعبداللهیان افزود: کشتی نجات نیز تا ساعات آینده در نخستین مرحله از عملیات انتقال کمک‌های انسان دوستانه در بندر جیبوتی پهلو خواهد گرفت و در هماهنگی با مقامات سازمان ملل تلاش می‌کنیم راهی بیابیم تا در اسرع وقت به نحو مناسبی این کمک‌ها به دست مردم یمن برسد.

ایران به نقش فعال خود در حوزه مستشاری در عراق ادامه می‌دهد

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به پرسش دیگری در خصوص انتشار برخی خبرها مبنی بر پیشروی گروه تروریستی داعش در برخی مناطق عراق گفت: آنچه اکنون در عراق جریان دارد موضوعی جدی و نگران کننده نیست.
وی تأکید کرد: طبیعی است که گروه‌های تروریستی در 12 سال گذشته از هر فرصتی برای به مخاطره انداختن امنیت عراق استفاده کرده‌اند، اما جمهوری اسلامی ایران کماکان با قوت از مردم و حکومت عراق در مبارزه با تروریسم حمایت می‌کند.
امیرعبداللهیان افزود: ما به نقش فعال خود در حوزه مستشاری در عراق برای مبارزه با تروریسم ادامه خواهیم داد.
وی گفت: فتوای مرجعیت دینی و حضور گسترده مردم عراق قطعاً این فرصت را در اختیار گروه‌های تروریستی نخواهد گذاشت که بتوانند اوضاع را در این کشور مهم و راهبردی همسایه ما تحت تأثیر اقدامات تخریبی خود قرار دهند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط ایران یمن عراق
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز