۰۱ خرداد ۱۳۹۴ - ۲۰:۱۶

اظهارنظر پله و مارادونا در ۱۱۱سالگی فیفا

فدراسیون جهانی فوتبال دیروز در حالی که جشن ۱۱۱ سالگی تاسیسش را برگزار کرد که بیشتر از هر زمانی مورد انتقاد قرار دارد.
کد خبر : ۲۴۲۷۱۵
صراط: فدراسیون بین‌المللی فوتبال فیفا دیروز جشن 111 سالگی خود را برگزار کرد. این سازمان منتسب به محبوب‌ترین ورزش جهان در حالی تاسیس شد که فقط نمایندگانی از فرانسه،‌ بلژیک، دانمارک، هلند، اسپانیا، سوئد و سوئیس در دفتر آن (در پاریس) حضور داشتند.

این سازمان اما این روزها که در آستانه شصت و پنجمین کنگره سالیانه‌اش (که قرار است در آخر هفته آینده در زوریخ برگزار شود) 209 عضو دارد.

فیفا این روزها بنا به گفته بزرگان فوتبال جهان در بدترین روزگار خود به سر می‌برد. در این نوشتار کوتاه به اظهار نظر برخی از این افراد در هفته‌های اخیر خواهیم پرداخت:

پله: صحبت کردن درباره عملکرد فیفا بی‌نتیجه است. این سازمان با سکوت‌ خود از بی‌عدالتی،‌ نژادپرستی، ناداوری و فساد مالی حمایت جدی می‌کند.

مارادونا: فیفا با این رهبر 80 ساله‌اش، مدت‌ها است که وارد مرحله‌ای از هرج‌ومرج شده است. این البته به این علت است که تنها یک شخص، همه‌کاره فوتبال است. این را شما چه می‌گویید؟ آیا غیر از استبداد است؟ این دیکتاتوری نیست؟

فیگو: در فیفا وضع طبیعی حس نمی‌شود. در این سازمان خبر از بی‌عدالتی و ناهنجاری است.

فان‌پراگ: بلاتر که باید نماد عدالت و درستکاری در فوتبال باشد، خود به بلا و عفونتی در پیکر بیمار این ورزش بدل شده است.

سپ بلاتر که اکنون 80 سال دارد، برای پنجمین بار نامزد انتخابات ریاست فیفا شده است. او که از کنترل اقدامات نژادپرستانه و فسادمالی در سازمان تحت امرش ناتوان بوده است، بیش از 17 سال پیش جایگزین ژائو هاولانژ برزیلی شد که اکنون 100 سال دارد. هاولانژ که در جوانی به تجارت سلاح‌های مرگبار می‌پرداخت، در 24 سال ریاستش بر فیفا بیش از 200 بار مورد اتهام فساد مالی قرار گرفت.

پیش از هاولانژ،‌ استنلی روس انگلیسی به مدت 14 سال ششمین رئیس این سازمان شده بود. دوران ریاست این رئیس هم همراه با فسادهایی فراوانی بود،‌ چنان‌که در هنگام ریاستش،‌10 نفر از 15 افراد کلیدی فیفا را از میان هموطنانش انتخاب کرد. در زمان روس، ارزش دارایی‌های فوتبال در جهان 50 میلیون دلار بود در حالی که اکنون بیش از 600 میلیارد دلار است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط فیفا
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز