۰۲ خرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۲
"مجلس هماهنگ" کلیدواژه این روزهای اصلاح‌طلبان

حامیان دولت به دنبال مجلس موردعلاقه بنی‌صدر هستند؟!

در این بین یکی از اصلاح طلبان از دوران بنی صدر شاهد مثال آودرده است! موسوی خوئینی‌ها در مصاحبه با یک روزنامه اصلاح طلب گفته است بنی‌صدر می‌گفت مجلس باید با رئيس جمهور هماهنگ باشد!
کد خبر : ۲۴۲۷۲۷
گروه سیاسی صراط - بسیاری از چهره های اصلاح طلب در خصوص انتخابات مجلس دهم، انتظار عجیبی دارند و آن تشکیل مجلس هماهنگ با دولت است.

به گزارش گروه سیاسی صراط، غلامحسین کرباسچی، دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی در این خصوص گفته است: اگر گروه‌های اصلاح‌طلب یکپارچگی خود را حفظ کنند، مجلس آینده مجلسی هماهنگ با دولت خواهد بود.

ابراهیم اصغرزاده دیگر چهره اصلاح طلب نیز با بیان این که در انتخابات آینده "وقتی اصلاح طلبان نتوانند با چهره های اختصاصی خویش به صحنه بیایند، سراغ چهره هایی خواهند رفت که از لحاظ خط و مشی به دولت روحانی نزدیک تر و هماهنگ تر هستند" پیش بینی کرده است: «در مجموع با توجه به جمیع شرایط به نظر می رسد مردم در انتخابات آینده مجلس نیز به مانند انتخابات ریاست جمهوری گذشته به نیروهای حدفاصل و نیروهای معتدل اصلاح طلب و اصولگرا رای دهند.»

مصطفی کواکبیان دبیرکل حزب مردمسالاری هم با بیان اینکه باید در مجلس نهم خانه‌تکانی جدی انجام شود، گفته است: باید هماهنگی بیشتری بین مجلس و دولت ایجاد شود.

در این بین یکی از اصلاح طلبان از دوران بنی صدر شاهد مثال آودرده است! موسوی خوئینی‌ها در مصاحبه با یک روزنامه اصلاح طلب گفته است بنی‌صدر می‌گفت مجلس باید با رئيس جمهور هماهنگ باشد!

دیگر چهره های اصلاح طلب و حتی برخی از دولتی ها نیز اظهارات مشابهی را بر زبان رانده اند. از این رو، آرزوی اصلاح طلبان و دولتی ها برای انتخابات مجلس دهم در اسفندماه را می توان در "تشکیل مجلس هماهنگ با دولت تدبیر و امید" خلاصه کرد.

الگوی چنین آرزویی بی تردید مجلس ششم است که از نظر گرایش سیاسی هماهنگی ویژه ای با دولت اصلاحات داشت.

در این بین سوالی که مطرح می شود این است که اولا آیا تشکیل مجلسی که در همه امور با دولت هماهنگ باشد، امکانپذیر است یا خیر؟ اگر پاسخ مثبت باشد آیا اساسا تشکیل چنین مجلسی مفید است یا مضر؟

واقعیت آن است که اساس تشکیل پارلمان، بر جمع آوری تفکرات متعدد از گرایش های گوناگون سیاسی استوار است. در این بین، بی تردید گرایش غالب جامعه، رای و سهم بیشتری در مجلس خواهد داشت. اما تشکیل مجلسی کاملا هماهنگ با یک تفکر تقریبا محال است.

گذشته از این موضوع، حتی تشکیل چنین مجلسی عملا به معنای حذف پارلمان است چراکه صرفا به یک همراه جاده صاف کن برای اقدامات دولت اعم از درست یا نادرست تبدیل شده و چه بسا مجلسی متشکل از وکیل الدوله ها لقب بگیرد.

با این وجود، به نظر می‌رسد آرزوی اصلاح طلبان و دولتی ها، همچنان تشکیل چنین مجلسی است. زیرا علاوه بر دلیل گفته شده، در این صورت، وظیفه "نظارت" مجلس روی دولت عملا تعطیل خواهد شد.

برچسب ها: صراط دولت مجلس