۰۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۹

ریزش ساختمان و راهکار شهرداری! +تصاویر

اخیرا نیز شهرداری برای بررسی این حادثه به ساختمان‌های مجاور این گودبرداری اعلام کرده است که منازل خود را تخلیه کنند ولی اینکه کجا ساکن شوند مشخص نیست!
کد خبر : ۲۴۲۸۷۹
صراط: تیشه به ریشه ساختمان بغلی زده شد. هر روز دیوارهای خانه می لرزیدو به سازنده هشدار دادیم ساختمان ما در حال ریزش است و سازنده گفت: اتفاقی نخواهد افتاد و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد با من!

سالیان سال است که گودبرداری غیراصولی با شهر تهران اعجین شده است؛ گودبرداری‌های که بدون توجه به نکات ایمنی و هشدارهای لازم از سوی دستگاه‌های ذی‌ربط انجام می‌شود و مشکلات عدیده‌ای را برای شهروندان ایجاد می‌کند.

این روزها ساختمان‌های قدیمی در تهران به برج‌‌های کوچک تبدیل‌ می‌شوند، و در این ساخت و سازها همیشه ساکنان ساختمان‌های مجاور ترس آن را دارند که به یکباره ساختمان‌های آنها تخریب شود.

برای گودبرداری‌های غیر مجاز و غیراصولی که تغداد آن نیز کم نیست بلکه روبه افزایش است انگشت اتهام به سوی سازمان نظام مهندسی و شهرداری به دلیل نظارت‌ بر ساخت و سازهاست که پس از حادثه هریک از دستگاه‌های ذی‌ربط توپ مشکلات را به زمین دیگری پرتاب می‌کند.

ساختمان‌های که در اثر گودبرداری‌های غیر اصولی تخریب می‌شود، علی‌رغم خسارت‌های مالی بی‌شمار و تهدید جان انسان‌ها، صدمات روحی و روانی بسیاری نیز بر ساکنان ساختمان‌هایی که در اثر سهل‌انگاری مسؤلان ذی‌ربط تخریب شده‌اند وارد می‌کند و سرنوشت آنها پس از گذشت چند روز حادثه در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیردو در بروکراسی‌های اداری گرفتار می‌شوند.

این بار گودبرداری غیراصولی در پاسداران، نیستان سوم کوچه افشار رخ داده است، ساختمان دو طبقه‌ای با زیربنای 550 متر مربع در اثر گودبرداری غیر اصولی بخشی از آن علی‌رغم تمامی هشدار‌ها و توصیه‌ها تخریب شد.

در سه شنبه 29 اردیبهشت ساعت 12 ظهر بخشی از خانه خانواده"حکمت" به یکباره تخریب می‌شود و این خانواده را دچار شک بزرگی می‌کند.

جواهر روشنی مادر این خانواده در باره این حادثه می‌گوید، روز قبل از حادثه به شهرداری اطلاع داده بودم که به دلیل گودبرداری غیر اصولی ممکن است که ساختمان ما فرو ریزد که مأموران شهرداری با حضور در محل حادثه از ادامه کار این ساختمان جلوگیری کردند ولی هیچ گونه ایمن‌سازی صورت نگرفته بود.

بنده همیشه این هشدار را به مهندسین این ساختمان و مالک آن داده بودم که خانه ما با گودبرداری‌های شما در حال ریزش است ولی سازنده ساختمان می‌گفت اتفاقی نخواهد افتاد و اگر حادثه‌ای هم رخ دهد با من! که متاسفانه این اتفاق هم رخ داد و کسی هم پاسخگو نیست.

در حال حاضر نیز برای ما تنها 5 شب جا گرفته اند ولی خانه‌ای که ویران شده و هر لحظه ممکن است دوباره تخریب شود دیگر جای زندگی نیست.

روشنی می‌گوید: با ریزش ساختمان مأموران شهرداری، پلیس، آتش‌نشانی و آمبولانس در محل حادثه حضور پیدا کردند ولی علی‌رغم هشدار‌های مختلف به سازنده این ساختمان دیگر منزل ما تخریب شده بود.

مهندس ناظر این ساختمان نیز 20 روز قبل از حادثه با حضور در منزل ما از ترک‌های برداشته شده عکس گرفته بود و این موضوع را مورد بررسی قرار داد ولی پس از آن دیگر به روی خود نیاورد.

به دلیل این حادثه مادر این خانواده از لحاظ روحی و روانی در شرایط مناسبی قرار ندارد و در حال جمع کردن وسایل منزل به همراه کارگران بود، خانه‌ای که بیش از 40 سال در آن زندگی کرده است و فرزندانش در آنجا بزرگ شده‌اند حال به دلیل سهل‌انگاری عده‌ای منافع طلب به ویرانه‌ای تبدیل شده است.

روشنی ادامه می‌دهد: هنگام بروز حادثه همسر بنده که دچار آلزایمر شده است و از نظامیان بازنشسته است در اتاق استراحت می‌کرد و بنده و دخترم نیز در منزل بودیم که خدا را شکر به ما آسیب جسمی نرسید ولی از لحاظ روحی و روانی وضعیت خوبی  نداریم.

هشدار

اخیرا نیز شهرداری برای بررسی این حادثه به ساختمان‌های مجاور این گودبرداری اعلام کرده است که منازل خود را تخلیه کنند ولی اینکه کجا ساکن شوند مشخص نیست!

قطعا این آخرین حادثه‌ای نیست که در اثر گودبرداری غیر اصولی ساختمان‌ مجاور تخریب شده و مشکلات عدیده‌ای را برای ساکنان ایجاد می‌کند. مسؤلان این نابسامانی‌ها در ساخت و ساز هنگامی که سر راحت بر زمین می‌گذارند در ذهنشان تصور نمی‌کنند این خانواده‌ها چطور گذران زندگی خواهند کرد.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط گودبرداری