۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۷
نگاهی به کتاب «نامزد خوشگل من»

مرگ دختران با قسم به مسعود و مریم!

«از شهادتین و مسلمانی هیچ به گوش نرسید، مگر قسم به مسعود و مریم!»
کد خبر : ۲۴۲۹۴۷
صراط: عنوان کتاب به تنهایی می‌تواند عاملی باشد تا خواننده به آن جذب شود. حتی زمانی که خبر انتشار آن در رسانه‌ها منعکس شد بازخوردهای جالب توجهی به خاطر نام کتاب به وجود آمد.

«نامزد خوشگل من» عنوان یکی از آخرین کتاب‌هایی است که حمید داودآبادی با آن به نمایشگاه کتاب تهران آمد. از این جهت یکی از آخرین کتاب‌ها عنوان شد زیرا او با دست پر به نمایشگاه کتاب آمده بود و با کارهای متنوعی نمایشگاه کتاب حاضر شده بود.

«نامزد خوشگل من» کتابی است که داودآبادی در آن خاطراتی از دوران هشت ساله دفاع مقدس را در کنار هم قرار داده است. البته تفاوت این کتاب با سایر کتاب‌هایی که داودآبادی در حوزه دفاع مقدس نوشته در این است که عاملی که این خاطرات را در کنار هم آورده است و در حقیقت نخ تسبیح آنها به شمار می‌رود، دفاع مقدس است در غیر اینصورت از نظر زمانی و شخصیتی خاطرات با هم ارتباط ندارند.

این کتاب متشکل از خاطرات گوناگونی است که حاصل مشاهدات داودآبادی از دوران دفاع مقدس و بعد از آن است که برخی بسیار شیرین و برخی تلخ از این باب که به از خود گذشتگی رزمندگان اشاره کرده و با وضعیت امروز ما قابل قیاس نیست.

زبان داودآبادی در بیان خاطرات بسیار شیرین است و همین مسئله خاطرات او را خواندنی می‌کند. وجه تسمیه «نامزد خشوگل من» از یکی از خاطرات کتاب گرفته شده و همین مسئله موجب جلب توجه مخاطبان کتاب می‌شود.

«بهشان قبولانده بودند در صورتی که اسیر شوند، بدترین شکنجه‌ها را به کار می‌برند تا ازتان حرف بکشند. حتی اگر هم کشته شوید، از روی چهره و اثر انگشت، خانواده‌تان را شناسایی می‌کنند و از آنها انتقام می‌گیرند!

آخرین روزهای تیر ماه 67، با بمباران شیمیایی منطقه توسط هواپیماهای عراقی و فرمان صدام، عملیات «فروغ جاویدان» از سوی منافقین در غرب کشور آغاز شد. شهرهای سرپل ذهاب و کرند غرب را به زیر چکمه‌های نجس خود کشیدند و مغرور و سرمست، اسلام‌آباد غرب را هم به اشغال در آوردند.

مقابله مردمی که آغاز شد، به خانه‌ها و کوچه‌ها پناه بردند. با حضور نیروهای بسیجی ایرانی، هراس تمام وجودشان را گرفت و ... همان کاری را کردند که رهبران‌شان القا کرده بودند:

اگر اسیر شوید...

و اگر هم جنازه‌تان سالم بماند...

دخترکان 18 - 20 ساله که چیزی از جنگ و نظامی‌گری نمی‌دانستند و فکر می‌کردند با نفربرهای صدام، تخته گاز تا تهران خواهند رفت و 3 روزه ایران را فتح می‌کنند، در بن بست هویتی و وجودی قرار گرفتند.

یکی یکی نارنجک را از جیب درآورده، برای این که هم چهره‌شان متلاشی شود و هم اثر انگشت‌شان از بین برود، نارنجک را در مشت جلوی صروت گرفته، فریاد زدند:

«قسم به مسعود، قسم به مریم، تسلیم ننگ است ...»

و نارنجک جلوی صورت‌شان منفجر شد. از شهادتین و مسلمانی هیچ به گوش نرسید، مگر قسم به مسعود و مریم!»

کتاب «نامزد خشوگل من» نوشته حمید داودآبادی است که موسسه شهید کاظمی آن را روانه بازار کتاب کرده با قمیت 7 هزار تومان در دسترس مخاطبان قرار گرفته است. علاقه‌مندان به تهیه این کتاب می‌توانند آن را از فروشگاه مجازی من و کتاب تهیه کنند.

منبع: فارس