۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۲

وضعیت حجاب در قم چگونه است؟

شهر قم در زمینه ترویج و حفظ حجاب فعالیت‌های سازنده‌ای را در سطح کشور انجام داده است و همچنان پایبند به اصول دین در خصوص حجاب اسلامی است .
کد خبر : ۲۴۲۹۴۸
صراط: چادرش را بر سر کرده و با گام‌های کوچکش به دنبال مادر قدم بر می‌دارد، یک دستش در دستان پرمهر مادر گره خورده و با دست دیگر محکم گوشه چادرش را نگاه داشته است. دائم نگاهش روی زمین متمرکز است تا چادرش بر روی زمین کشیده نشود، از دور که او را می‌بینی چهره‌اش همچون مرواریدی است که خود را در میان صدفی از جنس چادر پنهان ساخته و زیر چتری از عفاف قد برافراشته....

مسئله عفاف و حجاب مسئله دیروز و امروز نیست سخن از داشتن حجاب از زمانی به میان آمد که خداوند عزوجل به آفرینشی از جنس آدمیت پرداخت و از همان آغاز خلقت حیا و عفاف را در وجود و ذات بندگانش نهفت و همیشه بر حفظ و توجه به آن تاکید کرد.

حفظ حجاب نخستین مقدمه برای زندگی مؤمنانه

خداوند در آیات بسیاری از قرآن کریم به مسئله ضرورت حجاب و حفظ رعایت آن تاکید کرد که آیه 31 سوره نور و همچنین آیه 59 سوره احزاب به شکل صریح به بیان این مهم پرداخته است:

«وَ قُلْ لِلْمُؤْمِناتِ یغْضُضْنَ مِنْ أَبْصارِهِنَّ وَ یحْفَظْنَ فُرُوجَهُنَّ وَ لا یبْدینَ زینَتَهُنَّ إِلاَّ ما ظَهَرَ مِنْها (نور31 )

و به زنان مؤمن بگو که چشمان خویش فروگیرند و دامان خود نگاه دارند و زینت‌های خود را جز آن مقدار که پیداست آشکار نکنند»
«یا أَیهَا النَّبِی قُلْ لازْواجِکَ وَ بَناتِکَ وَ نِساءِ الْمُؤْمِنینَ یدْنینَ عَلَیهِنَّ مِنْ جَلاَبِیبِهِنَّ ذلِکَ أَدْنى‏ أَنْ یعْرَفْنَ فَلا یؤْذَینَ وَ کانَ اللَّهُ غَفُوراً رَحیماً؛(احزاب/59)

اى پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مؤمنان بگو: جلباب‌ها [روسری‌های بلند] خود را بر خویش فروافکنند، این کار براى اینکه شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند بهتر است (و اگر تا کنون خطا و کوتاهى از آن‌ها سر زده توبه کنند) خداوند همواره آمرزنده رحیم است».

داشتن حجاب و رعایت عفاف و پاکدامنی یکی از مهم‌ترین الزامات برای یک زندگی مؤمنانه و خداباورانه است و عدم رعایت آن مشکلات و گرفتاری‌هایی را برای جامعه و به ویژه قشر جوان جامعه به وجود می‌آورد و سبب ایجاد آسیب‌های روحی و روانی و ... برای افراد می‌شود.

اما به نظر می‌رسد که اصلی‌ترین دلیل گسترش و شیوع بدحجابی در کشور ما را باید در هجمه‌های فرهنگی دشمن جستجو کنیم. فرهنگ غربی خود را فرهنگی غنی‌تر و آزادتر نشان داده و با تبلیغات دروغین پای در رکاب جنگی نرم برای مقابله با اسلام نهاده است و با نیرنگ و تزویر جوانان ما را به سوی خواسته‌ها و آمال خود می‌کشد. شبکه‌های ماهواره‌ای وابسته به غرب به نام آزادی و رها بودن سعی در این دارند که جوانان ایرانی را به سمت بی‌هویتی بکشاند.

غفلت‌های برخی مسئولان از امر حجاب

متاسفانه امروز وضعیت حجاب در برخی از کلانشهرها به وضعیت اسفناکی رسیده است. اگر تا چندسال پیش حساسیت‌ها روی اندازه و کیفیت روسری و لباس‌ها بود امروز ما شاهد برخی از موارد کشف حجاب هستیم و این در حالی است که هیچ برنامه مشخصی نیز برای تصحیح این رفتار وجود ندارد و اکتفا و بسنده کردن به نظارت‌های پلیسی نیز نمی‌تواند درمان اصلی این زخم باشد.

در حالی که شبکه‌های ماهواره ای شدیدترین هجمه‌های خود را علیه بنیان‌های جامعه دینی ما سامان داده‌اند مسئله حجاب در حوزه‌های فرهنگی مورد غفلت است و هنوز وحدت رویه در دستگاه‌ها برای تقویت امر عفاف و حجاب وجود ندارد و حتی در برخی موارد تلاش‌هایی به عکس دیده می‌شود.

اما در چنین شرایطی که برخی مسئولین از زیر بار مسئولیت خود درباره حجاب شانه خالی می‌کنند به نظر می‌رسد تنها خانواده‌ها و مراکز دینی هستند که می‌توانند با تبلیغ شایسته و تربیت دینی، جوانان را از این ورطه‌ سقوط که گریبانگیر جامعه اسلامی ما شده است، نجات دهند.

در این میان نقشی که مادران در تربیت دینی فرزندان خود دارند در واقع اصلی‌ترین نقش است چرا که حجاب و شخصیت خود مادران است که به فرزندانشان الگو می‌دهد و زمینه ساز رفتارها و در واقع شکل‌گیری شخصیت فرزندان می‌شود.

امروز این سئوال جدی در ذهن بسیاری پیش آمده است که آیا فرزندان فردای ایران اسلامی می‌توانند از برخی مادرانی که خود مشکلات اخلاقی دارند و یا برخی پدرانی که از غیرتشان کاسته شده الگوی مطلوبی را کسب کنند؟

الگوی موفق قم در ترویج عفاف و حجاب

اما در این اثنا شهر مذهبی قم با بهره‌مندی از علما و فضلای حوزه‌های علمیه و مراکز دینی و همچنین مبلغان فرهنگی و دینی به خوبی می‌تواند به مقابله با این فعالیت‌های دشمن برخیزد. همچنانکه تا کنون فعالیت‌های خوبی نیز در این زمینه انجام شده است . اکنون با وجود تبلیغات سنگین دشمنان اسلام دختران و پسران در قم وضعیت بسیار بهتری از نظر عفاف و حجاب در مقایسه با دیگر کلانشهرها قرار دارند. شاید بتوان گفت وجود مؤسسات فرهنگی و پژوهشی در قم و فعالیت این مؤسسات در زمینه عفاف و حجاب توانسته کمک شایانی در فرهنگ سازی و تشویق به امر حجاب داشته باشد.

حجت الاسلام ابراهیم باقرزاده معاون تبلیغی موسسه فرهنگی پژوهشی طهورا درباره فعالیت‌های این موسسه گفت: یکی از مهم‌ترین راهبردهای موسسه طهورا احیای امر حجاب در میان جامعه و خانواده‌ها و ساماندهی مراکز فرهنگی و تبلیغی در این خصوص است.

وی از فعالیت‌های این موسسه به مواردی همچون ایجاد سامانه پژوهشگران و مبلغان در زمینه حجاب، هدایت مبلغان به سمت تبلیغ پژوهش محور و حمایت از آثار و پایان‌نامه‌های مرتبط باحجاب و عفاف اشاره کرد.

در همین خصوص مدیر مرکز تحقیقات و طرح‌های کاربردی حجاب ریحانةالنبی نیز از برگزاری مراسم جشن حافظان حجاب در شهرهای تهران، قم، مشهد، ارومیه، اصفهان، ساری و شاهین شهر خبر داده است که می‌تواند یک اقدام فرهنگی مناسب در این مقطع باشد.

حجت‌الاسلام محمد مهدی ابراهیم‌پور با بیان اینکه مرکز تحقیقات حجاب ریحانةالنبی طرح‌های متعددی را برای آشنایی نسل جوان با مزیت‌های حجاب و آثار زیان بار دنیوی و اخروی بدحجابی برگزار کرده است گفت: امسال نیز برای دهمین سال جشن حافظان حجاب برای دخترانی که مقطع ابتدایی را به پایان رسانده‌اند برگزار می‌شود و قریب به یک هزار 500 دانش آموز در این جشن شرکت خواهند کرد.

وی ادامه داد: ما در این طرح سعی کرده‌ایم تا از برخی چهره‌های موفق زن نیز دعوت کنیم تا در جشن ما حضور داشته باشند و امسال نیز برخی از بازیگران محجبه تلویزیون، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و ورزشکاران بانو دعوت به عمل آمده است تا در این جشن شرکت کنند.

ابراهیم‌پور خاطرنشان کرد: در شهر قم این مراسم در اواسط خرداد ماه و با حضور 500 دختر حافظ حجاب برگزار خواهد شد.

ضرورت فراهم سازی بسترهای گرایش به حجاب کامل

در ضمن باید توجه داشت علاوه بر فعالیت مؤسسات و تلاش‌های خانواده‌ها در امر حجاب، ایجاد و گسترش مراکز فروش لباس‌های اسلامی به صورت متنوع و زیبا می‌تواند جوانان را به سوی حجاب جلب کند. متاسفانه نبود لباس‌های مناسب و در واقع فراهم بودن زمینه برای تبلیغ و فروش لباس‌های نامتعارف و غربی خود عاملی شده که جوانان را به استفاده از آن‌ها فرا می‌خواند. وقتی قرار است نسبت به امری نهی شود پس باید زمینه‌های ترویج آن هم به حداقل ممکن برسد.

با این وجود باید گفت شهر قم در زمینه ترویج و حفظ حجاب فعالیت‌های سازنده‌ای را در سطح کشور انجام داده است و همچنان پایبند به اصول دین در خصوص حجاب اسلامی است و لازم است شهرها و مناطق دیگر کشور نیز با الگوبرداری از فعالیت‌های شهر مذهبی قم در زمینه حفظ و نهادینه ساختن حجاب گام بردارند و جوانان را به سمتی که شایسته یک کشور اسلامی است، هدایت کرده و رهنمون سازند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط حجاب قم