۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۴

سخنرانی نصرالله چه پیام‌هایی داشت؟

یک روزنامه لبنانی در اشاره به سخنرانی دیشب سید حسن نصرالله دبیرکل حزب‌الله لبنان نوشت که این اظهارات شامل چندین پیام برای چندین طرف‌ مختلف بود.
کد خبر : ۲۴۲۹۴۹
صراط: روزنامه «السفیر» نوشت سخنرانی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله لبنان در پانزدهمین سالروز عید مقاومت پر از پیام‌ برای تکفیری‌ها، دشمن اسرائیلی، اعراب، جریان «المستقبل» و تمامی گروه‌های مقاومت و اهالی «عرسال» بود.

این روزنامه افزود:  سخنرانی نصرالله در تمام بخش‌های خود حامل روحیه معنوی بالایی بود که او قصد داشت نه فقط به محیط ملی حامی حزب‌الله تزریق کند بلکه قصد انتقال آن به تمام صحنه عربی را داشت که از سوریه تا یمن و دیگر کشورها در برابر تروریسم تکفیری مقابله می کنند.

السفیر تصریح کرد: علیرغم تمام خطرهای موجود، سید حسن نصرالله اعتماد کامل خود برای مقابله به آنها را اعلام کرد. نصرالله زمانی که صلابت خود را در مقابل با خطر تکفیری نشان می‌داد دست برادری خود را به سمت اهالی عرسال دراز و اعلام کرد باید فتنه فرقه‌ای و طایفه‌ای که سخنان برخی طرف‌های داخلی درباره عرسال و اطراف شیعه نشین آن منجر به این موضوع شده، از بین برود. نصرالله در ادامه بر مُصر بودن حزب‌الله برای تامین امنیت عرسال تاکید کرد.
این روزنامه لبنانی افزود: اما نصرالله در تمییز میان عرسال و وضعیت رایج در کوه‌های آن که تحت سیطره عناصر تکفیری است، آشکارا سخن گفت.
دبیرکل حزب‌الله هیچ مجالی برای گمانه‌زنی و «خود تفسیری» باقی نگذاشت و گفت: در صورت امتناع دولت از ایفای نقش خود در این زمینه، اهالی بعلبک و هرمل حتی یک تکفیری را در کوه‌های «البقاع» باقی نخواهد گذاشت.
نصرالله افزود که تصمیم نهائی درباره وضعیت میدانی در عرسال گرفته شده اما اجرا یا عدم اجرای آن به گزینه نهائی حکومت بستگی دارد.

السفیر تصریح کرد: سید حسن نصرالله «قواعد درگیری» را شکست. اگر برخی مدعی بودند که معادله «ارتش، مقاومت و ملت» بخشی از گذشته شده، نصرالله تاکید کرد که این معادله همچنان زنده است. او تنها به زنده بودن این معادله اشاره کرد بلکه اعلام نمود معادله طلایی مذکور به خاطر پیروزی‌هایی که نتیجه می‌دهد، در حال مصادره به سوریه، یمن و عراق است.
از دیگر سو، سخنرانی سید حسن نصرالله بر هویت عربی تکیه داشت زمانی که از سوریه، لیبی، اردن، مصر، عراق، بحرین، عربستان ، یمن و فلسطین سخن می‌گفت.

السفیر در نهایت اینگونه خلاصه کرد که در مقابله با جنگ فعلی تحمیل شده، نصرالله اعلام کرد که اولویت فعلی مقابله با تروریسم است و بر تصحیح مفاهیم درگیری با تکفیری‌ها متمرکز شد و آن را از «پوشش مذهبی» که برخی با هدف جنگ شیعه و سنی تبلیغ می‌کنند، متمرکز شد.

سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان در ابتدای سخنرانی یکشنبه شب خود به مناسب روز عید مقاومت و پانزدهمین سالگرد مقاومت و آزادسازی جنوب این کشور سخنرانی کرد (جزئیات بیشتر).
منبع: فارس
برچسب ها: صراط نصرالله