۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۰

هاشمی: 20 هزار پزشک عمومی بیکارند

هاشمی با اشاره به اینکه با هیاهوهای ایجاد شده باور کرده بودم که 20 هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم اضافه کرد: ما با پرداختی های ماهانه 15 و 17 میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود تلاش خود را برای به کار گیری این پزشکان در مناطق محروم به کار گرفتیم.
کد خبر : ۲۴۲۹۶۵
صراط: وزیر بهداشت گفت: هدف از تشکیل شورای سلامت دهان ایجاد یک متولی برای بخش دهان و دندان بود که تا حدودی به این هدف دست یافته ایم.

به گزارش پایگاه خبری و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دکتر سید حسن هاشمی در پنجمین جلسه شورای سلامت دهان که روز گذشته در ستاد وزارت بهداشت برگزار شد با بیان اینکه اکثر ما ایده آلیست هستیم گفت: طبیعی است که هیچ کار جمعی، بدون نقص نیست یا اینکه به گونه ای نیست که تمام خواسته ها محقق شود.
دکتر هاشمی افزود: اگر روند جلسات شورا را پیگیری کنیم متوجه پیشرفت بسیار مثبتی در این زمینه می شویم چرا که عادت کردیم با هم فکر کنیم و تصمیم بگیریم و در صورت استمرار این جلسات، همکاران و مردم از برکات این تصمیمات بهره مند می شوند.

وزیر بهداشت در باره گسترش دانشگاه ها گفت: شورای عالی انقلاب فرهنگی تصمیم بسیار مهمی را گرفت که دانشگاه و دانشکده جدیدی جدا از نیازهای هر استان تأسیس نکنیم و به کیفیت دانشگاه های موجود توجه ویژه داشته باشیم و امیدواریم که در دانشگاه آزاد و وزارت علوم نیز این تصمیم اجرا شود.

هاشمی بیان داشت: وضعیت آموزش دندانپزشکی در کشور هرگز به گونه ای نیست که فکر کنیم دیگر نیازی به پیشرفت نداریم بلکه همیشه باید مردم را مد نظر داشته باشیم.

نباید بهداشت و درمان را فدای آموزش کنیم
وزیر بهداشت با بیان اینکه روسای دانشگاه ها در گذشته مسوولیت بهداشت و نیز درمان را به عهده داشتند افزود: در بسیاری از موارد، توسعه مراکز درمانی و بهداشتی فدای توسعه فضاهای آموزشی می شد و منابعی که باید در احداث بیمارستان و مراکز بهداشتی هزینه می شد به توسعه دانشگاه اختصاص یافت.

هاشمی ادامه داد: بین دانشگاه ها نیز رقابتی به لحاظ دارا بودن دانشکده و پژوهشکده ایجاد شده بود که در حال حاضر هم وجود دارد و مجلس و دولت نیز برای آن اعتباری در نظر نمی گرفتند بنابراین در مورد دندانپزشکی و پزشکی نباید این اشتباه را تکرار کنیم.

هاشمی با اشاره به اینکه با هیاهوهای ایجاد شده باور کرده بودم که 20 هزار نفر پزشک عمومی بیکار داریم اضافه کرد: ما با پرداختی های ماهانه 15 و 17 میلیون که گاهی مورد انتقاد اعضای کمیسیون بهداشت مجلس نیز بود تلاش خود را برای به کار گیری این پزشکان در مناطق محروم به کار گرفتیم.

وزیر بهداشت افزود: با وجود پرداخت های مناسب به پزشکان شاهد بودیم که تنها حدود 1500 پزشک عمومی اعلام آمادگی کردند و این خود می تواند به این معنی که یا پزشک عمومی نداریم و یا آنها تنها شماره نظام پزشکی دارند و دیگر پزشک نیستند.

مواجهه با موج بیش از 2 هزار نفری تحصیل کنندگان حارج از کشور در آینده
وزیر بهداشت اظهار داشت: در حال حاضر افرادی برای تحصیلات به خارج از کشور می روند و پس از دریافت مدرک به کشور باز می گردند که نمی توان به آنها بی توجه بود و آنها را محدود به یک آزمون ملی کرد.

 هاشمی ادامه داد: نباید تمام راه ها را برای این افراد ببندیم و لازم است که راه های دیگری برای بکارگیری این افراد در نظام سلامت مانند دوره های آموزشی و یا مهارت آموزی در نظر بگیریم.

وزیر بهداشت تأکید کرد: مهم تر از برنامه ریزی برای بکارگیری افرادی که در خارج از کشور تحصیل می کنند این است که بتوانیم پیشگیری کنیم و بخش خصوصی را به تأسیس دانشگاه و دانشکده ها تشویق کنیم.

هاشمی گفت: باید با تشویق بخش خصوصی بتوانیم در مناطقی مانند دبی، کردستان عراق، ترکیه و کویت دانشگاه داشته باشیم در همین زمینه نیز ایرانیان نیز می توانند در این مراکز تحصیل کنند.

وزیر بهداشت خاطر نشان کرد: واقعیتی که وجود دارد این است که در آینده با موج بیش از 2 هزار نفری تحصیلکردگان خارج از کشور مواجه هستیم که باید فکری اساسی در این زمینه صورت گیرد.

ضرورت ایجاد مؤسساتی برای امور اجرایی برنامه های حوزه بهداشت و درمان

هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود تأکید داشت: در حوزه بهداشت و درمان می توان مجموعه هایی را ایجاد کرد و امور اجرایی را به آنها سپرد اگر برنامه ای جهت احداث 3 هزار کلینیک داریم یک مجموعه بتواند آن را انجام دهد.

 هاشمی افزود: ما می توانیم مکان و وسایل را در اختیار این مجموعه ها قرار دهیم و مواد اولیه و تهیه پرسنل نیز بر عهده این مجموعه ها باشد و ما از آنها خرید خدمت را انجام می دهیم.

وزیر بهداشت تصریح کرد: درحوزه بهداشت نیز می توان همین روند را انجام داد ضمن اینکه در قالب برنامه مشترکی که با وزارت آموزش و پرورش داریم این خدمات را می توان واگذار کرد تا ما به وظیفه اصلی خود که نظارت است برسیم و در قالب بررسی های تصادفی در مدارس، میزان تأثیرات این طرح را ارزیابی و رصد کنیم.

هاشمی تأکید کرد: باید روی مدل خرید خدمت در روستاها و شهر ها فکر کنیم همان طور که داروخانه ها در روستاها را به بخش خصوصی واگذار کردیم می توان برای بهبود کیفیت و ارائه خدمات هر چه بهتر دندانپزشکی این مراکز را به بخش خصوصی اختصاص دهیم.
برچسب ها: صراط پزشک بیکار
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز