۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۳
حل شدن مسائل اقتصادی ربطی به روابط خارجی ندارد

توکلی: غیرت نباشد کشور خلاص است

وی با اشاره به اینکه اگر غیرت نباشد کشور از نظر اقتصادی خلاص است، اظهار داشت: کشور در این حالت نمی تواند بر اساس منافع ملی، عوامل را بسیج کند و سیاست های مبتنی بر منافع خارجی شکل می گیرد.
کد خبر : ۲۴۲۹۷۵
صراط: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: اینکه مسائل اقتصادی زمانی حل می شود که مسائل خارجی حل شده باشد اساس محکمی ندارد و روش اشتباهی است.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در نشست «مشق غیرت، بازرسی و بازجویی ممنوع» که صبح امروز در سالن اجتماعات خبرگزاری مهر برگزار شد، با بیان اینکه ملت ایران در جنگ تحمیلی غیرت به خرج داد، گفت: در جنگ تحمیلی، ملت ایران با غیرت عمل کرد و به تعبیر امروزی، غیرت همان عزت سیاسی است.

وی بااشاره به اینکه تعبیر امروزی غیرت سیاسی، عزت ملی است، اظهار داشت: عزت ملی ما به ازای اقتصادی دارد یعنی اینکه آمریکا در حال حاضر برای هیمنه خود خرج می کند تا بتواند گردش جریان مالی جهان را تضمین کند.

توکلی با اشاره به کشتی های جنگی آمریکا که به همراه نیروها در آسیای جنوب شرقی نگه داشته می شوند، گفت: آمریکا در شرایطی که جنگی در کار نیست، پایگاههای نظامی را در نقاط مختلف تعبیه کرده است. همه این اقدامات به این دلیل است که آمریکا می خواهد اقتدار خود را حفظ کند و با قدرت به دنبال اقتدار است.

وی با اشاره به اینکه اگر غیرت نباشد کشور از نظر اقتصادی خلاص است، اظهار داشت: کشور در این حالت نمی تواند بر اساس منافع ملی، عوامل را بسیج کند و سیاست های مبتنی بر منافع خارجی شکل می گیرد.

نماینده مردم تهران در مجلس اظهار داشت: نکته دوم یک اشتباه مسبوق به سابقه است که در ایران رخ داده است و سالهاست که در کشور گروه های مختلفی فکر می کنند که همه اصلاحات کشور از مسیر سیاست خارجی دنبال می شود.

توکلی ادامه داد: دیپلماسی خارجی در دنیای ظالمانه البته موضوع مهمی است اما این تصور کهنه قدیمی در سالهای بعد از انقلاب که در بین برخی اعضای نهضت آزادی نیز وجود داشت، اشتباه است. در دولت جدید و این اواخر نیز این تصور را بیان کردند و متوجه شدند که اشتباه است. اینکه مسائل اقتصادی زمانی حل می شود که مسائل خارجی حل شده باشد اساس محکمی ندارد و خودشان هم متوجه شدند که این روش اشتباهی است.

وی خاطرنشان کرد: ما گرفتار مسائلی در کشور هستیم که با ارتباط با آمریکا ممکن است بدتر شود. فساد سیستماتیک در ارتباط با آمریکا بدتر خواهد شد، اشرافی گری باعث می شود نوع تقاضای کالاهای مختلف تغییر پیدا کند و تولید به نفع طبقات ضعیف کاهش یابد؛ بر این اساس ارتباط با آمریکا این مسائل را در جامعه با مشکل بیشتری مواجه می کند.

توکلی به تنازع سیاسی که اکنون در کشور وجود دارد اشاره کرد و گفت: تنازع سیاسی مخل تولید و منابع و ایجاد شغل است. اینکه ما تحمل نداریم حرف یکدیگر را در داخل و حتی بین گروههای دیگر گوش دهیم، مشکل بزرگی است و یکی از بلایایی که به آن مبتلا هستیم سپردن مناصب به افراد غیر مناسب به دلایل قومی گرایی و جناح گرایی است که این نیز خود سرمنشاء فساد است و با رابطه با آمریکا بدتر می شود.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: ما باید به وزن داخل بیفزاییم و باید اهتمام خود را بیشتر کنیم.
منبع: مهر
برچسب ها: صراط توکلی اقتصاد