۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۴
به منظور جبران شکست در تجاوز به یمن؛

ریاض در یک استان یمن ارتش می‌سازد

ریاض که طی 60 روز تجاوز به یمن به هیچ یک از اهدافش نرسیده است در تلاش برای تشکیل ارتش در یمن است تا پیش از آغاز نشست ژنو، به دستاوردی دلخوش شود.
کد خبر : ۲۴۲۹۷۶
صراط: ریاض که طی 60 روز تجاوز به یمن به هیچ یک از اهدافش نرسیده است در تلاش برای تشکیل ارتش در یمن است تا پیش از آغاز نشست ژنو، به دستاوردی دلخوش شود.

منابع رسانه‌ای در عربستان سعودی از تجهیز 50 هزار جنگجو به بهانه بازپس‌گیری صنعا و صعده از انصارالله و انقلابیون یمن خبر دادند و اعلام کردند که این افراد برای از بین بردن توازن قوا در جبهه‌های نزدیک به عربستان، آموزش داده شده‌اند.

 در چنین شرایطی، پایگاه خبری «یمن پرس» نیز نوشت که سرتیپ ستاد «محمد علی المقدشی» رئیس ستاد مشترک ارتش یمن نیز وارد منطقه «العذر» در شرق استان «مأرب» در مرز عربستان سعودی شده است و این منطقه به مرکز ثقل برای بازسازی ساختار نیروهای نظامی تبدیل شده است.

این منطقه در فاصله 150 تا 200 کیلومتری جبهه‌های درگیری در مأرب و الجوف در نزدیکی استانهای صنعا و صعده قرار دارد.

به گفته منابع قبیله‌ای، سرتیپ المقدشی در تماس مستمر با سران قبایل در مأرب است تا طرح‌های میان ارتش و مقاومت به اصطلاح مردمی را در دو جبهه صرواح و الجدعان هماهنگ و اجرایی کند.

گفته می‌شود که سرتیپ «عادل القمیری» فرمانده محور نظامی با مقاومت مردمی و برخی یگانهای ارتش هماهنگ است تا این یگانها هر چه سریعتر از کشورهای ائتلاف حمایت نظامی دریافت کند.

برخی تحلیل‌گران می‌گویند: هدف از این اقدام این است که به جای دخالت نظامی زمینی گسترده در یمن، نیروهای یمنی همسو با سیاست‌های ریاض به سوی جبهه‌های درگیری در مارب و الجوف روانه شوند تا در دو محور به سوی صنعا و صعده پیشروی کنند.

از سوی دیگر روزنامه لبنانی «الاخبار» از قصد عربستان برای تشکیل ارتش در حضرموت یمن که به قلب القاعده مشهور شده، خبر داد.

این روزنامه می نویسد که عربستان سعودی می‌خواهد پیش از نشستن پشت میز مذاکرات، از هر فرصتی برای گرفتن امتیاز و رسیدن به دستاورد از تجاوزی که رو به ناکامی و شکست است، استفاده کند. تشکیل ارتش جدید، آخرین برگه عربستان است که به فرماندهی سرتیپ المقدشی در استان «حضرموت» پیگیری می‌شود و از داخل عربستان سعودی هدایت خواهد شد.

پس از آنکه عربستان تمام دلخوشی‌های خود در تجاوزی که دو ماه از آن می‌گذرد را از دست داد، اکنون تلاش دارد طرح‌های جایگزینی تدوین کند تا پیش از توقف خونریزی در یمن، به دستاوردهایی برسد و سپس به اقدام سیاسی که انتظار می‌رود تحت عنوان کنفرانس ژنو آغاز شود، گرایش یابد.

بنا بر این گزارش، در سایه درگیری‌های مرزی میان عربستان و یمن، و حمله قبایل مرزنشین یمن به پایگاه‌های نظامی عربستان، ریاض به فکر تشکیل یک هسته ارتش در منطقه «العبر» در استان حضرموت تحت فرماندهی مستقر در منطقه «شرورة» عربستان سعودی افتاد. اما پایگاه اصلی و اجرایی در منطقه العبر در داخل یمن و تحت فرماندهی سرتیپ المقدشی خواهد بود تا یکی از مصوبات نشست ریاض مبنی بر ایجاد ارتش جدید یمن، تحقق یابد.

المقدشی یکشنبه (دیروز) اعلام کرد که درصدد تشکیل ارتشی «یمنی» است که شامل تمامی مردم از شمال تا جنوب و از شرق به غرب است و به همین دلیل نیز از مردم یمن خواست تا در آمادگی کامل به سر ببرند و به ارتش در زمانی که به صورت رسمی اعلام شد، بپیوندید.

گزارش‌ها درباره این ارتش ضد و نقیض است و علی‌رغم اینکه المقدشی گفته که آن «ارتش یمن» است اطلاعات به دست آمده حاکی از این است که تابعیت اعضای آن علاوه بر یمنی، همچنین سنگالی و نیجریه‌ای خواهد بود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط عربستان ریاض