۰۴ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۴۶
۲۰ درصد سیگار مصرفی در کشور قاچاق است

سن سیگاری شدن در ایران چقدر است؟

شروع مصرف دخانیات در کشور به ۱۷ سال رسیده است.
کد خبر : ۲۴۲۹۸۷
صراط: معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: سالانه ۶۵ میلیارد نخ سیگار در کشور دود می‌شود که ۱۵ تا ۲۰ درصد آن قاچاق است و متأسفانه شروع مصرف دخانیات در کشور به ۱۷ سال رسیده است.

علی‌اکبر سیاری در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با دخانیات گفت: سالانه در کشور 65 میلیارد نخ سیگار مصرف می‌شود به طوری که 65 هزار نفر در سال مرگشان مرتبط با سیگار است و 50 درصد مرگ افراد سیگاری به دلیل مصرف آن است.

وی ادامه داد: برای کاهش مصرف دخانیات 6 راهکار پیشنهاد می‌شود افزایش قیمت دخانیات از طریق دریافت مالیات و قیمت خرده‌فروشی یکی از این اقدامات است که سال گذشته تلاش کردیم به قانون تبدیل شود و اگر تصویب می شد امسال 2 هزار میلیارد تومان و در 5 سال 11 هزار میلیارد تومان به درآمد دولت افزوده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه افزایش قیمت دخانیات باعث کاهش مصرف آن می‌شود گفت: 90 درصد افرادی که اعتیاد به مواد دخانی دارند شروع مصرفشان زیر 17 سال است و قیمت پایین این مواد از علل مصرف آن است و  شرکت‌های دخانی تلاش می‌کنند این قیمت پایین نگه داشته شود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: برنامه دوم اطلاع رسانی به مردم است باید بدانند از 10 نفری که به دلیل سرطان ریه فوت می‌کنند 9 نفر به دلیل مصرف مواد دخانی است و خطر حمله قلبی 2 تا 4 برابر می‌شود همچنین از 6 میلیون نفری که در دنیا به دلیل مصرف دخانیات فوت می‌کنند 600 هزار نفر مربوط به دود دسته دوم و استنشاق آن هستند.

سیاری ممنوعیت مصرف مواد دخانی در اماکن عمومی را اقدام دیگر دانست و گفت: امسال هشدارهایی دراین رابطه نصب کرده‌ایم اما نیرویی برای جلوگیری از تخطی قانون وجود ندارد مردم باید خودشان مصرف نکنند و به یکدیگر هم آموزش دهند.

وی ادامه داد: جلوگیری از تبلیغ مواد دخانی دیگر اقدام موثر است باید روی سیگارها هشدار نصب شود به همین دلیل تصاویر جدیدی روی بسته‌ها نصب خواهد شد. همچنین وضعیت مصرف نیز باید در کشور مانیتور شود.

وی ادامه داد: امکاناتی برای ترک نیز ایجاد شده 70 مرکز ترک اعتیاد مواد دخانی وجود داشته که امسال برنامه داریم در شبکه بهداشتی ادغام کنیم به طوری که 17 هزار خانه بهداشت و 6 هزار پایگاه بهداشت داریم شبکه را گسترش می‌دهیم و یکی از برنامه‌های ما موضوع سیگار خواهد بود.

معاون بهداشتی وزیر بهداشت گفت: در زمینه اخد مالیات بر مواد دخانی موفق نشدیم به سامان برسانیم چرا که می‌گویند اگر قیمت سیگار بالا برود قاچاق و دسترسی بیشتر می‌شود در حالی که این یک تجربه جهانی است و کشورهای توسعه یافته موفق به انجام ان شده‌اند.

وی ادامه داد: ایران عضو کنوانسیون بین‌المللی قاچاق مواد دخانی و مواد مخدر است اما بحث مالیات اقدام جدی در کشور قلمداد نمی‌شود مهم این است عزم ملی وجود داشته باشد.

سیاری گفت: 15 تا 20 درصد سیگار مصرفی در کشور به صورت قاچاق است و هرچه در کشوری فساد بیشتر شود تجارت‌های غیرقانونی آن هم بیشتر می‌شود بنابراین نمی توان این بازار را به روش سنتی رها کرد بلکه باید با تکنولوژی روز از بدو تولید تا مصرف آن را ساماندهی کنیم.

وی گفت: در دود سیگار 4 هزار ماده سرطان‌زا وجود دارد و هر وعده قلیان معادل 200 نخ سیگار است اما متاسفانه مصرف قلیان در زنان و نوجوانان ما رو به افزایش است.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط سیگار