۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۴
زارعی در نطق میان‌دستور:

روحانی و ظریف از حالت التماسی خارج شوند

وی افزود: اکنون با حمایت مجدد از تیم مذاکره‌کننده از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهیم تا با تغییر رویکرد نسبت به تعامل با مجلس و مردم از حالت انفعالی و التماسی خارج شوند.
کد خبر : ۲۴۳۰۸۶
صراط: نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: ضمن حمایت مجدد از تیم مذاکره‌کننده از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهیم تا با تغییر رویکرد نسبت به تعامل با مجلس و مردم از حالت انفعالی و التماسی خارج شوند.

علی‌اصغر زارعی در نطق میان‌دستور خود در جلسه علنی امروز مجلس 5 خرداد 94 گفت:‌ مذاکرات هسته ای با تدبیر رهبر معظم انقلاب مبنی بر کسب تجربه تاریخی توسط ملت ادامه دارد و بر اساس تدبیر و تصمیم نظام هیچ کس با اصل مذاکرات مخالف نیست.

وی ادامه داد: ولیکن متأسفانه عملکرد تیم مذاکره‌کننده در تعامل با مجلس و مردم ضعیف و منفی است به طوری که نمایندگان ملت از محتوای توافقی که به آن رضایت داده شده مطلع نیستند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: تیم مذاکره‌کننده تاکنون فقط گزارش امتیازهای داده شده و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشور را به مجلس و مردم ارائه کرده است ولیکن تاکنون خبری از ستانده‌ها در برابر این همه عقب‌نشینی ارائه نکرده است.

زارعی خاطرنشان کرد: مشاهده می‌شود که در برابر این بی‌اطلاعی در این سو که تیم طرف مقابل با زیر پا گذاشتن تعهدات اخلاقی گزارشی از محتوا و فرایند آن را به کنگره‌ حامیان منطقه‌ای، رژیم صهیونیستی و مراکز پژوهشی در آمریکا می‌دهند و نتیجه آن اینکه اختلافات و مخالفت‌های اولیه بر روی توافق ژنو و لوزان با موافقت همگانی آنان تبدیل شده است و البته گاهی به شکل تاکتیکی و برای امتیازگیری بیشتر از ایران مخالفت‌های ظاهری شنیده می‌شود.

وی افزود: اکنون با حمایت مجدد از تیم مذاکره‌کننده از رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهیم تا با تغییر رویکرد نسبت به تعامل با مجلس و مردم از حالت انفعالی و التماسی خارج شوند.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت:‌ زمانی که طرح اقدام مشترک در ژنو اعلام شد با بررسی محتوای طرح موجی از مخالفت در داخل کشور صورت گرفت. اما مسئولین دولتی زبان به تبریک و تشکر گشودند.

زارعی ادامه داد: با بلند شدن زوزه مخالفت رژیم صهیونیستی و برخی شیوخ منطقه متأسفانه مسئولین در دولت منتقدین را به همسویی با رژیم صهیونیستی متهم کرده و چه حرف‌های گزافی که نزدند.

وی افزود: قرار بود توافق نهایی در یک مرحله آن هم با روشن شدن جزئیات انجام شود که با مدیریت صحنه از سوی طرف مقابل و بی‌تدبیری تیم هسته‌ای به بیانیه لوزان رسیدیم. بیانیه لوزان امتیازهای داده شده و عقب‌نشینی ما را با شرح بیشتری بیان می‌کرد ولی به تعهدات طرف مقابل در هاله‌ای از ابهام اشاره داشت.

عضو کمیسیون آموزش مجلس اضافه کرد: در این مرحله مجددا اختلافات در درون آمریکا فیمابین تیم اوباما و سناتورها و های و هوی رژیم غاصب صهیونیستی و برخی شیوخ منطقه بلند شد. اوباما تهدید به وتوی مصوبات سنا کرد و تعدادی از سناتورها به مسئولین ما نامه نوشتند که دولت آمریکا اختیاری برای لغو تحریم‌ها ندارد.

زارعی اظهار داشت: تعجب اینجاست که همه مخالفان دیروز توافق بدون اینکه هنوز توافقی صورت گرفته باشد امروز موافق توافق شده‌اند. حقیقتا چه شده و چه خبری به آنان رسیده که در کمپ دیوید شیوخ منطقه، رژیم صهیونیستی و سناتورهای مخالف دیروز از توافقی که هنوز به نتیجه نرسیده رسما اعلام رضایت می‌کنند.

وی افزود: اگر تیم مذاکره‌کننده گزاره‌برگ خود را به مجلس و مردم ارائه می‌کرد حد و حدود انتظارات طرف مقابل را مدیریت و از خطوط قرمز نظام و با صلابت دفاع می‌کرد. عدم ارائه گزارش از محتوای مذاکرات به مجلس به بهانه عدم امکان انتشار آن به هیچ وجه پذیرفته نیست.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مگر طرف‌های مقابل به کنگره گزارش نمی‌دهند، مگر حامیان منطقه‌ای خود را از محتوی مطلع نمی‌کنند،‌مگر در اینکه تقسیم کاری برای مدیریت فضای مذاکرات کرده‌اند تردید وجود دارد. چرا به ظرفیت مجلس و مطلع ساختن مردم به عنوان حامی تیم مذاکره‌کننده بی‌اعتنایی می‌شود؟

زارعی با اشاره به جایگاه مجلس در توافق ژنو، گفت: مطابق اصل 77 قانون اساسی باید کلیه توافقنامه‌ها به تصویب مجلس برسد و ثانیا مصوبه سال 84 مجلس در توقف اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی کماکان به قوت خود باقیست.

وی افزود: توافق خوب از نظر ما در مجلس شورای اسلامی توافقی است که اولا در چارچوب خطوط قرمز نظام تنظیم شده باشد و ثانیا توسعه صنعت هسته‌ای صلح آمیز را از مرحله بهره‌برداری از معدن تا غنی‌سازی و بازفراوری به رسمیت شناخته و نظارت و بازرسی‌ها در چارچوب (NPT) باشد.

عضو هیأت رئیسه فراکسیون اصولگرایان مجلس اظهار داشت: اساسا با محدود شدن فعالیت هسته‌ای چرا نظارت‌های گسترده حتی پروتکل الحاقی را بپذیریم؟ به وضوح روشن است که هدف دشمنان دسترسی به زمینه‌هایی است که موجب اقتدار علمی و نظامی شده و آنان از این همه خلاقیت و توانایی نیروهای متعهد در بهت به سر می‌برند.

زارعی اضافه کرد: مگر شهادت دانشمندان هسته‌ای در شناسایی آنان در همین فرایند دسترسی و بازرسی نبود؟ اجرای پروتکل الحاقی هیچ مبنای منطقی و علمی نداشته و صرفا خواسته‌ای سیاسی از سوی دشمنان است و لذا از تیم مذاکره‌کننده به جد می‌خواهم تا از پذیرش اجرای پروتکل الحاقی امتناع کرده، دسترسی‌ها در چارچوب مقررات NPT کفایت از اعتمادسازی است.

وی افزود: متأسفانه تصور اکثر مدیران دولتی بر این است که با لغو تحریم‌ها به سرعت مشکلات برطرف می‌شود. این مسئله حتی مورد تأیید اقتصاددانان طرف دولت نیز نیست و ثانیا در صورت رفع تحریم‌ها باید نسبت به برقراری روابط اقتصادی با کشورهایی که در تحریم‌های ظالمانه بیشترین آسیب‌ها را متوجه ما ساختند برخورد جدی داشته باشیم.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: مبادا دولت‌هایی که با جسارت و گستاخی از دادن دارو و آمبولانس دانش فنی و تجهیزات صنعتی و اقلام کشاورزی ممانعت کرده‌اند و محدودیت‌های مالی و بانکی ایجاد کردند نسبت به شرکت‌ها و پیمانکاران داخلی که با تلاش فراوان چرخ اقتصاد و تولید را در حال حرکت نگاه داشتند در اولویت قرار گیرند.

زارعی در پایان گفت: از آقای رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه می‌خواهم تا در این مرحله نهایی و سخت از مذاکرات نسبت به تغییر و تقویت تیم مذاکره‌کننده اقدام کنند تا با روحیه و توان جدید مراحل نهایی با رعایت خطوط قرمز و مصالح کشور به سرانجام برسد و تأکید می‌کنم که مطالبه رهبر معظم انقلاب و نمایندگان مجلس شورای اسلامی مبنی بر لغو یکباره و همزمان همه تحریم‌ها و پذیرش هر توافق احتمالی نیازمند کسب نظر مجلس شورای اسلامی خواهد بود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط زارعی