۰۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷

حاشیه‌های انتخابات هیات رئیسه مجلس

نشست امروز مجلس برای انتخاب اعضای هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی با حاشیه‌هایی همراه بود.
کد خبر : ۲۴۳۰۸۷
صراط: صبح امروز (سه‌شنبه) جلسه علنی مجلس شورای اسلامی در حالی آغاز شد که انتخابات چهارمین دوره هیات رئیسه مجلس نهم اولین دستور کار خانه ملت بود.

انتخاباتی که چند روز پیش از رای‌گیری در صحن حاشیه‌هایی هم داشت. ابتدای فراکسیون‌های اصولگرایای مجلس قصد داشتند لیست واحد ارائه کنند اما در نهایت شب گذشته (دوشنبه) هر فراکسیون لیست خود را ارائه کرد تا خواب لیست واحد تعبیر نشود، هرچند در لیست نهایی 2 فراکسیون گزینه ریاست و نواب رئیس مشترک بودند.

همین گزینه‌های مشترک 2 فراکسیون اصولگرای مجلس کمی حساسیت انتخابات هیات رئیسه را کاهش داد تا جایی که در نشست امروز خانه ملت کاهش لابی‌ها محسوس بود.

اسامی نامزدها برای پست‌های مختلف هیات رئیسه اعلام شد، با رونمایی از هر اسم حرف‌های درگوشی آغاز می‌شد و نمایندگان نظرات خود را درباره نامزدها اعلام می‌کردند.

رای‌گیری انجام و شمارش آراء آغاز شد، پس از پایان رای‌گیری از مصافحه نمایندگان می‌شد دریافت که چه کسانی وارد هیات رئیسه شدند، در این بین تبریک نمایندگان به سیداحمدرضا دستغیب بیشتر از سایر اعضای جدید هیات رئیسه به چشم می‌آمد.

پس از اتمام انتخابات و برگزاری مراسم سوگند اعضای هیات رئیسه جدید که ناهماهنگی در همخوانی متن سوگندنامه در میان آنها مشاهده می‌شد، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت «اعضای هیات رئیسه امتحان خوبی برای تواشیح ندادند.»

همچنین وی از اعضای هیات رئیسه سال گذشته به ویژه سبحانی‌نیا و نعمتی که در این دوره موفق به کسب آرا لازم نشدند تشکر کرد و برای هیات رئیسه جدید آرزوی موفقیت نمود.

این گزارش حاکی است پس از اتمام مراسم قرائت سوگند هیات رئیسه و پایین آمدن آنها از پشت تریبون بار دیگر برنامه مصافحه و معانقه میان اعضا و نمایندگان آغاز شد.
پس از اعلام نتیجه انتخاب رئیس و نواب رئیس که نمایندگان وارد دستور بررسی طرح فعالیت احزاب و گروه‌های سیاسی شدند نادر قاضی‌پور پیشنهاد حذف ماده بیست را مطرح کرد. در میان توضیحات وی لاریجانی جهت خاتمه دادن به سخنان او از او تشکر کرد که قاضی‌پور پاسخ داد شما- لاریجانی تازه رئیس شده‌ای بگذار حکم ریاستت خشک شود که لاریجانی نیز پاسخ گفت یعنی یک تشکر هم نمی‌توانیم بکنیم.

هنگام دفاع دواتگری نماینده مردم مراغه در مجلس شورای اسلامی از حذف یکی از بندهای ماده 20 طرح فعالیت احزاب و گروه های سیاسی وی از لاریجانی که ریاست جلسه را برعهده داشت تقاضا کرد که به نمایندگان تذکر دهند به بحث گوش کنند و لاریجانی نیز ضمن تایید تقاضای او گفت دوستان در صندلی‌هایشان مستقر شوند. انتخابات تمام شده است، معانقات را برای بعد بگذاریم و این در حالی بود که تا چند دقیقه بعد از این تذکر نیز هنوز نمایندگان در میانه صحن با ابوترابی‌فرد و باهنر که به عنوان نواب رئیس انتخاب شده بودند دست داده و روبوسی می‌کردند.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط انتخابات