۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۱
آیا عارف باز هم کنار می‌رود

واکنش عارف به اظهارات اخیر شریعتمداری

عارف بیان داشت: ما اگر مدعی اصلاح‌طلبی هستیم بنا نیست که هرچه را ما می‌خواهیم بگویند، این با منش اصلاح‌طلبانه ما سازگار نیست، کشور باید به سمتی برود که هر گروهی در آزادی کامل نظرات خود را بیان کند.
کد خبر : ۲۴۳۲۰۹
واکنش عارف به اظهارات اخیر شریعتمداریصراط: مشاور عارف اعلام کرده بود سفر وی به کرمان اهداف انتخاباتی ندارد، اما پاسخ به پرسش‌های دانشجویان کرمان بی‌ارتباط با حال و هوای انتخابات آینده نبود.

سخنرانی محمدرضا عارف بعد از ظهر سه شنبه در دانشگاه شهید باهنر کرمان با تدابیر امنیتی ویژه‌ای از سوی حراست و انتظامات دانشگاه همراه بود تا بتوانند از ورود خبرنگاران برای پوشش خبری این جلسه جلوگیری کنند.

با اینکه جلسات و برنامه‌های مهم دانشگاه به دلیل سخنرانی عارف لغو شده بود و نگهبانان ملزم به پذیرش افرادی بودند که کارت دانشجویی دانشگاه باهنر داشتند، اما در جلسه سخنرانی حضور دانشجویان اصلاح‌طلب از دانشگاه‌های دیگر نیز به چشم می‌خورد.

در ورود دانشجویان دانشگاه باهنر نیز گزینشی عمل شده بود و تمام دانشجویان حق ورود به تالار وحدت دانشگاه را نداشتند در حین سخنرانی نیز بسیاری از افراد توسط انتظامات از تالار اخراج شدند.

اما تدابیر مقدماتی امنیتی سخنرانی عارف که مشاور وی از چند روز پیش اعلام کرده بود اهداف انتخاباتی ندارد، حاشیه‌های دیگری نیز به دنبال داشت و پاسخ به پرسش‌ها بی ارتباط با حال و هوای انتخابات آینده نبود.

*سخنرانی محتاطانه عارف حوصله دانشجویان را سر برد

عارف که در سخنرانی یک ساعته خود سعی داشت جوی آرام را دنبال کند و بسیار محتاطانه سخن می‌گفت در ادامه پرسش و پاسخ‌ها سبب ایجاد تنش‌هایی شد که برخی از دانشجویان شعار مرگ بر فتنه‌گر را سر دادند.

عارف در حین سخنرانی خود که متوجه شده بود جلسه برای دانشجویان کسل‌کننده است، گفت: می‌دانم که شما برای حرف‌های سیاسی این جا آمده‌اید، اما من حرف‌های شعارگونه سیاسی زده‌ام.

دانشجویانی که انتظار چنین سخنرانی را نداشتند، ترجیح دادند با طرح پرسش‌هایی به جواب‌های خود برسند، اما بخش پرسش و پاسخ نیز به مذاق دانشجویان خوش نیامد، چرا که از ابتدا با اعتراض آنها روبه‌رو شد.

* به سئوالات از پیش تعیین‌شده موجب اعتراض شد

از نظر دانشجویان پرسش‌های مطرح‌ شده در واقع سئوالات از پیش‌ تعیین‌شده‌ای بودند که هیچ جذابیتی برای این جلسه نداشت.

سئوال اول که توسط مجری قرائت شد، مبنی بر اینکه «نظر عارف در مورد حوزه علوم انسانی دانشجویان چیست»، موجب تعجب و خنده دانشجویان شد که مجری دانشجویان را به سکوت دعوت ‌کرد.

عارف پاسخ داد: بازنگری در تمام حوزه‌ها در شورای انقلاب فرهنگی قرار گرفته بود، برخی از گروه‌ها مانند گروه‌ پزشکی بازگشایی شد و دیدگاه‌هایی وجود داشت که برخی از دروس پایه و دروس بالینی کاربرد خاصی ندارد.

وی افزود: البته آن زمان یکی از دغدغه‌ها و آرزوی تمام اساتید این بود که چرا نباید دروس ما تالیفات ایرانی باشند، گروه‌های پزشکی، مهندسی و سپس علوم انسانی بازگشایی شد، زیرا مبتنی بر تمام نظریه‌های اسلامی از جمله اقتصاد، جامعه شناسی، علوم تربیتی، روانشناسی، مدیریت و... بود.

عارف ادامه داد: دو دیدگاه مطرح شده بود، یکی اینکه دانشگاه‌ها تعطیل بماند تا نظریه‌ها به صورت کتاب درسی دربیاید که نیاز به زمان طولانی داشت و برای تشویق صاحبنظران مشترک حوزه و دانشگاه سازمانی تشکیل شد تا تالیف نظریه‌هایی در علوم انسانی داشته باشند.

وی افزود: چند مرکز پژوهشی حوزه و دانشگاه نیز ایجاد و گام‌هایی برای ارتباط حوزه و دانشگاه برداشته شد و به دلیل گرفتاری اساتید و مسئولیت‌هایی که روحانیون داشتند به تدریج ارتباط نزدیک آنها کمرنگ شد و همیشه این مسئله مطرح و جزء مطالبات مقام معظم رهبری بوده است.

عارف با اشاره به اینکه در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی ستادی را ایجاد کرد، گفت: در این ستاد کارهای خوبی صورت گرفته اما هنوز خروجی ارزشمندی که مبنای حرکت دانشگاه باشد را شاهد نبوده‌ایم.

وی افزود: اساتید حوزه و هم اساتید علوم انسانی باید این مطالبه سه دهه‌ای را ساماندهی کنند تا هیچ نظریه غربی و شرقی به تنهایی مطرح نشود و در کنار نظریه غربی نظریه دانشمند شرقی نیز آورده شود.

*آیا رفتار صدا و سیما برخلاف همدلی دولت و ملت است؟!

سئوال: در سال‌های اخیر شاهد رفتار دوگانه و تبعیض‌آمیزی در مورد دولت‌های بر سر کار آمده هستیم، آیا این رفتار برخلاف همدلی دولت و ملت نیست؟ برنامه دولت اصلاحات در این مورد چیست؟

عارف بیان داشت: این گلایه‌ای است که ما همیشه از صدا و سیما به عنوان رسانه ملی داشته‌ایم که باید با یک نگاه فراتر از جناح‌ها داشته باشد از یک روزنامه محلی جناحی گلایه‌ای نداریم، اما به یک نهاد عمومی فرهنگ‌ساز وارد است.

وی افزود: دیدگاه‌های فردی ارزشمند است، اما مثلا رئیس دانشگاه در محیط دانشگاه نباید به طرفداری کاندیدای مورد علاقه خود بپردازد، زیرا وقتی رئیس دانشگاه می‌شود، رئیس تمام تفکرات است.

عارف با بیان اینکه امیدواریم مدیریت جدید رسانه ملی به این سمت برود که جوانان ما به جای استفاده از شبکه‌های غیر ایرانی به سمت شبکه‌های ملی بیایند و مبنای خبر و تحلیل‌هایشان رسانه ملی باشد.

*واکنش عارف به اظهارات اخیر شریعتمداری

سئوال: نظر شما در مورد اظهارات اخیر شریعتمداری در ارتباط با مسائل هسته‌ای و مذاکرات چیست؟

عارف بیان داشت: ما اگر مدعی اصلاح‌طلبی هستیم بنا نیست که هرچه را ما می‌خواهیم بگویند، این با منش اصلاح‌طلبانه ما سازگار نیست، کشور باید به سمتی برود که هر گروهی در آزادی کامل نظرات خود را بیان کند.

وی افزود: اما در عین حال آن چه که ما اصرار داریم، اصرار بر اخلاق است، تیم مذاکره‌کننده ما اولا از قوی‌ترین کارشناسان هستند و همچنین از متعهدترین تیم مذاکره‌ای برخوردار هستیم، من با آقای ظریف از زمان دیپلم که وارد سانفرانسیسکو شد، آشنایی دارم، واقعا متدین و دردمند به ارزش‌های انقلاب است، بقیه هم اینگونه هستند.

عارف گفت: ببینید در چه فضایی مذاکره می‌کنند در مقابل 6 ابرقدرت و کارشناسان مار خورده افعی شده که خداوند لطف کرده و تیم ما در مقابل آنها کم نیاورده و هیچ گافی نداده‌اند و در چارچوب سیاست‌های مقام معظم رهبری شفاف عمل کرده‌اند.

*مردم اجازه عبور از خط قرمزها را به تیم مذاکره‌ای نمی‌دهند

وی تاکید کرد: که تیم مذاکره‌کننده ما به خوبی متوجه خطوط قرمز هستند، نه خودشان مایل هستند و نه مردم اجازه عبور از خطوط قرمز را به آنها می‌دهند به هرحال ما انقلاب کردیم و سی و چند سال با تمام غرغرها و مستبدهای دنیا جنگیدیم و از آرمان‌های خود کوتاه نمی‌آییم.

سئوال: آیا مطلب چند روز پیش مجلس به ویژه آقای کوچک‌زاده در مورد ظریف درست است؟

عارف پاسخ داد: آن مطلب را از شخصی به عنوان نماینده مردم در مجلس تایید نمی‌کنم، ایشان باید نظر مخالف خود را مطرح کنند و به همین دلیل می‌‌خواهیم مجلس هم تغییری که در کشور ایجاد شده را اتخاذ کند.

وی تاکید کرد: دولت باید احساس کند مجلس پشتش است و خود را شریک دولت می‌داند، من وزیر بوده‌ام و می‌دانم سئوال‌هایی که از یک وزیر می‌شود چند ساعت وقت وزیر را می‌گیرد، گاهی تعداد سئوالات از وزیر دو رقمی می‌شود، آیا از وزیری که 80 تا 100 سئوال مطرح می‌شود، دیگر وقتی برای فکر کردن به مسائل و وظایف اصلی‌اش باقی می‌ماند.

عارف تصریح کرد: بله سئوال پرسیدن حق قانونی مجلس است و به جای 100 تا هزار سئوال هم بپرسند ایرادی ندارد، اما می‌دانم که ریشه این سئوال پرسیدن‌ها از کجاست، مثلا فلان نماینده می‌گوید که فردی را رئیس فلان اداره بگذار، وزیر هم این کار را انجام نمی‌دهد.

وی با بیان اینکه این خواسته‌ها شبهه دخالت قوه مقننه در قوه مجریه است، ادامه داد: آن طرف را می‌‌گویند که قوه مجریه حق دخالت در قوه مقننه ندارد، اما این طرف را نمی‌گویند.

عارف متذکر شد: امیدواریم با حضور شما جوانان ترکیب مجلس نیز اصلاح شود و یک مجلس کارشناس و متخصص روی کار بیاید که دولت احساس کند، مجلس با آن همدل است.

سئوال: با توجه به اینکه در آستانه توافق مذاکرات با غرب هستیم در جواب مخالفان این توافق که آن را به ضرر کشور می‌دانند چه می‌توان گفت؟

عارف اظهار داشت: امیدواریم با برنامه به نتیجه بگیریم و بتوانیم به حقوق به‌حق خود برسیم نه تنها فناوری پیشرفت هسته‌ای را که حق خود و تمام ملت‌ها می‌دانیم، بلکه خواهان دستیابی به تمام فناوری‌های صلح‌آمیز هستیم.

وی افزود: امیدواریم نه تنها این حق مشروط ما توسط کشورهای 5+1 به رسمیت شناخته شود، بلکه راه برای کشورهای دیگر نیز باز شود.

*آیا عارف باز هم به نفع روحانی کنار می‌رود؟

سئوال: کناره‌گیری از انتخابات 92 به اختیار چه کسی بوده است؟ و آیا در صورت دوباره شرکت در انتخابات به نفع آقای روحانی کنار می‌کشید؟

عارف پاسخ داد: آقای روحانی که رئیس جمهور است و نمی‌تواند در انتخابات مجلس شرکت کند.

وی ادامه داد که این سئوال مهمی است و اجازه بدهید با شرایطی که اکنون داریم من جزئیات را پاسخ ندهم.

عارف با بیان اینکه فضای سال 91 طوری برنامه‌ریزی شده بود که اصلاح‌طلبان امیدی به پیروزی نداشتند، عنوان کرد: در سال 92 تعدادی از جوانان عزیز که از سال 86 در خدمت آنها بودم، حضور من را با توجه به شرایط کشور و انقلاب ضروری دیدند.

وی افزود: من هم مشورت‌های زیادی با جوانان انجام دادم، جوانانی که بریده بودند و هیچ انگیزه و امیدی نداشتند به تدریج بحث پیروزی چه شوخی و چه جدی مطرح شد و من هم با نگاه ارزشی و فرهنگی جلو آمدم و فضا را گرم کردم.

عارف یادآور شد: گفته بودم که اگر بزرگانی مانند آقای هاشمی و خاتمی بیایند من کنار می‌کشم، من برای ادای وظیفه آمدم و به ارزیابی دیگران در مسئولیت‌های دیگران موفق بودم و از اول هم شعار اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی باور ما است.

وی افزود: هیچ برنامه‌ریزی رسمی و تشکیل قدرت نبوده و من به صورت نانوشته کم‌کم ائتلاف‌هایی نه از جوانان بلکه از بزرگان آغاز شد و هیچ تصمیمی به کناره‌گیری نداشتم، اما نظرسنجی‌ها کم‌کم تغییر کرده بود.

عارف گفت: یکی از دوستان به من زنگ زد و گفت فضای جوی کرمان مناسب نیست نیا، گفت شما برنامه گلزار و ملاقات با آقای جعفری را داشته‌ای و در برنامه دیگر نیا، رئیس ستاد ما به دلیل یک مسئله شب قبل استعفا داد و من در شرایطی که ستاد نداشتم مورد استقبال مردم کرمان قرار گرفتم.

وی خاطرنشان کرد: کناره‌گیری من یک تعهد اخلاقی بود که گفته بودم با روی کارآمدن بزرگان به کنار می‌کشم و زمانی که نامه آقای خاتمی آمد.

منبع: فارس
برچسب ها: صراط عارف کرمان