۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

آیت‌الله مکارم‌: افتخار حوزه استقلال است

یکی از مراجع تقلید گفت: در گوشه و کنار به صورت خزنده به تدریج برخی وابستگی‌ها در حال پیدا شدن است ولی بدانید این کار درست نیست، افتخار حوزه در استقلال آن است.
کد خبر : ۲۴۳۲۲۶
صراط: یکی از مراجع تقلید گفت: در گوشه و کنار به صورت خزنده به تدریج برخی وابستگی‌ها در حال پیدا شدن است ولی بدانید این کار درست نیست، افتخار حوزه در استقلال آن است.

آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) اظهار کرد: چیزهایی است وقتی از دست می‌رود زندگی برای انسان تلخ می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی که عزت و شخصیت از دست می‌رود‌، ‌انسان ذلیل می‌شود و زندگی برایش تلخ می‌شود، شعار کربلا این بود که تن به ذلت نمی‌دهیم و تن به شهادت می‌دهیم، این شعار به معنای این است که زمانی که آبرو از دست برود زندگی برای انسان تلخ می‌شود.

این مرجع تقلید یادآور شد: آزادگی نعمتی است که اگر از دست برود،‌ زندگی برای انسان تلخ می‌شود.

وی عنوان کرد: برخی تصور می‌کنند که به هر قیمتی مانند ذلیلی، ‌اسیری، رسوایی و بدبختی زنده بمانند، بالاترین ارزش در نظر آنها زنده ماندن است و برخی ارزش مافوق حیات دارند، که شامل آزادگی، عزت،‌ آبرومندی و تقوا است، این ارزش‌ها از زندگی بالاتر است، اگر از دست برود، زندگی برای آنها ارزش ندارد.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با اشاره به سخنی از امیر مومنان(ع) گفت: مرگ در این است که زنده بمانید و ذلیل باشید، افراد آزاده چنین فکری دارند.

وی خاطرنشان کرد: امام سجاد(ع) در دعای مکارم اخلاق می‌فرمایند خدایا اگر عمر من چراگاه لشکر شیطان شود، من اسیر چنگال شیطان می‌شوم خدایا این عمر را از من بگیر پیش از آنکه غضب تو بر من مسلط شود.

استاد حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: بسیاری از چیزها هستند که ارزش آنها بیش از زنده ماندن است و بسیاری از موارد از مردن بدتر است.

وی با اشاره به مسئله مهمی در حوزه گفت: تفاوت بین حوزه‌های شیعیان و اهل سنت این است که حوزه‌های شیعه مستقل از حکومت‌ها است ولی حوزه‌های اهل سنت وابسته به حکومت‌ها است و رئیس حوزه و مفتی بزرگ بلد به وسیله حکومت تعیین می‌شود ولی در محیط شیعه هیچگاه مرجع تقلید را حکومت تعیین نمی‌کند و حوزه وابسته به دولت‌ها نیست.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی خاطرنشان کرد: حمایت کردن حوزه از دولت صالح مسئله‌ای است و وابسته و زیردست بودن مطلب دیگری است.

وی عنوان کرد: زمانی که آل سعود با تصمیم خام و ناپخته و ناعادلانه به یمن حمله کرد، مفتیان سعودی می‌گویند کاری حکیمانه است، زیرا حقوق‌بگیر هستند و اگر فردا آتش‌بس شود می‌گویند خوب است، زیرا از خود اراده ندارند.

این مرجع تقلید با بیان اینکه در شیعه این افتخار بزرگ پیدا شده که مراجع و حوزه‌ها مستقل هستند، گفت: اگر استقلال نبود امام خمینی(ره) نمی‌توانست قیام و انقلاب کند،‌ استقلال حوزه انقلاب را به وجود آورد و اگر وابستگی بود انقلابی به وجود نمی‌آمد.

وی ادامه داد: در ایران در راس حکومت روحانی مقتدر و عالی مقام است و در هیچ جای دنیا در راس حکومت روحانی نیست، اینها نتیجه استقلال است که نعمت بزرگی است و بزرگان پیشین آن را حفظ کرده و به ما رساندند و ما نیز باید آن را حفظ کنیم.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی با بیان اینکه اخیرا شنیده می‌شود که برخی به سوی وابستگی به دولت پیش می‌روند و درست نیست گفت: ما به سوی حمایت از دولت می‌رویم زیرا منتخب مردم است ولی حمایت توام با نظارت است و اگر وابستگی بود حمایت بدون نظارت می‌شود.

وی ادامه داد: اینکه شجاعت داریم و مطالب بیان می‌کنیم، به خاطر استقلال حوزه است، حوزه مردمی است و دولتی نیست.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد:‌ در گوشه و کنار به صورت خزنده به تدریج برخی وابستگی‌ها در حال پیدا شدن است ولی بدانید این کار درست نیست، افتخار حوزه در استقلال آن است، که در این زمینه حمایت از دولت می‌کنیم و نظارت نیز انجام می‌دهیم.

وی با بیان اینکه حوزه مستقل از همه چیز بوده و بر استقلال حوزه تاکید شده است، گفت: می‌دانستم ممکن است برخی اوقات بخواهند وابستگی‌هایی از ما به سوی خود به وجود آورند، ولی حوزه مستقل است و حتی اگر حکومت مورد علاقه باشد، وابسته نخواهیم بود، این افتخار باید برای حوزه حفظ شود.
منبع: فارس