۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۳:۱۸

توضیح اشتری درباره متخلفان حادثه مهاباد

فضایی در جامعه از طریق شبکه‌های مجازی ایجاد شده بود که همکاران ما در پلیس پیشگیری فقط درصدد آن بودند که کسی کشته نشود و با اقداماتی که انجام داده‌اند و خویشتن‌داری خویش نتیجه این شد که آرامش ایجاد شد و حتی در نهایت مردمی که در آنجا جمع شده بودند از نیروی انتظامی تشکر کردند.
کد خبر : ۲۴۳۲۵۰
صراط: فرمانده نیروی انتظامی به مأموریت‌های پلیس پیشگیری پرداخت و گفت: یکی از پلیس‌هایی که بیشترین تأثیر را در امنیت و احساس امنیت دارد پلیس پیشگیری است و پلیس پیشگیری لبه اولیه برخورد و ارتباط با مردم است.

سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری در آیین تودیع و معارفه پلیس پیشگیری ناجا به حادثه مهاباد پرداخت و اظهار داشت: فضایی در جامعه از طریق شبکه‌های مجازی ایجاد شده بود که همکاران ما در پلیس پیشگیری فقط درصدد آن بودند که کسی کشته نشود و با اقداماتی که انجام داده‌اند و خویشتن‌داری خویش نتیجه این شد که آرامش ایجاد شد و حتی در نهایت مردمی که در آنجا جمع شده بودند از نیروی انتظامی تشکر کردند.

فرمانده نیروی انتظامی تصریح کرد: برخی به دنبال این بودند که اتفاقی را که می‌شد به صورت قانونی پیگیری کرد، به بحران تبدیل کنند و این موضوع در حوزه فرماندهی سردار شرفی - فرمانده سابق آذربایجان غربی و فرمانده امروز پیشگیری ناجا - بود؛ شاید ما اگر چند برابر این نیروها را می‌بردیم و تدبیر نمی‌کردیم و نیتمان نیت الهی و برای دلسوزی و به خاطر مردم نبود شاید مشکل حل نمی‌شد و بالاخره مسئله خوب جمع و حل شد و مشخص شد شایعات و فضاسازی خلاف واقع بوده است؛ البته مرجع قضایی رسیدگی کرده و با متخلفان طبق قانون برخورد می‌شود.

وی تصریح کرد: از این نمونه‌ها زیاد دیده‌ایم؛ در فتنه 88 نیز شاهد بوده‌ایم که کشور را داشتند تا لب پرتگاه می‌بردند و عنایت الهی، هدایت رهبری، هوشیاری مردم و حضور دستگاه‌های امنیتی بود که فتنه را خنثی کرد؛ هر چند دوران سختی بود و همه دنیا برنامه‌ریزی کرده بودند و داخلی‌ها نیز دست داده بودند اما به لطف خدا توطئه خنثی شد و مردم دوباره آرامش را دیدند و آنهایی که توطئه کردند رسوا شدند.

این مقام ارشد انتظامی به فتح خرمشهر پرداخت و گفت: اگر حوادث آن دوره را مرور کنیم می‌بینیم که با قدرت معمولی نظامی و تجهیزاتی که رزمندگان ما داشتند امکان آزادسازی خرمشهر نبود چرا که به دنبال این عملیات بیش از 20 هزار نفر عراقی اسیر شدند و 16 هزار نفر کشته و زخمی و این عنایت الهی بود.

سردار اشتری به معرفی سردار شرفی به عنوان رئیس پلیس پیشگیری جدید ناجا پرداخت و اظهار داشت: ایشان یکی از فرماندهان پرتلاش، با حوصله، پیگیر، متدین و موفق ما است و همین حادثه اخیر در مهاباد را نیز با تدبیر مدیریت کردند؛ البته حادثه مهاباد از طریق هیأت رئیسه و جانشین محترم رصد می‌شد و سردار کرمی و سردار رضاییان نیز در محل حضور داشتند.

سردار اشتری مأموریت پلیس پیشگیری را به عنوان یکی از پلیس‌هایی که بیشترین تأثیر را در امنیت و احساس امنیت دارد عنوان کرد و گفت: لبه اولیه برخورد و ارتباط با مردم پلیس پیشگیری است و باید پلیس پیشگیری پلیسی مقتدر، قانون‌گرا، دین‌مدار و ولایت‌مدار و حرفه‌ای باشد؛ پلیسی تخصصی و چابک همراه با ویژگی‌هایی که پلیس در جمهوری اسلامی باید داشته باشد.

این مقام ارشد انتظامی تصریح کرد: کلانتری و مقرهای پلیس باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و مردم اگر احساس کنند که حقشان ضایع شده با مراجعه به کلانتری بتوانند حقشان را بگیرند و مأموران کلانتری نیز از طریق قانون و با تجربه‌ای که دارا هستند بتوانند احقاق حق کنند.

وی گفت: نیروهایی که در کلانتری کار می‌کنند و به خصوص فرماندهان کلانتری باید متخلق و اخلاق اسلامی باشند و حقوق مردم را رعایت کنند.

این مقام ارشد انتظامی اعلام کرد: همانطور که پلیس پیشگیری باعث اقتدار ناجاست و به ارتقای منزلت اجتماعی ناجا منجر می‌شود باید این رشد را در این حوزه ببینیم.

سردار اشتری گفت: باید نظارت‌ها از زیرمجموعه‌ها به صورت مداوم، آ‌شکار و نهان باشد.

وی به سامانه رخدادهای انتظامی و امنیتی پرداخت و افزود: رضایتمندی باید در افزایش خدمات به مردم باشد.

وی یکی از اشکالات موجود در کلانترِ‌ها را آموزش ندیدن کاربران دانست و ادامه داد: در ارائه خدمات به مردم باید از سیستم‌ها و تجهیزات به روز استفاده کنیم چرا که آن روش‌های سنتی جوابگوی این همه مراجعات نیست و باید کلانتری‌ها و پاسگاه‌ها به موضوعات روز آشنا بوده و از تکنولوژی روز استفاده کنند.

فرمانده نیروی انتظامی به گسترش شهرها و افزایش شهرک‌ها اشاره و بیان داشت: نمی‌توانیم هر جا کلانتری ایجاد کرده نیرو ببریم اما باید از سیستم‌ها استفاده کنیم و همچنین از تجهیزات مراقبتی و کنترلی؛ البته منابع کفایت نمی‌کند که همه جا دوربین داشته باشیم اما باید به این سمت برویم.

وی ادامه داد: دوربین برای ما ابزار است؛ دستگاهی که برای ما محموله غیرمجاز را کشف می‌کند ابزار است و همچنین سگ‌های موادیاب نیز ابزارند و ما در ایست بازرسی‌ها و تردد خصوصاً گلوگاه‌های اصلی و جاهایی که قاچاق کالا و خودروهای مواد مخدر تردد می‌کنند باید از تجهیزات به روز استفاده کنیم.

این مقام ارشد انتظامی ادامه داد: اگر ما در مجموعه مأموریت پلیس پیشگیری بتوانیم خوب انجام وظیفه کنیم بخش اعظمی از امنیت را تأمین کرده‌ایم.

سردار اشتری به حادثه اخیری که در مجیدیه تهران به وقوع پیوست اشاره و تصریح کرد: در یکی از محله‌ها برخوردی صورت گرفت و شکایتی به دست ما رسید که یک فردی از اقلیت‌های مذهبی بود، دوستان مسئله را بررسی کردند و در ادامه مأمور متخلف عذرخواهی کرد و آن فرد ارمنی نیز از جمهوری اسلامی تشکر کرد و این نمونه رعایت حقوق شهروندی است چرا که ما تبعیض قائل نیستیم و اجرای قانون برای همه یکسان است و همه ادیان نیز برای ما محترم است.

وی در ادامه به سهم دستگاه‌ها، ایجاد ارتقای امنیت پرداخت و گفت: باید سهم دستگاه‌ها در این زمینه مشخص شود و پلیس پیشگیری در تمام محله‌ها این سهم را از دستگاه‌ها بخواهد.

این مقام ارشد انتظامی در ادامه در مورد سهم دستگاه‌ها گفت: مثلاً کارخانه‌ای که 4 ماه حقوق نداده و در ادامه کارگران اعتراض می‌کنند چرا باید این گونه شود که زمینه‌ای ایجاد شود که پلیس وارد شود؛ دستگاه‌ها باید سهم خود در ایجاد ارتقای امنیت را مشخص کنند.

لازم به ذکر است، در انتهای مراسم تودیع و معارفه رئیس پلیس پیشگیری سردار اشتری در جمع خبرنگاران در مورد حادثه مجیدیه تهران اظهار داشت: اساس کار پلیس این است که به داد مظلوم رسیدگی کند و مهم گزارشات مردمی است که به آنها رسیدگی می‌شود و فرقی نمی‌کند هر فردی در هر مقامی گزارش کند به آن رسیدگی می‌شود و از داد مظلوم ستانده می‌شود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اشتری مهاباد