۰۶ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱

از 14فیلم دفاع‌مقدسی تا تعطیلی جشنواره مقاومت

نیمه اسفند 93 بود که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی گفته بود که در ۱۷ ماه گذشته، حدود ۱۴ فیلم دفاع مقدس ساخته شدند اما این روزها خبر از تعطیلی جشنواره فیلم مقاومت به دلیل ساخته نشدن فیلم‌هایی در این زمینه به گوش می‌رسد.
کد خبر : ۲۴۳۲۸۳

صراط: نیمه اسفند 93 و پس از جشنوراه فیلم فجر بود که حجت‌الله ایوبی رئیس سازمان سینمایی کشور در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دو سیما گفته بود: در ۱۷ ماه گذشته، حدود ۱۴ فیلم دفاع مقدس با قصه های متنوع با بودجه کمی ساخته شدند و من از ساخت آنها کاملا راضی هستم.

پس از آن رسانه‌هایی که به سینمای دفاع مقدس اهمیت می‌دادند این سوال را پرسیدند که «آن 14 فیلم» کدام است؟ و بعد از یک بررسی تنها به 3 اثر مرتبط با دفاع مقدس در جشنواره سی‌وسوم رسیدند که شامل فیلم‌های سینمایی «تا آمدن احمد» به کارگردانی صادق صادق دقیقی، «تگرگ و آفتاب» ساخته رضا کریمی و «حکایت عاشقی» احمد رمضان‌زاده بود که نقطه مشترک این سه اثر علاوه بر دفاع مقدس اما ساخت نسبتاً ضعیفی بود که در پایان جشنواره، نه تنها هیچ کدام جایزه ای به خود اختصاص ندادند که حتی نتوانستند توجه منتقدین و علاقه‌مندان به این حوزه را به خود جلب کنند.

رسانه‌ها پس از آن دنبال عدد اکران فیلم‌های دفاع مقدسی هم رفتند و تنها به 6 فیلم رسیدند؛ فیلم‌هایی چون «چ» ابراهیم حاتمی کیا، «شیار ۱۴۳» نرگس آبیار، «خانه ای کنار ابرها» سید جلال دهقانی اشکذری، «معراجی‌ها» مسعود ده‌نمکی، «پنجاه قدم آخر» کیومرث پوراحمد و «زیباتر از زندگی» انسیه شاه حسینی آثاری بودند که هرچند در سال 93 به اکران عمومی رسیدند اما همه در سال‌های پیش از آن و دوره مدیریتی پیش از ایوبی ساخته‌شده، در دوره‌های قبلی جشنواره فیلم فجر حاضر بودند و نمی‌شود آن‌ها را محصول دوره یادشده اخیر دانست.

این سوال رسانه‌ها که «این 14 فیلم کجاست؟» هیچ وقت از سوی ایوبی و سازمان سینمایی پاسخ نگرفت و تاکنون معلوم نیست منظور ایوبی از آن 14 فیلم کدام فیلم‌ها بوده است.

حال همین چند روز پیش بود که محمد خزاعی دبیر جشنواره بین‌المللی مقاومت از تعطیلی آن به دلیل عدم تولید آثاری در زمینه دفاع مقدس و مقاومت خبر داد.

وی گفته بود: شورای سیاست گذاری جشنواره بین المللی فیلم مقاومت سال گذشته تصمیم گرفته بود تا بودجه بسیار خوبی را به این جشنواره استراتژیک اختصاص دهد اما علیرغم مصوب شدن این تصمیم هیچ گونه اقدام عملی در این زمینه صورت نگرفت.

خزاعی افزوده بود: سینمای استراتژیک و مقاومت نیاز به یک ردیف بودجه مستقل برای تولید آثار ارزشمند سینمایی دارد تا دغدغه مشکلات اقتصادی حاکم بر فضای کل کشور گریبان گیر آن نشود. از همین رو لایحه ای هم به مجلس شورای اسلامی رفت تا این مهم در نظر گرفته شود اما متأسفانه این امر محقق نشد.

از رضایت رئیس سازمان سینمایی از ساخته شدن 14 فیلم درباره دفاع مقدس تا نارضایتی دبیر مهمترین جشنواره سینمایی دفاع مقدس و تعطیلی این جشنواره تنها 3 ماه می‌گذرد و این سوال مطرح می‌شود که کدام یک حقیقت را می‌گویند؟

آیا به واقع 14 فیلم درباره سینمای دفاع مقدس ساخته شده ولی هیچکدام ارزش اکران در جشنواره فیلم مقاومت را نداشته‌اند یا همانگونه که خزاعی گفته است تولیدی در راستای سینمای مقاومت و دفاع مقدس صورت نگرفته تا جشنواره‌ای به اهمیت جشنواره بین‌المللی مقاومت برای سال 94 پا بگیرد؟

منبع: فارس