۰۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۵:۴۸

احتمال حذف یک ورزش از بازی‌های آسیایی

کریکت احتمالا از باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی 2018 حذف می‌شود. کمیته‌ المپیک اندونزی تصمیم گرفته است که کریکت جزو ورزش‌های غیرالمپیکی حاضر در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی نباشد.
کد خبر : ۲۴۳۳۹۴
صراط: شورای المپیک آسیا موافق حضور کریکت در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی است. با این حال کمیته‌ المپیک اندونزی تصمیم گرفته است که رشته‌ها‌ی غیرالمپیکی حاضر در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی از بین رشته‌ها‌ی سپک تاکرا، کبدی، اسکواش، هنرهای رزمی، ورزش‌های سنگین و حتی بریدج و بولینگ انتخاب شود. اندونزی به علاوه 28 ورزشی که در المپیک تابستانی حضور دارند، می‌تواند شش رشته ورزشی دیگر را برای حضور در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی انتخاب کند.

ورزش‌های رزمی شامل ووشو، کاراته، جوجیتسو، پنکاک سیلات می‌شود. ضمنا پاراگلایدینگ و ورزش‌های صعودی نیز جزو ورزش‌های سنگین محسوب می‌شوند و ممکن است برای حضور در این بازی‌ها انتخاب شوند. هیچ کدام از این رشته‌ها‌ تاکنون در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی حضور نداشته‌اند. البته پاراگلایدینگ و ورزش‌های صعودی در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی ساحلی پوکت بودند.

پنکاک سیلات و جوجیتسو نیز در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی داخل سالن و بازی‌های رزمی حضور داشتند.

سخنگوی OCA در این باره گفت: هنوز کاملا شانس کریکت برای حضور در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی از بین نرفته. من فکر می‌کنم که OCA به حضور کریکت در بازاریابی و درآمد تلویزیونی احتیاج دارد. ماه آینده تیم دیگری از سوی OCA به جاکارتا خواهد رفت و در ماه آگوست 10 جلسه دیگر با کمیته‌ هماهنگی خواهیم داشت. در ماه سپتامبر برنامه بازی‌های آسیایی کاملا مشخص خواهد شد.

نبود کریکت در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی برای کشورهای سریلانکا، بنگلادش و پاکستان خوب نخواهد بود. هند در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی اینچئون مقام دوم را کسب کرد و نبود کریکت این مساله را تحت الشعاع قرار می‌دهد.

شیخ احمد الصباح ، رییس OCA نیز در باره این مساله گفت که با این کار آنها کریکت را می‌کشند.

مایک والش، عضو انجمن کریکت هنگ کنگ نیز در این باره گفت: ما می دانیم که هنوز رایزنی‌ها در این باره انجام می‌شود. ما هنوز امیدواریم که کریکت در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی باشد. کریکت یکی از ورزش‌های مهم در آسیاست. امیدوارم در تصمیم گیری‌ نهایی این مساله در نظر گرفته شود.

کریکت در باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی 2010 و 2014 حضور داشته در باز‌ی‌های 2014 سریلانکا در کریکت مردان و پاکستان در کریکت زنان طلا کسب کردند.

باز‌ی‌های آ‌سیا‌یی 2018 ابتدا قرار بود در هانوی ویتنام برگزار شود، اما به دلیل مشکلات اقتصادی این میزبانی به جاکارتا داده شد.

منبع: ایسنا