۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۰
حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

نکند دانش هسته‌ای شیر بی‌یال و دُم شود

امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه آمریکا اهل دبّه است، گفت: رعایت خطوط ترسیم‌شده توسط مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای بر همه واجب است، نکند دانش هسته‌ای ما شیر بی‌یال و دُم شود.
کد خبر : ۲۴۳۴۷۶

صراط: امام جمعه موقت تهران با تأکید بر اینکه آمریکا اهل دبّه است، گفت: رعایت خطوط ترسیم‌شده توسط مقام معظم رهبری در مذاکرات هسته‌ای بر همه واجب است، نکند دانش هسته‌ای ما شیر بی‌یال و دُم شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین کاظم صدیقی امام جمعه موقت امروز تهران طی سخنانی در خطبه‌های نماز جمعه پایتخت، با اشاره به 14 خرداد سالروز ارتحال امام‌خمینی (ره) بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی اظهار داشت: امام جزو احیاگران دین، عزت اسلامی است و ظرفیتی همانند عرشیان را دارد و کاری که حضرت امام انجام داد، کار هیچ شخصیت عادی نبود و نشان می‌دهد که این به سلسله انبیاء و ائمه اطهار اتصال داشته است و آنچنان ظرفیتی خداوند به امام (ره) داده بود که اسلامی که رمق خود را از دست داده بود و جوامع اسلامی زیر پای جهان‌خواران نفسی از آنان در نمی‌آمد و پیکره جوامع اسلامی لگدمال شده بود، احیا کرد و اسلام و مسلمین را از زیر پای این لاشخواران و باج‌گیران و مستکبران ملحد و ضد خدا و ضد دین نجات داد و بیرون کشید و بدین ترتیب قدرت جدیدی در جهان اسلام با عنایت خداوند متولد شود.

وی افزود: از این جهت امام (ره) جزو چهره‌های همیشه پیروز در زندگی بوده و امام زنده بود و چشمه زندگیش به جهان اسلام و جهان بشریت متصل بود.

خطیب موقت نماز جمعه تهران با اشاره به شاخصه‌های حضرت امام (ره)، گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی بهترین تبیین‌کننده راه امام (ره) و فرهنگ امام و خلف صالح ایشان هستند که ادامه‌دهنده همان بوی و خوی حضرت امام هستند. آن دست غیبی که امام (ره) را هدایت می‌کرد مثل روز روشن است که آن دست غیب امروز در کنار مقام معظم رهبری قرار دارد و همان ظرفیت و شجاعت، حکمت و نورانیت و بصیرت را خداوند در وجود رهبر معظم انقلاب قرار داده است.

وی افزود: طبق فرمایشات رهبر انقلاب، معنویت و سیاست حضرت امام از یکدیگر جدا نیستند و در هم تنیده شده‌اند و از هم جدایی ندارند؛ کانون اصلی در رفتار امام (ره) معنویت ایشان بود یعنی استکبارستیزی حضرت امام عین معنویت و عبودیت ایشان بود، طاغوت‌ستیزی حضرت امام، اشد علی‌الکفار امام، سازش‌ناپذیر بودن با قدرت‌های بزرگ، تحقیر قدرت‌های بزرگ عین معنویت حضرت امام بود لذا نمی‌ترسید چون براساس تکلیف الهی و شرعی حرکت می‌کردند.

حجت‌الاسلام صدیقی اضافه کرد: عمل به تکلیف به معنای آن نیست که به پیروزی علاقمند نبود و به آن فکر نمی‌کرد یا اهل تدبیر نبود بلکه عقلانیت و تدبیر امام (ره) نمره اول را داشت، امام شرق و غرب را متحیر کرد و همه را به انفعال کشاند اما اینکه امام در این امور قدم گذاشت این حرکت عظیم جهانی توفنده پرخروش را به راه انداخت براساس تکلیف الهی و شرعی بود و دنبال قدرت و شهرت نبودند، امام (ره) دنبال رفاه نبود بلکه امام این موضوعات را وظیفه الهی بر دوش خودشان می‌دیدند.

وی در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: امام از دشمن نمی‌ترسید و شک نمی‌کرد و مایوس نمی‌شد. امام متزلزل و خسته هم نمی‌شد چون این خاصیت عمل به تکلیف است اما متاسفانه برخی این خصوصیت را از امام به ارث نبردند، گاهی مطالبی از امام (ره) نقل می‌کنند که خلاف مسیری است که ایشان تا زنده بودند عملا در برابر قدرت‌های بزرگ قدرتی بود،‌ تحقیرکننده آن قدرت‌های بزرگ بودند و همواره حرکت امام حرکت تهاجمی بود و آنها را به انفعال می‌کشاند و هیچ ارزشی برای قدرت‌های بزرگ در مخیله و رفتارشان قائل نبودند لذا این خستگی‌ناپذیر بودن حضرت امام برخی را به شک انداخت که مگر می‌شود همیشه انقلابی بود.

حجت‌الاسلام صدیقی یادآور شد: تا زمانی که کفر هست تا شرک هست امام می‌فرمایند مبارزه وجود دارد و تا جهاد و مبارزه هست ما هم هستیم، بنابراین موجودیت ما دینی است و موجودیت دینی بر پایه مبارزه با کفر، ظلم و استکبار استوار است؛ در این جهت امام خستگی‌ناپذیر بودند و مشکلی برایشان مسئله نبود و از مرگ هرگز نمی‌ترسیدند، از دشمن نمی‌ترسید و مثل دریای خروشان امواج سهمگین داشتند و به سوی هدف والا با توکل بر خداوند متعال پیش می‌رفتند.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش با اشاره به مذاکرات هسته‌ای، تاکید کرد: شاید این دور از مذاکرات هسته‌ای آخرین مرحله باشد؛ رهبر انقلاب از نظر قانون اساسی خطوط اصلی و قرمز نظام را تعیین می‌کنند و هر کسی خلاف این خطوط عمل کند اقدام غیرقانونی انجام داده است. رهبر انقلاب همچنین حاکم شرع هستند و ایشان نایب امام زمان هستند و مخالفت با ایشان در واقع مخالفت با امام عصر (عج) محسوب می‌شود و خطوطی را که ایشان تعیین کردند و همه را به وضوح اعلام کردند باید رعایت شود.

وی با اشاره به برخی از این خطوط قرمز تعیین شده توسط رهبر معظم انقلاب، گفت: ایشان فرمودند که انرژی هسته‌ای یک سرمایه است؛ این بعضی عناصر قاجار بودند که می گفتند نفت چیز بدبویی است و بگذارید قدرت‌ها ببرند، هسته‌ای یک سرمایه است و آغاز تمدن و شکوفایی اقتصاد ما است، انرژی هسته‌ای در بخش کشاورزی و صنعتی و پزشکی قابل استفاده است، یادمان نرفته است که وقتی سوخت راکتور تهران به اتمام رسید قدرت‌های بزرگ این سوخت را به ما ندادند پس چه تضمینی وجود دارد که بعدا آنان که امروز تولید را از ما می‌گیرند و ما را فلج می‌کنند، فردا با ما سوخت بدهند؟!

خطیب موقت نماز جمعه پایتخت بر همین اساس یادآور شد: انرژی هسته‌ای یک سرمایه است که در آن خودکفا شده‌ایم و درواقع موجب قطع نیاز به بیگانگان می‌شود، انرژی هسته‌ای حفظ حیثیت خودباوری در جوانان دانشمند ماست، لذا یکی توجه به اصل سرمایه انرژی هسته‌ای باید مدنظر قرار گیرد چون مردم سال‌ها است شعار می‌دهند «انرژی هسته‌ای حق مسلم ماست»، نکند انرژی هسته‌ای یک شیر بی‌یال و دم و بی‌خاصیت شود و توانایی غنی‌سازی اورانیوم را نداشته باشیم و از نظر تامین نیازهای داخلی محتاج به بیگانه باشیم.

وی ادامه داد: نکته دوم به تعبیر برخی آقایان مسئله دسترسی به مراکز نظامی و امنیتی ماست و به تعبیر دیگران بازرسی از مراکز نظامی و امنیتی است که باید مدنظر قرار گیرد،‌ عنصر فرانسوی و دیگران در رسانه‌هایشان می‌گویند ما در این معاهده آزادیم هر زمانی که خواستیم می‌توانیم از مراکز نظامی و امنیتی ایران بازدید کنیم، آنان می‌گویند طبق پروتکل الحاقی هر مکانی را که بخواهند و ادعا کنند بوی هسته‌ای را از آنجا می‌شنویم حالا آنجا چه بیت مقام معظم رهبری یا محل استقرار ریاست جمهوری یا مراکز موشکی یا تسلیحاتی ما باشد، می‌توانند به تمام نهان‌خانه‌های ما به بهانه هسته‌ای به قول آقایان دسترسی داشته باشند.

حجت‌الاسلام صدیقی همچنین گفت: این اولا خلاف صریح قرآن کریم است که خداوند «نفی سبیل» را در آن فرموده است و فقهای دینی ما نیز تاکید کردند که دشمنان ما نباید اقتدار بر ما داشته باشد و هرچه از ما بخواهد ما در اختیار او قرار دهیم؛ نکته بعدی این است که آمریکا اهل دبه است. از همان پیمانی که در ژنو بسته شد تا به امروز 8 تحریم را پس از توافق‌نامه ژنو که بنا شد تحریم جدیدی را علیه ما اعمال نکنند، به تصویب رساندند و مدام تحریم‌ها را اضافه کردند و هم در حوزه منابع اقتصادی و هم در تحریم برخی اشخاص.

امام جمعه موقت تهران در ادامه سخنانش یادآور شد: می‌گوید این تحریم‌ها از قبل بوده است در حالی که سخنگوی دولت و هم آنچه که از شواهد قرائن روشن است این تحریم‌ها جدید هستند و پیمان را قبول ندارند و به آن عمل نمی‌کنند و تنها یک چیز را می‌دانند و آن هم زور است. با توجه به بلایی که آمریکا بر سر لیبی یا یمن بدون هیچ بهانه‌ای آورد یا بلایی که بر سر عراق به بهانه داشتن کلاهک هسته‌ای آورد، لذا چه تضمینی وجود دارد که به توافقنامه‌ها عمل کنند در حالی که عملا تا همین جا دبه درآوردند.

صدیقی گفت: در فردو که بنا بود مرکز غنی‌سازی اورانیوم باشد. امروز تبدیل شده به مرکز تحقیقات هسته‌‌ای و در بیانیه لوزان هم مقرر شده بود هزار سانتریفیوژ در آنجا وجود داشته باشد اما امروز دبه درآوردند و آن را کاهش دادند بنابراین تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که فرزندان این ملت هستند و رهبر معظم انقلاب نیز آنان را قبول دارند و از آنان حمایت می‌کنند، توجه به این نکات اساسی را که خواست قاطبه ملت بزرگ ایران است به طور جدی مورد نظر قرار دهند.

وی ادامه داد: من یک درخواست و توصیه به دستگاه دیپلماسیمان دارم و آن این است که امروز خطر بزرگ تکفیری‌ها هستند، خطر داعش یک خطر جهانی است وزیر سابق امور خارجه آمریکا در خاطراتش آورده است که با یکصد کشور و برخی کشورهای منطقه صحبت کردند و حاضر شدند منابع مالی مورد نیاز داعش و تکفیری‌ها را تامین کنند که تامین هم کردند و امروز دستگاه دیپلماسی ایران باید دنیا را متوجه خطر این گروهک خوارج، قانون نشناس، خدا نشناس، بی‌وجدان و آدم‌کش کند چون این گروهک تروریستی از هیچ جنایتی تاکنون دریغ نکردند.

حجت‌الاسلام صدیقی ادامه داد: باید پرسید تاکنون دستگاه دیپلماسی ما در این رابطه چقدر با عربستان، قطر و ترکیه و کشورهای دیگر صحبت کرده است؟ برای افشای خطر تکفیری‌ها و داعش در دنیا تاکنون وزارت خارجه چه اقدامی انجام داده و چه گام‌هایی برداشته است؟ بدانند ما چاره‌ای جز دفاع نداریم، در عراق و سوریه واقعا با هستی‌مان دایرم از موجودیت خودمان دفاع می‌کنیم ولی این راه‌حل نظامی ندارد و انشالله شکست می‌خورند و این منطقه گورستان داعش خواهد شد اما این آتش خاموشی ندارد و یک جریان فکری است و بر وزارت خارجه و دولت ما واجب است که از این ظرفیت غیرمتعهدها استفاده کند و یک ارتباط بسیار فعالی را با این کشورها به راه بیندازند.

وی با بیان اینکه امید به آمریکا در مذاکرات اشتباه است چون همه شاهدیم که همواره دبه درمی‌آورند، گفت: 1+5 ادعا کردند که می‌خواهیم از سایت‌های نظامی و دفاعی ایران بازرسی کنیم و مسئولان ما هم گفته‌اند ما می‌خواهیم مدیریت کنیم و چشم آنان را ببندیم، اما دولت باید بداند رضایت آژانس برای دنیا معتبر است لذا آژانس هم می‌گوید، ایران با ما همکاری نکرد و بدین ترتیب عملاً چنین اقدامی مجوز حمله نظامی به قدرت‌های بزرگ دادن است، پس باید برای این مسائل تدبیر جدی بیاندیشیم و افکار عمومی را نیز توجیه کنیم.

صدیقی در پایان با بیان اینکه باید برای افشای جنایات داعش و تکفیری‌ها یک حرکت موفق جهانی داشته باشیم، خاطرنشان کرد: دولت بداند این مردم جنگ 8 ساله را تحمل کردند و مشکلات را به جان خریدند و خسته نشدند، ما چنین ملتی داریم و دولت باید متوجه این موضوع باشد، ما رهبر معظم انقلاب را داریم که تجارب بسیار عالی دارد و اهل توسل و توکل است، شما کشتی نجات امام حسین (ع) را دارید پس نگران نباشید و با مردم همدلی داشته باشید و مشکلات را با مردم در میان بگذارید.

منبع: فارس