۰۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۱
معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک

محیط زیست نیازمند تصمیم سیاسی است!

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه محیط زیست را به قیمت خرید و فروش رای به حراج گذاشتیم راهکار مقابله با بحران‌های زیست محیطی را تصمیم‌های سخت، دشوار و عمیق سیاسی دانست.
کد خبر : ۲۴۳۴۹۵
صراط: معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه محیط زیست را به قیمت خرید و فروش رای به حراج گذاشتیم راهکار مقابله با بحران‌های زیست محیطی را تصمیم‌های سخت، دشوار و عمیق سیاسی دانست.

محمد فاضلی بعد از ظهر امروز در اولین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در نگهداشت محیط زیست، آب و منابع طبیعی در دانشگاه اراک اظهار داشت: برخی اقدامات از جمله سد سازی‌ها، تعطیل نکردن کارخانجات آلوده، عبور جاده از وسط جنگل و... برای به دست آوردن رای مردم، علاوه بر تخریب محیط زیست موجب شده تمام ناکارآمدی‌ها زیر فشار اکولوژیک پوشش داده شود.

وی با بیان اینکه تصمیم گیری سیاسی همواره به عنوان مانعی بر سر راه توسعه راهکارهای جلوگیری از بحران‌های زیست محیطی بوده و همواره با فشار سیاسی تصمیمات در این حوزه عقلانی جلوه داده شده است، گفت: راه مقابله با بحران‌های زیست محیطی ترک عادت‌ها و روش‌های قدیمی است.

فاضلی خاطر نشان کرد: حوزه محیط زیست تحت تاثیر بنیان‌های سیاسی تصمیم گیر قرار دارد و به شدت به سمت تبدیل شدن به مسئله امنیتی و راهبردی پیش می‌رود.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: برای تحول سیاسی باید به سمت اصلاح روش‌های زیست محیطی حرکت کرد.

وی سرعت تخریب محیط زیست و چالش‌های منابع آب، خاک و طبیعت را معضلات حوزه زیست محیطی برشمرد و اظهار داشت: اتاق‌های فکر نخبگان در دانشگاه‌ها در واقع فرصتی برای به چالش کشیدن این معضلات و ناهنجارهای روز جامعه است.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه اتاق‌های فکر باید ایده‌های غیر دولتی و نگاه‌های غیر دولتی را به مرکز بررسی‌های استراتژیک انتقال دهند، تصریح کرد: این مرکز با قدرت به منظور به چالش کشیدن سیاست‌های کشور از فعالیت اتاق‌های فکر دفاع می‌کند.

فاضلی ادامه داد: مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری سعی می‌کند بازتاب دهنده نگاه و ایده نخبگان غیر دولتی به حوزه سیاست گذاری باشد.

وی با بیان اینکه خبره به معنای واقعی کلمه کسی است که سرمایه‌ای را در جهت توسعه پایدار بسیج کند و این سرمایه می‌تواند در حوزه‌های مختلفی همچون اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، زیست محیطی و... باشد، بیان داشت: اتاق‌های فکر مکان‌هایی هستند که همگان از اهل فکر و اندیشه در آن حضور داشته باشند و ویژگی کیفیت، استقلال و تاثیر گذاری را دنبال کنند.

معاون پژوهشی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری خاطر نشان کرد: آنچه که امروز به عنوان علم تولید می‌شود در اثر گذاری اجتماعی ناکام است و اتاق‌های فکر وظیفه دارند دانش علمی را به موادی که در سیاست گذاری تاثیر گذار باشند، تبدیل کنند.

فاضلی تصریح کرد: اتاق‌های فکر باید با استقلال و به دنبال به چالش کشیدن حرف‌ها و تصمیمات روسا باشند نه تایید حرف‌های آنها.

گفتنی است نخستین همایش ملی پژوهش‌های کاربردی در نگهداشت محیط زیست، آب و منابع طبیعی  که به همت اتاق فکر دانشگاهیان استان مرکزی در دانشگاه اراک در حال برگزاری است و شامگاه امروز با ارایه مقالات برتر و بازدید میهمانان و پژوهشگران از تالاب میقان اراک به کار خود پایان می‌دهد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط محیط زیست