۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳

سوابق فساد در فیفا چیست؟

ژانویه 2006 روزنامه دیلی‌میل از ارائه امتیاز میزبانی جام‌های ملت‌های آسیا و اروپا در قبال پرداخت رشوه پرده برداشت.
کد خبر : ۲۴۳۵۴۰
صراط: سایت شبکه خبری یورونیوز در گزارشی به سابقه فساد در سازمان فیفا در دوره بلاتر خبر می‌دهد.

سب بلاتر 80 ساله دیشب ناباورانه و درپی حمایت بی‌دریغ حدود 100 رئیس فدراسیون‌های قاره‌های آسیا و آفریقا برای بار پنجم به عنوان رئیس فدراسیون جهانی فوتبال،‌قوی‌ترین سازمان بین‌المللی ورزشی انتخاب شد. بلاتر که هشتمین رئیس فیفا است، با این گزینش، همچون ژائو هاوه لانژ برزیلی، به ترتیبی پنج‌باره به این عنوان انتخاب می‌شود.

سایت شبکه تلویزیونی یورونیوز در گزارشی کوتاه از سابقه فساد در این سازمان بین‌المللی ورزشی در دوره ریاست بلاتر خبر داد که به ترتیب زیر ارائه می‌شود:

برای نخستین بار در بهار سال 1998 سپ بلاتر کاندیدای ریاست فدراسیون بین المللی فوتبال شد و توانست با کسب 111 رای موافق پیروز انتخابات شود.

ژانویه 2006 روزنامه دیلی‌میل از ارائه امتیاز میزبانی جام‌های ملت‌های آسیا و اروپا در قبال پرداخت رشوه پرده برداشت.

یو‌اس‌ای‌ تودی هم دومین رسانه‌ای بود که در سال 2008 در رابطه با وجود فساد کلان و ریشه‌دار در سازمان فیفا خبر داد. ایراد روزنامه یادشده به انتصاب مدیران غیر فوتبالی به مراتب و مناصب بالای فیفا بود و طریقه راه‌یابی‌ آن‌ها به این جایگاه‌ها.

اکتبر 2010، روزنامه ساندی‌تایمز چاپ لندن نخستین مورد مشکوک به فساد در فیفا را بر ملا کرد. بنابر تیتر این روزنامه، یکی از مسئولان جام جهانی پذیرفته بود که رای خود را برای حق برگزاری مسابقات جام جهانی 2018 به یکی از رقبای انگلیس بفروشد.

کنفدراسیون فوتبال آفریقا (CAF) در حالی از حضور آقای بلاتر در دور بعدی ریاست فیفا حمایت کرده که میشل پلاتینی پیش‌تر از او خواسته بود تا از شرکت در انتخابات انصراف دهد.

حمایت کنفدراسیون فوتبال افریقا از آقای بلاتر در شرایطی صورت می گیرد که از جمله اتهامات متوجه مقامات فیفا دریافت رشوه در قبال واگذاری حق برگزاری جام جهانی سال 2010 به آفریقای جنوبی اعلام شده است.

آقای بلاتر چندی پیش در مصاحبه ای در مورد انگیزه‌اش در رابطه با ادامه حضور در ریاست فیفا گفته بود: من پر از انرژی هستم و هنوز کارم را در فیفا تمام نکرده ام.

اتهام های فساد مالی در فیفا به طور اخص شامل دریافت رشوه برای حق برگزاری جام جهانی است. چند روز پیش، مقام‌های قضایی سوییس اعلام کرده‌اند که تحقیقات تازه ای را در مورد احتمال وجود فساد در واگذاری مسابقات جام جهانی به روسیه و قطر در سالهای 2018 و 2022 میلادی آغاز خواهند کرد.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط فیفا