۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۴۹

موضوع دیدار ظریف و کری چیست؟

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نوشت که این دیدار حول موضوعات رفع سریع تحریمها و مساله بازرسی از سایتهای نظامی است.
کد خبر : ۲۴۳۵۸۸
صراط: خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارشی با اشاره به دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا نوشت که این دیدار حول موضوعات رفع سریع تحریمها و مساله بازرسی از سایتهای نظامی است.

در حالیکه یک ماه تا ضرب‌الاجل مذاکرات هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس،‌فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) در ۳۰ ژوئن زمان باقی مانده است، دیپلمات‌های ارشد ایران و آمریکا روز شنبه (امروز) نشست خود را در ژنو آغاز می‌کنند به امید آنکه اختلافات درباره چگونگی سریع کاهش تحریم‌های اقتصادی تهران و چگونگی دسترسی به تأسیسات نظامی ایران برای بازرسی‌های بین‌المللی را کاهش دهند.

طبق این گزارش، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر خارجه ایران در صدد هستند روز شنبه با یکدیگر دیدار کنند و احتمال می‌رود که مذاکرات آنها تا روز یکشنبه ادامه پیدا کند.

مقامات، این دور از مذاکرات را اساسی‌ترین گفت‌وگو از زمانی توصیف کردند که قدرت‌های جهان و ایران در ماه آوریل به یک چارچوب تفاهم هسته‌ای دست پیدا کردند.

کشورهای گروه ۱+۵ معتقدند که رضایت ایران به ترکیبی از محدودیت‌های هسته‌ای را تضمین کرده‌اند که بزرگترین هدف آنها را محقق می‌بخشد و آن این است که ایران دستکم یک دهه از توانمندی ساخت بمب دور خواهد بود.

موضوعات حل نشده شامل سرعت لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران و چگونگی بازگشت تحریم‌ها در صورت سرپیچی از توافق جامع نهایی هسته‌ای می‌شود.

یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه آمریکا قبل از مذاکره کری و ظریف تصریح کرد که شفافیت‌ ایران و دسترسی به تأسیسات هسته‌ای و نظامی این کشور و همچنین مسئله تحریم‌ها از جدی‌ترین موضوعات باقیمانده در مذاکرات می‌باشد.

گزارش‌ها حاکی از آن است که «ارنست مونیز» وزیر انرژی آمریکا و «وندی شرمن» رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و ۱+۵ و همچنین «عباس عراقچی» معاون ظریف در مذاکرات ژنو حضور خواهند داشت.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط ظریف کری