۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۰
داعش در حال از دست دادن سرزمین‌های تحت کنترل خود است

نماینده اوباما: با ایران همکاری نداریم

جان الن در یک مصاحبه گفت تروریستهای داعش در حال از دست دادن زمین، تعداد قابل توجه نیرو و تجهیزات هستند.
کد خبر : ۲۴۳۵۸۹
صراط: جان الن در یک مصاحبه گفت تروریستهای داعش در حال از دست دادن زمین، تعداد قابل توجه نیرو و تجهیزات هستند.

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا در ائتلاف بین‌المللی برای مقابله با داعش درباره تلاش‌های این ائتلاف جهت مقابله با تروریستها اظهارنظر کرد.

جان الن در یک مصاحبه در پاسخ به سوالی درباره سقوط الرمادی و اینکه آیا اقدامات ائتلاف به رهبری آمریکا برای مقابله با داعش در حال شکست است،‌ گفت: «ما همچنان در حال ایجاد موانع برای داعش هستیم. آنها در حال از دست دادن زمین هستند و تعداد قابل توجهی از نیرو و مقادیر زیادی از تجهیزات را از دست دادند».

ژنرال آمریکایی به شبکه فرانس 24 گفت: «البته اخیرا داعش موفقیتهایی بدست آورده و این موضوع قابل انکار نیست. چالش ما آن است که بفهمیم چه اتفاقاتی افتاده و اینکه چه نوع حمایتی از سوی ائتلاف برای ممانعت از حادث شدن دوباره چنین اتفاقاتی باید انجام دهیم».

مجری شبکه فرانسوی درباره استراتژی اوباما در قبال نابودی داعش پرسید و سوال کرد که «آیا می‌توان گروهی شبیه به سازمان داعش را کاملا شکست داد؟ آیا این ممکن است؟»

نماینده اوباما جواب داد: «اگر ما درباره رسیدن به چنین نتیجه‌ای تنها از منظر نظامی صحبت کنیم، باید بسیار مراقب باشیم. شکست داعش به برخی موضوعات ریشه‌ای که در نهایت سبب ایجاد و گسترش سازمانی شبیه به داعش شده، نیاز دارد. بنابراین به موازای شکست داعش(از منظر نظامی)، باید به ریشه‌های افراطیگری خشونت‌آمیز هم پرداخته شود که باید با مسائل سیاسی هم بپردازیم».

خبرنگار در ادامه از «جنگ غیرمستقیم ائتلاف به رهبری آمریکا در کنار ایران با داعش» و اینکه ایا این ائتلاف در حال همکاری با تهران است، پرسید. جان الن ضمن رد این موضوع گفت: «نه اینطور نیست».

مجری فرانسوی پرسید: «برخی از شبه‌نظامیانی که شما از آنها حمایت می‌کنید، قویا و شدیدا توسط ایران حمایت می‌شوند». مقام آمریکایی در جواب گفت: «ما در حال حمایت از این شبه‌نظامیان نیستیم. بخشی از شبه نظامیان شیعه وجود دارند که از مدتها قبل با ایران پیوند داشته‌اند اما آنها بخش بزرگی نیستند».

الن افزود: «تعدد و فراوانی شبه نظامیان شیعه در صحنه مبارزه به خاطر فراخواندن(جهاد) سال گذشته آیت الله علی سیستانی از همه عراقیهای وفادار به پرچم عراق برای مقابله با داعش بوده است. البته عناصری از شبه نظامیان شیعه در آزادسازی تکریت به رهبری ارتش عراق حضور داشتند. ائتلاف از دولت عراق خواسته بود که شبه نظامیان بخشی از نیروهای امنیتی عراق باشند».

مقام آمریکایی در ادامه ادعا کرد: «ممکن است برخی شبه نظامیان شیعه در صحنه میدانی باشند اما ما از انها حمایت نخواهیم کرد و در این فرایند ما از ایران حمایت نخواهیم کرد بلکه ما به دنبال کمک به حیدر العبادی و نیروهای امنیتی عراق برای آزادسازی الرمادی و الانبار هستیم».

خبرنگار درباره اعزام پیاده نظامی آمریکایی به منطقه برای مقابله با داعش سوال کرد که الن که خود فرمانده ارشد آمریکا در جنگهای افغانستان و عراق هم بوده گفت: «من از نزدیک در عراق و افغانستان در جریان تحولات بودم و تجربه طولانی دارم. شما با اعزام پیاده نظام به اهداف خاصی می‌رسید اما اغلب پیامد آن رادیکالیزه و افراطی شدن ساکنان مناطق است و حضور چنین نیروهایی بیشتر از آنکه راه‌حل باشد، دردسر و مشکل ایجاد کند».

خبرنگار درباره سفر آتی هماهنگ کننده اوباما در قبال ائتلاف داعش به پاریس برای نشست اعضای این ائتلاف و دیدار او با لوران فابیوس و محورهای این اجلاس سوال کرد.

الن با دفاع از کارنامه 9 ماه عملیات ائتلاف به رهبری آمریکا در قبال داعش گفت: «ائتلاف در حال انجام کار به شدت خارق العاده‌ای در زمینه ثبات منطقه و بهبود فعالیت پلیس سنی عراق برای حفاظت از ساکنان سنی این کشور  است و در دیگر مناطق هم ائتلاف در حال کمک به عراقی‌ها است».

در ادامه این مصاحبه از احتمال گسترش اعضای ائتلاف سوال شد که الن جواب داد: «ما در حال گفتگو با بسیاری از کشورها هستیم. اگر کشورهایی خواهان پیوستن به ائتلاف هستند ما از آنها دعوت می‌کنیم. بسیاری از کشورها عدم پیوستن به ائتلاف را انتخاب کردند البته ما با آنها گفتگو و همکاری و هماهنگی داریم. آنها شاید هرگز به ائتلاف نپیوندند اما این به معنای آن نیست که با آنها صحبت نکنیم».
منبع: فارس
برچسب ها: صراط اوباما