۰۹ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۶:۰۴

حذف مردم از همایش‌های معرفی امام(ره)

این روزها با نزدیک شدن به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فعالیت‌های برخی رایزنی‌های فرهنگی برای معرفی اندیشه‌های امام خمینی(ره) بیشتر شده اما در همایش‌های نخبگانی و یا اعزام اساتید به ایران محدود شده است.
کد خبر : ۲۴۳۶۰۰
صراط: این روزها با نزدیک شدن به سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فعالیت‌های برخی رایزنی‌های فرهنگی برای معرفی اندیشه‌های امام خمینی(ره) بیشتر شده است.

اگرچه وصیتنامه سیاسی ـ الهی امام خمینی(ره) این روزها به عنوان یک امر روتین و به صورت دستورالعمل، ترجمه شده و هر ساله تجدید چاپ و در سراسر دنیا پخش می‌شود اما آنچه که به عنوان کارنامه فعالیت رایزنی‌ها در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرد همایش‌های نخبگانی است.

برگزاری همایش‌های نخبگانی کلیشه‌ای در قرقیزستان، گرجستان و فیلیپین

تنها در قرقیزستان، گرجستان و فیلیپین قرار است سه همایش به ترتیب با عنوان‌های «بررسی اندیشه‌های امام (ره) در توسعه اجتماعی و احیای تمدن اسلامی»، «نگاه سیاسی امام (ره) به جهان امروز» و «امام (ره) و احیای تفکر دینی در هزاره سوم» برگزار شود.

در قرقیزستان این همایش با مشارکت رایزنی فرهنگی ایران در قرقیزستان و انجمن دوستی قرقیزستان و ایران، در تاریخ 13 خرداد در آکادمی علوم جمهوری قرقیزستان برگزار می‌شود و شرکت‌کنندگان در این نشست که متشکل از اساتید مراکز علمی و دانشگاهی قرقیزستان و رؤسای برخی سازمان‌های فرهنگی این کشور خواهند بود.

در گرجستان اما همایش مذکور با حضور اساتید، دانشجویان و فرهیختگان روز جمعه، 15 خردادماه در محل اتاق ایران واقع در دانشگاه بین‌المللی قفقاز در تفلیس برگزار خواهد شد و در فیلیپین این همایش در 24 خرداد و با حضور اندیشمندان دو کشور فیلیپین و ایران، از جمله سفیر ایران، حجت‌الاسلام سید هاشم موسوی، رئیس کالج بین‌المللی المصطفی (ص) و شماری از شخصیت‌های برجسته فیلیپینی دولتی و غیر دولتی، گروه‌هایی از مسلمانان فیلیپینی و ایرانیان مقیم برگزار خواهد شد.

در اکثر این همایش‌ها نیز مسائل کلیشه‌ای چون نقش زن در جامعه از دیدگاه امام خمینی (ره)، نقش زنان ایرانی در انقلاب اسلامی ایران، نقش حضرت  امام خمینی (ره ) در احیای تمدن اسلامی، تأثیر انقلاب اسلامی ایران در کشورهای مسلمان، قلمرو احیاگری امام خمینی (ره)، دستاوردهای انقلاب اسلامی ایران، امام خمینی (ره) فیلسوف و اندیشمند جهانی بررسی می‌شود.

قدر مشترک همه این همایش‌ها اما یک چیز است؛ برگزاری همایشی در سطحی محدود به یک اتاق و سالن همایش دانشگاهی و یا یک مرکز کوچک و با حضور معدودی از چهره‌های نخبگانی بیشتر همسو با ایران است.

شاید در میان این خبرها تنها انتشار یک کتاب بتواند کمی فضا را از جو نخبگانی تا حدی بزداید که «کتاب امام خمینی (ره) و دستاوردهای انقلاب اسلامی»، تألیف پروفسور آرموشف، رییس پیشین دانشگاه محمود کاشغری قرقیزستان است.

اعزام اساتید و نخبگان کشورهای مختلف به مراسم ارتحال امام خمینی(ره) کارویژه این روزهای رایزنی‌های فرهنگی

اما اساسا دیپلماسی فرهنگی که شاخه‌ای از دیپلماسی عمومی است علاوه بر ضرورت تاثیرگذاری بر گروه‌های نخبه و مرجع برای رساندن پیام انقلاب اسلامی و صدور انقلاب اسلامی باید توجهی به مردم که اصلی‌ترین مخاطب اسلام و انقلاب اسلامی هستند، داشته باشد

به‌ویژه که رفتار 30 ساله در مسیر صدور انقلاب اسلامی نشان داده محدودشدن پیام انقلاب به جمع نخبگانی و به به و چه چه کردن از همراهی اساتید دانشگاه‌ها و علما نتوانسته است منجر به باز شدن مسیری برای صدور فرهنگی انقلاب اسلامی شود چه اینکه این روزها یکی دیگر از کارهای رایزنی‌های فرهنگی تهیه سازوکارهای لازم برای اعزام اساتید و نخبگان کشورهای مختلف به ایران برای حضور در همایش‌های مربوط به ارتحال امام خمینی(ره) است.

رایزنی ایران در کویت یکی از این رایزنی‌هاست که خبر اقداماتش در این زمینه در پایگاه رسمی سازمان فرهنگ و ارتباطات آمده و نوشته است: هیئتی از اندیشمندان و دانشگاهیان کویت به همت رایزنی فرهنگی ایران، عازم تهران می‌شوند!

* نیجریه؛ الگوی مردمی کردن آراء و اندیشه‌های امام خمینی(ره)

بنابر این گزارش برای نمونه در جهت ارائه الگوی مردمی از انقلاب و ارزش‌های اسلامی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی می‌توان به برخی اتفاقات رخ داده در کشورهایی چون پاکستان، لبنان و نیجریه اشاره کرد.

در این کشورها بیشتر گروه‌های مردمی هستند که اقدام به برگزاری مراسم‌های متنوع برای سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) می‌کنند و تلاش می‌کنند مردم کشورهای‌شان ولو در حد یک تلنگر با نام و عقیده اسلامی امام خمینی(ره) آشنا شوند.

یکی از این اتفاقات در نیجریه است که نام «هفته امام»[IMAM WEEK] را یدک می‌کشد و در ابتدای این هفته(دیروز و امروز) که امسال با عنوان «امام خمینی(ره)؛ نمونه انقلابی و بازگرداننده امید» برپا شده به مردم کمک‌های متنوع می‌شود.

در روز اول این هفته که همه ساله به «معرفت امام خمینی(ره)» نامگذاری می‌شود اعضای جنبش اسلامی نیجریه از اماکن مختلفی از جمله بیمارستان‌ها، زندان‌ها، مدارس، مساجد، کلیساها و مناطق مسکونی بازدید می‌کنند و در این اقدام، اقلامی از قبیل هدایا، دارو، غذا و جزوات و کتاب‌های امام خمینی(ره) در میان مردم توزیع می‌شود و تلاش می‌شود به صورت عملی نشان داده شود که «سخنان امام خمینی(ره) چه بود و او چه تلاش‌هایی برای انسانیت و عدالت» داشته است.

این اقدامات در طول سال‌های اخیر موجبات جذب بسیاری از مردم نیجریه به جنبش اسلامی این کشور به رهبری شیخ ابراهیم زکزکی بپوندند و موجبات نگرانی دشمنان اسلام را فراهم آورند به حدی که به تجمع آنان در روز قدس حمله شده و چند ده نفر کشته و زخمی شوند.

این افراد همان‌هایی هستند که در طول این هفته تا سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در تجمعات چند هزار نفری به سخنان رهبران مختلف جنبش اسلامی نیجریه در اقصی نقاط این کشور گوش می‌دهند.

بنابر این گزارش به نظر می‌رسد اگر چه پس از گذشت ربع قرن از رحلت امام خمینی(ره) هنوز تفکرات وی به صورت نخبگانی به جهانیان عرضه نشده و باید در این زمینه تلاش کرد اما بهتر است رایزنی‌های فرهنگی ضمن شناسایی گروه‌های مردمی نزدیک به انقلاب اسلامی در محل ماموریت خود برای عرضه مردمی و ابتکاری افکار و اندیشه‌های اسلامی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی تلاش کند که این پابرهنگان و کوخ‌نشینان و مظلومان و مستضعفان جهان هستند که اصلی‌ترین مخاطبان امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی بوده، هستند و خواهند بود.
منبع: فارس
برچسب ها: صراط امام همایش
خبر فوری

علت شلیک پدافند هوایی در اصفهان و تبریز