۱۳ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

دیدار وزرای نفت ایران-عربستان در وین

وزیر نفت ایران در حالی برای حضور در یکصد و شصت و هفتمین نشست اوپک مسافر وین شد که قرار است در حاشیه این نشست با وزیر نفت عربستان دیدار و گفتگو داشته باشد.
کد خبر : ۲۴۴۰۹۳
صراط: یکصد و شصت و هفتمین نشست سازمان اوپک از جمعه ۱۵ خرداد ماه سال جاری با حضور ۱۲ کشور عضو به میزبانی وین اتریش برگزار خواهد شد.

بدون تردید چانه زنی کشورهای مختلف عضو بر سر سقف تولید نفت خام اوپک، مهمترین محور برگزاری نشست ۱۶۷ این سازمان خواهد بود.

بر این اساس بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در حالی برای حضور در یکصد و شصت و هفتمین نشست اوپک و ششمین سمینار نفتی این سازمان مسافر وین شد که قرار است در حاشیه این نشست با علی النعیمی وزیر کهنه کار نفت عربستان سعودی دیدار و گفتگو داشته باشد.

زنگنه همچنین در ششمین سمینار اوپک که ١٣ خرداد ماه در کاخ تاریخی هافبورگ (چهارشنبه، ٣ژوئن) برگزار می شود، ریاست نشست تخصصی «ثبات بازارهای جهانی نفت خام» را به عهده خواهد داشت.

در این نشست درباره اهمیت همکاری برای ثبات بازارهای جهانی نفت خام، نحوه تعامل میان بازارهای فیزیکی و مالی و تقویت گفتمان میان تولید کنندگان و مصرف کنندگان بحث و بررسی می شود؛ عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق، اسدروبال چاوز، وزیر نفت ونزوئلا، دهرمیندر پردهان، وزیر نفت و گاز طبیعی هند، آلدو فلورس کوئیروگا، دبیرکل مجمع جهانی انرژی و اوربان روسناک، دبیر کل سازمان انرژی اتحادیه اروپا در این نشست حضور دارند.

در این بین مذاکرات نفتی وزیران نفت ایران و اوپک بدون شک یکی از خبرسازترین اخبار نشست ۱۶۷ اوپک خواهد بود؛ جایی که دو کشور عضو هیات موسس اوپک درباره میزان نفت مازاد موجود در بازار، کاهش سقف تولید و البته ورود بشکه هیا نفت خام ایران پس از تحریم‌ها به بازار دیدار و گفتگو خواهند کرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت هفته گذشته در آستانه برگزاری نشست اوپک در گفتگو با مهر با بیان اینکه ایران با هیچ کشوری در اوپک قهر نیست، از احتمال مذاکره با وزیر نفت عربستان در حاشیه نشست اوپک خبر داده و گفته بود: کاهش سقف تولید نفت اوپک به اجماع کل اعضای اوپک نیاز دارد.

این عضو کابینه دولت تدبیر و امید در پاسخ به سئوال دیگر مهر که در صورت حفظ سقف تولید فعلی نفت اوپک چه تحولاتی در بازار جهانی نفت شاهد خواهیم بود، اظهار داشت: با حفظ سقف تولید فعلی بعید به نظر می رسد که تغییر قابل توجه ای در قیمت ها حاصل شود و شرایط موجود ادامه می یابد.

وزیر نفت در پاسخ به این پرسش که آیا با علی النعیمی وزیر نفت عربستان سعودی در حاشیه اجلاس آینده اوپک دیدار خواهید کرد؟ بیان کرد: با همه کشورها در اوپک مذاکره و گفتگو می کنیم.

منبع: مهر